Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Arviointikriteerit
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen yht. 100%. Ks.alla olevat arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin arvosanan korotustoiveissa. Jaksolla poissaolo on korvattava opintojakson laajimmassa kirjallisessa tehtävässä, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen voi nostaa arvosanaa.
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille. Ohje löytyy Opiskelijan työpöydältä ohjeista https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/ohjeet-ja-saannot
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osaa nimetä päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön - Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja –tarpeita
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Hyvä (3-4)
- Opiskelija osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- Opiskelija osaa käyttää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavaa lainsäädäntöä ja arviointimenetelmiä ikääntyneen ihmisen ohjaamisessa
Kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavaa lainsäädäntöä ja arviointimenetelmiä ikääntyneen ihmisen yksilöllisten tarpeiden arvioinnissa ja ohjaamisessa
Opiskelija osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja –tarpeita