Supersähköauto Angelica ja sähköautoteknologian kehityskeskus Eurosina julkistettiin

29.09.2017

Vasemmalta: ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola ja AET:n johtaja Lin Shufeng.

Metropolia Ammattikorkeakoulun ja kiinalaisen ajoneuvovalmistaja AET Corporationin yhteistyönä kehitetty supersähköauto Angelica sekä sähköautoteknologian vientihanke ja teknologian kehityskeskus Eurosina julkistettiin perjantaina 29.9.2017 Metropolian Arabia-kampuksella Helsingissä.

Sähköautoteknologiaan liittyvä yhteistyö Metropolian ja AET:n välillä alkoi syksyllä 2016, jolloin tahot allekirjoittivat sopimuksen uudenlaisen sähköajoneuvon prototyypin toteutuksesta. Kyseessä on merkittävä Kiinan ja Suomen taloudellista yhteistyötä ilmentävä hanke.

Julkistamistilaisuudessa läsnä olivat mm. Kiinan Suomen suurlähetystön virkamies Sun Liwei, AET:n johtaja Lin Shufeng, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen, Metropolian toimitusjohtaja-rehtori Riitta Konkola sekä autoprojektia Metropoliassa vetäneet osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala ja projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Juhlatilaisuuden avannut Riitta Konkola totesi projektin edustavan hedelmällistä cleantech-yhteistyötä Suomen ja Kiinan välillä.

”Tällaisilla tärkeillä hankkeilla katsomme kohti tulevaisuutta. Kuten kaikki tiedämme, sähköautoilla on tärkeä rooli siirtymisessä kestävämpään kehitykseen ja ympäristöön. Tämä projekti on esimerkki merkittävästä puhtaan teknologian innovaatiosta sekä rohkeudesta, yhteistyöstä ja luovuudesta; kaikesta siitä, mitä tarvitaan matkalla kohti kestävämpää tulevaisuutta”, iloitsi Konkola.

Ministeri Kai Mykkänen totesi sähköautohankkeen olevan oiva esimerkki koulutusorganisaatioiden ja yritysten välisestä yhteistyöstä ja suomalaisen kehitystyön ketteryydestä. Ministeri totesi itsekin jo muutamia vuosia sähköautoa käyttäneenä olevansa innokas sähköautoilun puolestapuhuja ja viittasi puheessaan muun muassa Norjaan, josta on tullut sähköautojen luvattu maa; Norjan tavoitteena on saavuttaa nollapäästöt kaikille uusille autoille vuoteen 2025 mennessä.

Suomalaista sähköauto-osaamista maailmalle

Metropolian autohankkeet ovat viime vuosina saaneet tunnustusta ulkomaita myöden. Erinomaisina referensseinä toimivat mm. E-RA-sähköauto ja Biofore ConceptCar -hanke. Useisiin ennätyksiin yltäneestä ERA-sähköautosta jatkojalostettu Angelica-prototyyppi jatkaa Metropolian menestystarinaa autokehityksessä.

”Auton parissa on viimeisen vuoden ajan työskennellyt useita Metropolian ajoneuvoalan opiskelijoita, alumneja ja henkilöstöä. Haluan kiittää koko tiimiä suuresta työstä ja aikaansaavasta asenteesta. Kiina-yhteistyön tukikohta, Eurosinaksi nimetty kehityskeskus jatkaa toimintaansa sähköautoteknologian ja huippuosaamisen kerääjänä ja yhdistäjänä, suomalaista osaamista maailmalle vieden”, kertoo projektipäällikkö Ville Eskelinen.

Osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala uskoo Suomen ja Metropolian mahdollisuuksiin maailmalla.

”Kiinassa sähköinen liikenne kasvaa nopeimmin maailmassa. Maassa on valtava, lainsäädännöllinen paine sähköautoiluun. Uudet joukkoliikennevälineet ovat kaikki sähköisiä. Myös jakamistalous autoilussa on nykypäivää. Paikallinen koulutus ei pysty tuottamaan riittävästi tarvittavaa osaamista ja työvoimaa, joten Suomella ja Metropolialla on valtava mahdollisuus toimia osaamisen tuottajana Kiinassa”, kuvailee Hautala.

”Olen erittäin ylpeä Metropolian ja AET:n asiantuntevista tiimeistä. Meillä on nyt menestyksekäs esimerkki suomalaisesta teknologiaosaamisesta ja Kiinan halusta investoida siihen. Angelica-prototyypin teknologia tulee tukemaan Kiinan alati kasvavaa sähköautokysyntää- ja tuotantotarpeita. Jatkamme yhteistyötämme panostamalla Eurosina tutkimus- ja kehityskeskukseen ja tekemällä siitä yhden arvostetuimmista eurooppalaisista sähköautoteknologian keskuksista. Uskon, että yhteistyömme on jatkossakin menestys ja uudet hankkeemme edistävät ympäristönsuojelua ja hyvinvointia”, uskoo puolestaan AET:n johtaja Lin Shufeng.

Teknisiä tietoja Angelica-sähköautosta:

  • Moottoriteho 436 kW (593 hp)
  • Akuston jännite 410-570 V
  • Akkukapasiteetti 55,4 kWh
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h ~ 6 sekuntia
  • Kiihtyvyys 100-200 km/h ~ 8 sekuntia
  • Huippunopeus > 282 km/h

Lisätietoa:

Projektijohtaja, osaamisaluepäällikkö Pekka Hautala
p. +358 50 048 3786
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Projektipäällikkö Ville Eskelinen
p. +358 40 548 5341
etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Aiheesta medioissa:

Helsingin Sanomat 9.10.2017

Uusi Teknologia 6.10.2017

Tekniikka&Talous, Projektipäällikkö Ville Eskelisen videohaastattelu 29.9. 

Tekniikan maailma 30.9.2017

Moottori-lehti 2.10.2017


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Lahjoitus Helsingin rakennusmestarit ja -insinöörit amk ry:ltä

19.10.2018

Helsingin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry. on tehnyt lahjoituksen Metropolialle. Se on halunnut siten osallistua pääkaupunkiseudun ainoan suomenkielisen amk-insinöörikouluttajan ja Suomen suurimman ammattikorkeakoulun varainhankintakampanjaan. Yhdistyksen tarkoit...

Lue lisää

Media-alan tutkimussäätiö ja Kunnallisneuvos C.V. Åkerlundin säätiö tukevat Metropolian graafisen tekniikan kehittämistä

17.10.2018

Metropolia on saanut kaksi merkittävää apurahaa, joiden päämääränä on säilyttää ja kehittää graafisen tekniikan koulutusta sekä lisätä sen vetovoimaa opiskelijoiden keskuudessa. Media-alan tutkimussääti&ou...

Lue lisää

Helsingin Graafinen Klubi ry lahjoittanut Metropolialle

17.10.2018

Metropolia − ja sen edeltäjä EVTEK − on tuottanut vuosikymmenten ajan graafisen tekniikan insinöörejä teollisuuden ja mediayhtiöiden palvelukseen. Viestinnän ala on ollut pitkään murroksessa ja aivan ensimmäisten joukossa se on kohdannut ...

Lue lisää

Leppävaaran kampuksella yövyttiin Hackathonin merkeissä

16.10.2018

Metropolian Leppävaaran kampuksella järjestetty Hackathon toi kahden päivän ajaksi yhteen noin kolmekymmentä korkeakouluopiskelijaa ympäri Suomea. Opiskelijoiden tehtävänä oli keksiä uusia avoimen datan sovelluksia startup-yritysten tukemana. Kattote...

Lue lisää

12.10.2018

Miten kestävyysmuutos voi toteutua kaupungissa? - Eko-Viikin asuinalue tutkimuskohteena

”Helsinki kasvaa nopeasti. Arviolta 7000-8000 asukasta muuttaa tai syntyy Helsinkiin vuosittain. Millä tavalla tämä tehdään ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla?” Kimmo Kuisma, Helsingin kaupunginkanslian projektijohtaja kys...

Lue lisää

12.10.2018

Nordic Business Forum täytti A-auditorion Myyrmäen kampuksella 26.-27.9.2018

Nordic Business Forumista on tullut viime vuosina yksi maailman merkittävimmistä yritysjohdon konferensseista. Nordic Business Forumin live-striimausta ja huippu-puhujia oli katsomassa täysi tupa liiketalouden opiskelijoita ja henkilökuntaa. Tänä syksynä teemoina olivat...

Lue lisää

10.10.2018

Kansainvälisen I-dott-kilpailun voitto Metropoliaan

Kansainvälisen I-dott-kilpailun Metropolis-kategorian on voittanut Metropolian muotoilun opiskelija Gerli Kotkamets. Hän sai voitostaan rahapalkinnon lisäksi AVA-kuosisuunnittelujärjestelmän viikon koulutuksen.
I-dott tarjoaa tekstiilisuunnittelun opiskelijoille mahdollisuuden s...

Lue lisää


15 - 21 / 1605

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015