Robotiikka ja digitalisoituminen Osaava SoTeOpe -päätösfoorumissa

25.11.2015

Osaava SoTeOpe -ryhmäkuvassa.

Päivi Haho.

Cristina Andersson.

Anu Suopanki.

Päätösfoorumin avasi Terveysteknologia-osaamisalueen päällikkö Päivi Haho 20.11.2015 puhuen sosiaali- ja terveysalan muutoksesta, jonka ohessa muuttuu myös opettajien työ. Ala digitalisoituu, ja opettajien työn tulee digitalisoitua sen myötä. Foorumin ohjelmassa oli asiantuntijaluentoja, täydennyskoulutukseen osallistuneiden kehittämistehtävien esittelyjä sekä koulutuksen todistusten jako.

Metropoliassa toteutettiin vuosina 2014 - 2015 Opetushallituksen rahoittama, 15 opintopisteen laajuinen Osaava SoTeOpe, toisen asteen sosiaali- ja terveysalan opettajien täydennyskoulutus. Se toteutettiin yhdessä MetropolianTerveys- ja hoitaminen -yksikön, Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun sekä Omnian ammattiopiston, Omnian aikuisopiston ja InnoOmnian kanssa.

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa opettajien elinikäistä oppimista, kehittää opetuksen laatua ja nostaa sosiaali- ja terveysalan ammatillisen koulutuksen tasoa toteuttamalla täydennyskoulutus vastaamaan ammatillisen kehittymisen haasteisiin nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa. Hankkeen tavoitteena oli myös sitouttaa ja vahvistaa opettajien identiteettiä oman organisaationsa opetuksen kehittäjänä ja yhteistoiminnallisen pedagogiikan uudistajana. Se tuki myös opettajien työssä jaksamista.

Asiantuntijaluennot avasivat tulevaisuuden näkymiä

Päätösfoorumissa luennoi tietokirjailija ja yrittäjä Cristina Andersson aiheesta ”Sosiaali- ja terveysala muuttuu - muuttuuko opettajan osaaminen?”. Andersson sanoi robotisaation etenevän maailmalla tsunamin lailla. Hän esitteli erilaisia robotteja. Zora-robotin käytöstä opetuksessa ovat hyötyneet mm. autistiset lapset. Paro-robottia voi halata ja pitää sylissä. Tällä on useiden tutkimusten mukaan mielihyvää lisääviä vaikutuksia. Nostorobotin avulla potilasta pystytään hoitamaan nopeasti ja tehokkaasti, jolloin sairaanhoitajalle jää aikaa kohdata potilas aidosti ja olla vuorovaikutuksessa potilaan kanssa. Cristina Andersson kannusti yleisöä osallistumaan viikolla 48 vietettävään robottiviikkoon.

Kehityspäällikkö Irma Mänty Laurea-ammattikorkeakoulusta luennoi aiheesta ”Digitalisoituminen - uhka vai mahdollisuus?”. Horizon report 2015 -raportin mukaan oppimisympäristöt monimuotoistuvat, oppimistiloja kehitetään ja avoimet oppimateriaalit lisääntyvät seuraavien viiden vuoden aikana. Opetusalan uhkina Mänty näkee mm. seuraavat asiat: Tarvitaanko tulevaisuudessa formaalia opetusta? Kouluttaako työelämä itse työntekijänsä? Viekö automaatio, virtuaaliopinnot tai opetusrobotit opettajan työn? Kognitiivisiksi haasteiksi Irma Mänty esitteli Pasi Sahlbergin Helsinki Challengessa 13.11.2015 esittämän näkemyksen ”Digitalisaatio saattaa muuttaa ajattelua ja tiedon prosessointia niin, että se haittaa tiedollista oppimista.” Tästä seuraa pintatasolla prosessointi sekä multitasking-tarkkaavaisuushäiriöt. Opetusalan mahdollisuuksina Mänty esitteli seuraavia: tablettitietokoneet opettajien työvälineinä, e-kirjat ja niiden hyödyntäminen, some-kanavien monipuolinen käyttö opetuksessa ja hanketoiminnassa, erilaiset sähköiset esityssovellukset (mm. Prezi) sekä blogialustojen käyttö opetuksessa.

”Osaava SoTeOpe -koulutus on rikastuttanut työskentelymenetelmiäni ja opiskelijan ohjausta”

Sosiaali- ja terveysalan lehtori Anu Suopanki Lapin ammattiopistosta on ollut tyytyväinen koulutukseen. Hän kokee, että koulutuksessa oli riittävästi lähipäiviä. Muut opiskelumenetelmät vahvistivat hänen omaa oppimistaan ja mahdollistivat ideointia työelämässä. Suopanki pitää koulutuksen parhaana antina uusiin alalla toimiviin ihmisiin tutustumista, sillä Lappiin moni asia rantautuu ajan kanssa. Hänestä on ollut hyvä kuulla, miten pääkaupunkiseudulla on jo voitu kokeilla uusia menetelmiä. Hänellä on ollut mahdollisuus pohtia, miten kokemusta voisi hyödyntää Lapissa. Koulutuksessa kehitettävänä asiana Anu Suopanki pitää sitä, että sosiaalista mediaa olisi ryhmänä voitu käyttää kokemusten ja oppimisen jakamisessa.

Kehittämistehtävät

Täydennyskoulutuksen aikana toteutettiin 20 kehittämistehtävää, joista yhdeksän esiteltiin foorumissa. Esiteltyjen tehtävien aiheina olivat kirjaamisen verkkokurssin, ergonomiaopetuksen, tablettitietokoneiden käytön, lääkehoitohuoneen, opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen, TELMA-koulutuksen, moniammatillisen harjoittelun, vammaistyön sekä Tutkimuksen ja kehittämisen perusteet -opintojakson kehittäminen.

Hankkeen arviointi

Hankkeen loppuarviointikyselyyn vastasi 51 % koulutukseen osallistuneista. Vastauksista nousi erityisen hyvänä täydennyskoulutuksen vaikutukset osallistuneiden omaan työhön. Osallistujat kokivat, että koulutus edisti heidän osaamistaan erilaisten oppimisympäristöjen käytöstä opetuksessa (ka 5 / 5), innosti uudistamaan omaa tapaa työskennellä (ka 4,9 / 5) sekä edisti elinikäistä oppimista (ka 4,9 / 5). Hieman heikommin koettiin koulutuksen edistävän työhyvinvointia sekä työssä jaksamista (ka 3,7 / 5).

Tässä yksittäisen, koulutukseen tyytyväisen vastaajan antama palaute: ”Koulutus on kokonaisuudessaan ollut mielestäni toteutukseltaan ja sisällöltään erittäin onnistunut ja antoisa. Toteutuksissa, joihin itse olen osallistunut, on käsitelty monipuolisesti ja inspiroivasti oppimisympäristöjen kehittämistä. Tehtävät ovat olleet työllistäviä, mutta samalla muuttaneet ajatteluani ja omaa toimintaani koko koulutuksen ajan uudenlaisille poluille. Henkilökohtaisesti voin todeta, että koulutus on ollut ammatillisesti kokonaisuudessaan yksi parhaimmista, johon olen päässyt osallistumaan. Kiitos kaikille toteutukseen osallistuneille asiantuntijoille!”

Teksti: Anu Ipatti ja Iira Lankinen
Kuvat: Anu Ipatti

Lisätietoja

Iira Lankinen
lehtori

p. 040 519 6089
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Uusi toimintaterapeuttien koulutusmuoto vastaa moniin odotuksiin Etelä-Karjalassa

24.09.2018

Lappeenrannassa elokuussa alkanut toimintaterapeuttikoulutus tarjoaa alueen opiskelijoille uudenlaisen mahdollisuuden suorittaa korkeakoulututkinto omalla kotiseudulla – töiden ja muun elämän ohessa. Koulutus järjestetään Saimaan ammattikorkeakoulun ja pä&aum...

Lue lisää

Autokoriteollisuus ry lahjoitti Metropolialle, sekä Turun ja Tampereen ammattikorkeakouluille

24.09.2018

Autokoriteollisuus ry tukee lahjoituksella Metropolia Ammattikorkeakoulun, sekä Turun ja Tampereen ammattikorkeakoulujen tekniikan alan koulutuksen kehittämistä yhteensä 190 000 eurolla.
Lahjoituksen myötä Autokoriteollisuus ry:n jäsenkokous on päätt&aum...

Lue lisää

Metropolialle 620 000 euron erityisrahoitus XR-teknologian edistämiseen

20.09.2018

Metropolia on saanut opetus-ja kulttuuriministeriön 620 000 euron erityisrahoituksen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintansa (TKI) profiloimiseen XR-teknologiaan. Metropolian tavoitteena on XR-teknologioiden eli lisätyn (AR), virtuaali- (VR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) -t...

Lue lisää

Syksyn yhteishaussa Metropoliaan haki yli 13 000 hakijaa

20.09.2018

Korkeakoulujen syksyn 2018 yhteishaku päättyi keskiviikkona syyskuun 19. päivä klo 15:00. Alustavien tietojen mukaan Metropoliaan haki noin 13 300 hakijaa, joista lähes 5100 on ensisijaisia hakijoita.
Metropolian syyskuun yhteishaun koulutustarjonnassa oli 22 hakukohdetta n...

Lue lisää

19.09.2018

10-vuotias Metropolia juhli rennosti neljällä kampuksella – Arabian ja Myyrmäen kampusten avajaiset

Kympin korkeakoulun opiskelijat, henkilöstö ja kumppanit juhlivat yhdessä samanaikaisesti neljällä kampuksella 10-vuotiasta Metropoliaa 18. syyskuuta.
Kampukset sijaitsevat Helsingin Arabiassa ja Myllypurossa, Espoon Leppävaarassa ja Vantaan Myyrmäessä.
Samalla v...

Lue lisää

17.09.2018

Kumppanuus Vahasen kanssa tuo työelämäläheisyyttä opintoihin

Vahanen-yhtiöt, suomalainen kiinteistö- ja rakennusalan konsulttikumppani, ja Metropolia Ammattikorkeakoulu ovat solmineet yhteistyösopimuksen 12.9.2018. Yhteistyön keskiössä on muun muassa pätevyyksiin tähtäävien valmennusten järjestäminen, opi...

Lue lisää

14.09.2018

Autoalan Keskusliitolta ja Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiöltä lahjoitus tekniikan alalle

Autoalan Keskusliitto (AKL) haluaa panostaa osaamisen kehittämiseen ja suomalaiseen insinöörikoulutukseen uusien osaajien varmistamiseksi alalle. Digitalisaation ja uuden teknologian myötä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeä vahvistaa enti...

Lue lisää


1 - 7 / 1576

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015