Sisältö
- johtamisen teoria ja käytännöt
- itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon käyttö johtamisen voimavarana
- eettinen johtaminen ja arvojohtaminen
- itseohjautuvuus, työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
- muutos-, digi- ja palvelujen johtamisen lähtökohdat
- monimuotoisuuden johtaminen ja kehittäminen
- strategisen toiminnan johtaminen ja laadunhallinta
- työnhakijan CV
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset johtamisen periaatteet ja käytännöt
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Osallistavat menetelmät
Opintojaksolle orientoiva tehtävä (dl. 11.8.25)
Reflektointi
Lisäksi:
Suoritustapa 1:
- Kirjalliset tehtävät
- Verkkokurssit ja -tehtävät
- Ryhmätyöskentely
Suoritustapa 2:
- Exam-tentti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltavaa kirjallisuutta Moodlessa.
Itsenäinen tiedonhankinta opintojakson teemoista.
Opintojaksolla työskentely, tehtävien tekeminen ja tenttiin valmistautuminen edellyttää aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen perehtymistä monipuolisesti.
Arviointikriteerit
Arviointiasteikko 0 - 5
Tyydyttävä (1–2)
- tunnistaa keskeisimmät johtamisen periaatteet ja käytännöt
- tunnistaa eettisen johtamisen merkityksen vanhustyössä
- tunnistaa työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteita
- tunnistaa monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- tunnistaa johtamiseen liittyviä strategisia tavoitteita osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja kuvaa omaa osaamistaan
Hyvä (3–4)
- osaa kuvailla keskeisimpiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa kuvailla eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa muutosjohtamisen periaatteet
- osaa selittää monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- tunnistaa ja osaa kuvata omaa osaamistaan
Kiitettävä (5)
- osaa selittää ja analysoida keskeisiä johtamisen periaatteita ja käytäntöjä
- osaa arvioida eettisen johtamisen merkitystä vanhustyössä
- osaa arvioida ja analysoida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata tiimityötä tukevia työskentelymalleja
- tunnistaa ja osaa analysoida muutosjohtamisen periaatteet
- osaa analysoida monimuotoistuvan työelämän johtamisen tarpeita
- osaa kuvailla ja analysoida johtamiseen liittyvät strategiset tavoitteet osana esimiestyötä ja työyhteisön kehittämistä
- osaa tunnistaa ja kuvata omaa osaamistaan monipuolisesti ja kriittisesti
Suoritustapa 1 arviointi:
- Opintojakson hyväksytyt osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden monipuolista käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan: myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat arvosanaan laskevasti, myöhässä palautetuista tehtävistä ei anneta kirjallista palautetta.
- Kaksi (2) oppimistehtävää arvioidaan numeerisesti ja näiden ka. muodostaa lähtökohtaisesti opintojakson kokonaisarvosanan.
- Muut opintojakson osasuoritukset arvioidaan hyväksytty/täydennettävää ja voivat vaikuttaa arvosanaan
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Suoritustapa 2 arviointi:
- Exam-tentti arvioidaan numeerisesti 0-5
- Exam-tentissä hyväksytty suoritus (T1) edellyttää, että vastauksista 50 % on oikein
- Exam-tentin lähdemateriaalina opintojaksolla annettu kirjallisuus ja muu materiaali sekä luentodiat
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen voi vaikuttaa arviointiin.