Sisältö
* Dialoginen johtaminen
* Valmentava esihenkilötyö
* Psykologinen turvallisuus
* Työyhteisön moninaisuus
* Työhyvinvointi
* Työuran johtaminen
* Toimijuus
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää dialogisen ja valmentavan johtamisen periaatteet ja osaa analysoida ja kehittää omaa toimintaansa niiden pohjalta. Opiskelija kykenee johtamaan valmentavalla otteella moninaisuutta työyhteisössään. Opiskelija osaa kehittää omaa ja muiden työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida muutosten vaikutuksia työyhteisöön sekä yksilöihin ja kykenee toimimaan proaktiivisesti työyhteisön ja yksilöiden toimijuuden tunteen vahvistamiseksi.
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Opetusmenetelmät
Tavoitteenamme tällä opintojaksolla on ns. käänteinen oppiminen, jossa tavoitteena on itseohjautuva opiskelija, metodina yhteisöllinen oppiminen ja oppimisen tukena oppimisprosessia fasilitoiva opettaja (Toivola, M. & Silfverberg, H. 2016).
Opintojaksolla hyödynnetään monimuotoista opiskelua lähitapaamisten ja etäkohtaamisten muodossa. Käytössä oleva opiskelumenetelmä on käänteinen opetus, eli sinä perehdyt itseopiskelumateriaaleihin Moodlessa ennen luentoa ja osallistut sen jälkeen teeman keskusteluun verkossa. Keskustelun reflektiot kirjataan Moodleen ja ne arvioidaan.
Opintojakson lopputehtävässä muodostat oman nykytilanteen analyysin pohjalta omaan työhösi sopivan käyttöteorian sekä työkalupakin. Omaa käyttöteoriaa ja työkalupakkia sparrataan opiskelijoiden muodostamissa valmennustiimeissä.
Oppimisalustana on Moodle, johon saat kirjautumisohjeet kurssin alkua edeltävällä viikolla. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että viestimme sinulle ainoastaan Moodlen ja Oman kautta ja näistä lähtevät spostit tulevat sinun Metropolian spostilaatikkoosi. Halutessasi voit kuitenkin uudelleenohjata spostit johonkin omaan spostiosoitteeseesi. Lisäohjeita Metropolian tietohallinnon sivuilla Oma-intranetissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin ennakkomateriaalina on Carol Dweckin kirja Mindset, Menestymisen psykologia. Mikä tahansa painos ja kieliversio käy ja myös verkosta löytyviä kirjan tiivistelmiä sekä Dweckin luentoja voi hyödyntää.
Arviointikriteerit
Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
1. Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisissa käytäviin keskusteluihin ja keskeisten havaintojen jakaminen Moodleen. Tai esteen sattuessa verkkotapaamisten tehtävien itsenäinen tekeminen ja laadukkaat reflektiot Moodlessa tallenteen ja materiaalien pohjalta. (40 p) Huom! Oppiminen on aina laadukkaampaa, kun olet paikalla kuulemassa ja kysymässä.
2. Oman käyttöteorian ja työkalupakin laatiminen henkilökohtaisen nykytilanteen analyysin pohjalta ja sen laadukas dokumentointi sekä esittely ohjeiden mukaisesti. (60 p)
3. Osallistuminen valmennusryhmätoimintaan, jossa käytännössä harjoitellaan valmentavaa työskentelyotetta, ja työskentelyn raportointi. Työskentelyn voi toteuttaa etänä tai lähitapaamisina opiskelijoiden omien tilanteiden mukaan. (sisältyy kohtaan 1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja ryhmässä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.