Sisältö
Kestävän kehitys ja ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöt
Ikääntyneiden ihmisten asuminen ja yhteisöllisyys
Muisti- ja ikäystävällinen ympäristö
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida kestävä kehityksen vaikutusta ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- perustella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä
- analysoida muisti- ja ikäystävällisyyden toteutumista erilaisissa ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöissä ja moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida muisti- ja ikäystävällisen ympäristön merkitystä ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisessa
Opetusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Etäopetus
- Verkko-oppiminen
- oppimistehtävä
Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson aloituksessa.
Arviointikriteerit
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Opetukseen osallistuminen
Arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Englanniksi
The student is able to:
- critically assess the basics of sustainable development in the development of housing and living environments for older people
- critically assess memory and age-friendliness in the development of services for diverse older people
- critically assess the promotion of communality, agency and inclusion in different housing and living environments and their development
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä