Robotiikka ja digitalisoituminen Osaava SoTeOpe -päätösfoorumissa

25.11.2015

Osaava SoTeOpe -ryhmäkuvassa.

Päivi Haho.

Cristina Andersson.

Anu Suopanki.

Päätösfoorumin avasi Terveysteknologia-osaamisalueen päällikkö Päivi Haho 20.11.2015 puhuen sosiaali- ja terveysalan muutoksesta, jonka ohessa muuttuu myös opettajien työ. Ala digitalisoituu, ja opettajien työn tulee digitalisoitua sen myötä. Foorumin ohjelmassa oli asiantuntijaluentoja, täydennyskoulutukseen osallistuneiden kehittämistehtävien esittelyjä sekä koulutuksen todistusten jako.

Metropoliassa toteutettiin vuosina 2014 - 2015 Opetushallituksen rahoittama, 15 opintopisteen laajuinen Osaava SoTeOpe, toisen asteen sosiaali- ja terveysalan opettajien täydennyskoulutus. Se toteutettiin yhdessä MetropolianTerveys- ja hoitaminen -yksikön, Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun sekä Omnian ammattiopiston, Omnian aikuisopiston ja InnoOmnian kanssa.

Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa opettajien elinikäistä oppimista, kehittää opetuksen laatua ja nostaa sosiaali- ja terveysalan ammatillisen koulutuksen tasoa toteuttamalla täydennyskoulutus vastaamaan ammatillisen kehittymisen haasteisiin nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa. Hankkeen tavoitteena oli myös sitouttaa ja vahvistaa opettajien identiteettiä oman organisaationsa opetuksen kehittäjänä ja yhteistoiminnallisen pedagogiikan uudistajana. Se tuki myös opettajien työssä jaksamista.

Asiantuntijaluennot avasivat tulevaisuuden näkymiä

Päätösfoorumissa luennoi tietokirjailija ja yrittäjä Cristina Andersson aiheesta ”Sosiaali- ja terveysala muuttuu - muuttuuko opettajan osaaminen?”. Andersson sanoi robotisaation etenevän maailmalla tsunamin lailla. Hän esitteli erilaisia robotteja. Zora-robotin käytöstä opetuksessa ovat hyötyneet mm. autistiset lapset. Paro-robottia voi halata ja pitää sylissä. Tällä on useiden tutkimusten mukaan mielihyvää lisääviä vaikutuksia. Nostorobotin avulla potilasta pystytään hoitamaan nopeasti ja tehokkaasti, jolloin sairaanhoitajalle jää aikaa kohdata potilas aidosti ja olla vuorovaikutuksessa potilaan kanssa. Cristina Andersson kannusti yleisöä osallistumaan viikolla 48 vietettävään robottiviikkoon.

Kehityspäällikkö Irma Mänty Laurea-ammattikorkeakoulusta luennoi aiheesta ”Digitalisoituminen - uhka vai mahdollisuus?”. Horizon report 2015 -raportin mukaan oppimisympäristöt monimuotoistuvat, oppimistiloja kehitetään ja avoimet oppimateriaalit lisääntyvät seuraavien viiden vuoden aikana. Opetusalan uhkina Mänty näkee mm. seuraavat asiat: Tarvitaanko tulevaisuudessa formaalia opetusta? Kouluttaako työelämä itse työntekijänsä? Viekö automaatio, virtuaaliopinnot tai opetusrobotit opettajan työn? Kognitiivisiksi haasteiksi Irma Mänty esitteli Pasi Sahlbergin Helsinki Challengessa 13.11.2015 esittämän näkemyksen ”Digitalisaatio saattaa muuttaa ajattelua ja tiedon prosessointia niin, että se haittaa tiedollista oppimista.” Tästä seuraa pintatasolla prosessointi sekä multitasking-tarkkaavaisuushäiriöt. Opetusalan mahdollisuuksina Mänty esitteli seuraavia: tablettitietokoneet opettajien työvälineinä, e-kirjat ja niiden hyödyntäminen, some-kanavien monipuolinen käyttö opetuksessa ja hanketoiminnassa, erilaiset sähköiset esityssovellukset (mm. Prezi) sekä blogialustojen käyttö opetuksessa.

”Osaava SoTeOpe -koulutus on rikastuttanut työskentelymenetelmiäni ja opiskelijan ohjausta”

Sosiaali- ja terveysalan lehtori Anu Suopanki Lapin ammattiopistosta on ollut tyytyväinen koulutukseen. Hän kokee, että koulutuksessa oli riittävästi lähipäiviä. Muut opiskelumenetelmät vahvistivat hänen omaa oppimistaan ja mahdollistivat ideointia työelämässä. Suopanki pitää koulutuksen parhaana antina uusiin alalla toimiviin ihmisiin tutustumista, sillä Lappiin moni asia rantautuu ajan kanssa. Hänestä on ollut hyvä kuulla, miten pääkaupunkiseudulla on jo voitu kokeilla uusia menetelmiä. Hänellä on ollut mahdollisuus pohtia, miten kokemusta voisi hyödyntää Lapissa. Koulutuksessa kehitettävänä asiana Anu Suopanki pitää sitä, että sosiaalista mediaa olisi ryhmänä voitu käyttää kokemusten ja oppimisen jakamisessa.

Kehittämistehtävät

Täydennyskoulutuksen aikana toteutettiin 20 kehittämistehtävää, joista yhdeksän esiteltiin foorumissa. Esiteltyjen tehtävien aiheina olivat kirjaamisen verkkokurssin, ergonomiaopetuksen, tablettitietokoneiden käytön, lääkehoitohuoneen, opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen, TELMA-koulutuksen, moniammatillisen harjoittelun, vammaistyön sekä Tutkimuksen ja kehittämisen perusteet -opintojakson kehittäminen.

Hankkeen arviointi

Hankkeen loppuarviointikyselyyn vastasi 51 % koulutukseen osallistuneista. Vastauksista nousi erityisen hyvänä täydennyskoulutuksen vaikutukset osallistuneiden omaan työhön. Osallistujat kokivat, että koulutus edisti heidän osaamistaan erilaisten oppimisympäristöjen käytöstä opetuksessa (ka 5 / 5), innosti uudistamaan omaa tapaa työskennellä (ka 4,9 / 5) sekä edisti elinikäistä oppimista (ka 4,9 / 5). Hieman heikommin koettiin koulutuksen edistävän työhyvinvointia sekä työssä jaksamista (ka 3,7 / 5).

Tässä yksittäisen, koulutukseen tyytyväisen vastaajan antama palaute: ”Koulutus on kokonaisuudessaan ollut mielestäni toteutukseltaan ja sisällöltään erittäin onnistunut ja antoisa. Toteutuksissa, joihin itse olen osallistunut, on käsitelty monipuolisesti ja inspiroivasti oppimisympäristöjen kehittämistä. Tehtävät ovat olleet työllistäviä, mutta samalla muuttaneet ajatteluani ja omaa toimintaani koko koulutuksen ajan uudenlaisille poluille. Henkilökohtaisesti voin todeta, että koulutus on ollut ammatillisesti kokonaisuudessaan yksi parhaimmista, johon olen päässyt osallistumaan. Kiitos kaikille toteutukseen osallistuneille asiantuntijoille!”

Teksti: Anu Ipatti ja Iira Lankinen
Kuvat: Anu Ipatti

Lisätietoja

Iira Lankinen
lehtori

p. 040 519 6089
etunimi.sukunimi@metropolia.fi


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

12.07.2018

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn ...

Lue lisää

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ...

Lue lisää

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

28.06.2018

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Esp...

Lue lisää

Opiskelijavalinnat julkaistu — Metropoliassa aloittaa 3300 uutta opiskelijaa

28.06.2018

Kevään 2018 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Metropoliassa aloittaa opintonsa syksyllä noin 3300 uutta opiskelijaa, joista tekniikan alalla noin 1558, sosiaali- ja terveysalalla 872, liiketaloudessa 409 ja kulttuurialalla 461 uutta opi...

Lue lisää

27.06.2018

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä pä&a...

Lue lisää

25.06.2018

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin isän...

Lue lisää

21.06.2018

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä kampus...

Lue lisää


1 - 7 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015