Kehitämme tutkimukseen perustuvaa koulutusta ja oppimateriaaleja tulevien hyvinvointialan ammattilaisten osaamisen avuksi, jotta he voivat suoraan tukea aktiivista kaupunkilaisuutta ja siten edistää sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestäviä kaupunkeja.
Tavoitteet
Äänen antaminen: Kokoelma laadullista aineistoa, joka käsittelee kaupunkien kestävyyttä ja etiikkaa. Erityisenä tavoitteena on empiirisesti tunnistaa arvot kaupunkikehityksessä kolmessa hankkeen kohderyhmässä: työelämä ja siihen liittyvät kumppanit, palvelujen käyttäjät sekä julkiset virkamiehet ja päätöksentekijät, pääasiassa hankkeen työelämästä ja siihen liittyvistä kumppaneista. Tulokset ohjaavat vuoropuhelun konseptia, opetusmenetelmiä ja -materiaaleja sekä osaamisen kehittämistoimia.
Muutoksen tekijöiden kouluttaminen: URGE-yhteistyödilemmapeli ja digitaalisten opetusmateriaalien kokoelma. Erityisenä tavoitteena on kehittää opetusmateriaaleja, jotka voivat edistää opiskelijoiden tarvitsemia tietoja, taitoja ja osaamista, jotta heistä tulisi muutoksen tekijöitä kestävien kaupunkien puolesta.
Kehitämme ja tuotamme
- analogisen yhteistyödilemmapelin, joka on suunniteltu helpottamaan ratkaisukeskeisiä keskusteluja kaupunkietiikasta ja kestävyydestä. Sen tarkoituksena on auttaa pelaajia tulemaan taitavammiksi kaupunkikehityksen eettisissä ulottuvuuksissa ja sosiaalityön vaikuttamisen roolissa.
- kokoelman korkealaatuisia avoimen lähdekoodin digitaalisia materiaaleja, joita voidaan käyttää kestävää kaupunkikehitystä käsittelevän sosiaalityön koulutuksessa.
- VISION-konseptin protreptiselle vuoropuhelulle kestävästä ja osallistavasta kaupunkikehityksestä.
Kutsumme konseptia VISIONiksi (Virtues of Social Work in the Urban Age). VISIONia voidaan käyttää sekä koulutusmenetelmänä sosiaalityön opiskelijoiden vaikuttamis- ja yhteisöllisen vuoropuhelun taitojen kehittämiseen että viestintäkonseptina sosiaalityön käytännössä erilaisissa kaupunkisuunnittelun ja -kehityksen prosesseissa.
SPPN: Sustainable Professional Pan-European Networks — ‘kouluta kouluttajia’ työpajat ja verkostoitumistoiminta. Tämän työpaketin erityisenä tavoitteena on 1) perehdyttää kouluttajia käyttämään hankkeessa kehitettyjä menetelmiä ja materiaaleja opetuksessaan ja opetussuunnitelman kehittämisessä ja
2) perehdyttää sosiaalityön ammattilaisia käyttämään menetelmiä ja materiaaleja tullakseen muutoksen tekijöiksi.
Hankkeen päätavoitteena on kouluttaa sosiaalityön opiskelijoita muutoksen tekijöiksi kestävien kaupunkien puolesta. Tämä vastaa suoraan korkeakoulutuksen prioriteettia "Innovatiivisten oppimis- ja opetusmenetelmien edistäminen". Työpaketeissa hyödynnetään kunkin kumppanin tietoja ja osaamista erityisten tavoitteiden saavuttamiseksi: tiedon, opetusmateriaalien ja viestintävälineiden tuottaminen, jotka tuovat paneurooppalaista inspiraatiota paikallisiin ympäristöihin.
Odotetut tulokset
Tutkimukseen perustuvat tapaukset, peli ja kokoelma digitaalisia opetusmateriaaleja, viestintäkonsepti ja käsikirja nimeltä VISION sekä sarja osaamisen kehittämistoimia kouluttajille (WP 5), jotka mahdollistavat sosiaalityön kouluttajien ja ammattilaisten keskittymisen osallistumiseen, kestävyyteen, etiikkaan ja yhteisiin arvoihin kaupunkien sosiaalityössä.
Metropolia Ammattikorkeakoulun rooli
"Yhteiset arvot, kansalaisosallistuminen ja osallistuminen" on hankkeen pääprioriteetti. Sen yleinen tavoite on edistää sitä, miten sosiaalityöntekijät voivat käyttää tietojaan ja antaa äänen haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille luomalla tiloja arvolähtöiselle ulottuvuudelle keskusteluissa kestävyydestä ja kaupunkisuunnittelusta. Työskentelemme yhteisellä lähestymistavalla tutkimukseen, johtamiseen, viestintään ja tulosten tuottamiseen: Protreptinen. Se tarkoittaa kääntymistä elämän olennaisten arvojen puoleen: "hyvä", "oikeudenmukainen", "totta", "kaunis". Näin tehdessäsi vapautat itsesi pohtimalla perusarvoja (Kirkeby 2009).
Protreptinen vuoropuhelu tarjoaa tilan, jossa eri valta-asemissa olevat ihmiset voivat kohdata ja osallistua tasavertaisesti. Sosiaalityössä vastaava keskittyminen vapautumiseen, valtasuhteiden ristiriitaan ja dialogiin vs. anti-dialogiin löytyy Paulo Freiren (1970) työstä. Käytämme Kirkebyn ja Freiren toimintaohjeita vuoropuhelussa helpottaaksemme arvolähtöisiä vuoropuheluja kaupunkikehityksestä sosiaalityön opiskelijoiden, opettajien ja ammattilaisten sekä palvelujen käyttäjien ja keskeisten toimijoiden keskuudessa.
Vaikka lähtökohtana ei ole "kovan tieteen" perinne, hanke käsittelee myös horisontaalista prioriteettia "Ympäristö ja ilmastonmuutoksen torjunta". Sosiaalityön kiinnostuksen kohteena olevien ihmisten ja heidän oikeuksiensa vuoksi luonnollinen lähestymistapa kestävyyteen tässä ammatissa kulkee sen sosiaalisten ja taloudellisten ulottuvuuksien kautta. Hanke on linjassa The New European Bauhaus -aloitteen kanssa, joka korostaa, että kestävän tulevaisuuden kehittäminen tarkoittaa myös paikkojen, käytäntöjen ja kokemusten luomista, jotka ovat (…) osallistavia, rohkaisevat vuoropuhelua kulttuurien, tieteenalojen, sukupuolten ja ikäryhmien välillä.
Lisäksi kokonaisvaltaisesta näkökulmasta katsottuna kestävyyden sosiaaliset ja taloudelliset ulottuvuudet ovat erottamattomasti yhteydessä ympäristöulottuvuuteen, joten kun koulutamme opiskelijoita keskittymään kestävyyteen osana ammattitaitoaan ja näkemään itsensä jopa potentiaalisina muutoksen tekijöinä kestävien kaupunkien suhteen, kaikki kolme ulottuvuutta hyötyvät.
Kumppanit
University of Ljubljana
Hoogeschool van Amsterdam
DesignArbeit
Association Kings of the Street
Hjemløseenheden
Ocellia
Foundation OVE
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Familia Ry
Københavns Professionshøjskole, Socialrådgiveruddannelsen (päätoteuttaja)
Yhteystiedot
Leigh Anne Rauhala
lehtori
LeighAnne.Rauhala [at] metropolia.fi (LeighAnne[dot]Rauhala[at]metropolia[dot]fi)
Puh. 040 641 8195