Uusia työtapoja oppilaitoksiin, korkeakouluihin, uusiin toimintaympäristöihin
YAMK koulutusohjelma tarjoaa musiikkioppilaitoksille yhteistyötä opetuksen ja toiminnan kehittämiseen. Kaikki YAMK-opinnäytetyöt ovat ammatillisia kehittämishankkeita. Ne toteutetaan YAMK-opintojen kuluessa yhden lukuvuoden aikana.
Koulutukseen voi hakeutua joko yksin tai työparina. Kehittämisprojekti laajentaa tekijänsä osaamista vastaamaan niihin haasteisiin, joita musiikkipedagogit ja muusikot työssään tänä päivänä kohtaavat.
Opinnäytetyö tilaustyönä?
YAMK-opinnot suunnitellaan tukemaan yksilöllisesti jokaisen opinnäytetyön kehittämistarpeita. Näin voimme samalla nopeasti ja ajan hermolla vastata myös tilaustyönä tehtävien opinnäytetöiden kehittämishaasteisiin.
Julkaistut opinnäytetyöt
Tutustu Theseus-tietokannassa julkaistuihin musiikin ylempien AMK-tutkintojen opinnäytetöihin
Musiikkioppilaitosten kehittämistyö ja opetussuunnitelmat
Seuraavat YAMK opinnäyteraportit ovat liittyneet musiikkioppilaitosten kehittämistyöhön:
- Harjoituksia ja tukea vaihdevuosi-ikäiselle lauluäänelle: ryhmäopetuskokeilu
Kelloniemi, Kaisa (2024) - Laulunopettaja urheilijoiden hengitysvalmentajana
Markkanen, Milja (2023) - Sävellajiajattelun korostaminen pop/jazz-musiikin teoriaopetuksessa : metodi ja työtavat V7 asteen rikastuttamiseksi
Lehtonen, Matti (2023) - Laulunopettaja somessa, some laulunopettajana: sosiaalisen median pedagoginen merkitys laulamisen oppimisessa
Hienonen, Marjo (2023) - Laulaen arjen askareisiin: musiikkimateriaalipaketti varhaiskasvatukseen kokopäiväpedagogiikan tueksi
Szilvay-Monto, Pilvikki (2023)
Opettajien kehittämisprojektit
Monet opettajat ovat kehitelleet opetusmateriaalia YAMK opinnäytetöissään. Osa opinnäytetyönä valmistetuista oppimateriaaleista on myös kustannettu eri kustantajien toimesta:
- Musiikkipainotteinen taideprojekti senioreiden palvelutalossa sosiokulttuurisen innostamisen muotona. Marja-Anneli Sinbel 2012.
- Työkaluja työrauhan ylläpitämiseen ala-asteikäisten soiton ryhmätunnilla. Taru Aarnio 2012.
- Sateenvarjoja ja saippuakuplia : draama ja näyttämöllisyys musiikillisen ilmaisun tukena musiikin perusopetuksessa. Keijo Säikkä 2011.
- Musiikin perusteet verkossa: arviointi ja verkkosivusto musiikin perusteiden opetukseen soveltuvista verkko-oppimateriaaleista. Aino Jordman 2011.
- Jazzrytmiikan kielioppi: Länsiafrikkalaiset rytmiset dissonanssit afroamerikkalaisessa musiikissa. Pekka Saarikorpi 2011.
- Arco Groove. Sävellykset ja sovitukset viulusektiolle. Heidi Mantere 2009.
- Ryhmäopetus? - Apua!! Rumpujensoiton ryhmäopetuksen haasteet ja mahdollisuudet. Santtu Vihunen 2010.
- Suzukilainen kohtaa vanhan musiikin: tutkimus suzuki-viulupedagogiikan ja barokkiviulunsoiton ristiriidoista ja yhtäläisyyksistä. Inka Eerola 2010.
Kehittyvä korkeakouluopetus
Korkeakouluopetuksen kehittäminen on myös ollut YAMK opinnäytetöiden aiheena:
- Vapaa ääni-improvisaatio ja tarinateatteri laulun ryhmätunnilla. Raili Honkanen-Korhonen 2012.
- Raportti tanssinopettajaopiskelijoiden musiikkikoulutuksen kehittämisestä. Marko Salmela 2011.
- Näkökulmia opetusharjoittelun ohjaamiseen. Käytänteitä musiikkipedagogin suuntautumisvaihtoehdossa musiikin ja pop/jazzmusiikin koulutusohjelmissa. Minna Honkanen 2009.
- Rytmimusiikin erikoistumisopinnot. Tarve ja toteutus. Heli Uusimäki 2009.

