Sisältö
* Erilaiset lähestymistavat esihenkilötyöhön
* Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen johtamistyössä
* Esihenkilötyö erilaisissa työkonteksteissa ja tilanteissa
* Toimintakulttuurin kehittäminen osana johtamistyötä
* Hyvä työilmapiiri tuloksellisuuden perustana
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
* tuntee esihenkilötyön erilaiset vastuut ja roolit ja osaa toimia niissä tavoitteellisesti.
* tuntee johtamiskäyttäytymisen eri ulottuvuudet ja osaa arvioida sekä kehittää itseään johtamistyössä sen mukaisesti.
* osaa kehittää erilaisia työyhteisöitä ja tietää, miten esimiehen oma toiminta vaikuttaa työyhteisöön, tiimeihin ja yksilöihin.
* kykenee luomaan työyhteisöönsä hyvän ja kannustavan työilmapiirin ja osaa rakentaa jatkuvasti uudistuvaa toimintakulttuuria tuloksellisesti.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa ja verkkotapaamiset ovat
ti 26.8.2025 klo 17-20
ke 10.9.2025 klo 17-20 HUOM! Muuttunut päivä
ti 16.9.2025 klo 17-20
ti 7.10.2025 klo 17-20
Opintojakson osaamistavoitteet, suoritustapa, kirjallisuus ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä kerralla.
Lisäinfoa tarvittaessa helena.kuusisto-ek@metropolia.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus ja muu opintojakson materiaali esitellään ensimmäisellä kerralla.
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Kiitettävä ( 5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti oppimistehtäviin. Kirjallisuusesitys on asiantunteva, selkeä ja kiinnostavalla tavalla esitetty ja blogikirjoitus keskittyy ajankohtaisiin ja kiinnostaviin johtamistyön teemoihin perustuen sekä relevantteihin lähteisiin että kirjoittajien omaan ajatteluun.
Hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee suht monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä oppimistehtäviin. Kirjallisuusesitys on asiantunteva ja blogikirjoitus keskittyy ajankohtaisiin ja kiinnostaviin johtamistyön teemoihin perustuen sekä lähteisiin että kirjoittajien omaan ajatteluun.
Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija hallitsee osittain teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä jonkun verran oppimistehtäviin. Kirjallisuusesitys liittyy opintojaksoon ja blogikirjoitus johtamistyön teemoihin, mutta molemmissa tarkastelu jää suhteellisen suppeaksi.