Luovi- Luovaa virtaa ja osaamista kulttuurialalle

Perustiedot

Kesto / Ajankohta
1.3.2023-31.12.2024
Opetuspaikka

Luovan alan ammattilainen, nyt on aika päivittää omaa osaamista!

Metropolia ammattikorkeakoulun koordinoima ja jatkuvan työllisyyden sekä oppimisen palvelukeskuksen JOTPA:n rahoittama LUOVI-hanke tarjoaa vuosina 2023–2024 seitsemän erilaista 5–10 opintopisteen koulutusmoduulia. LUOVI tulee sanoista: Luovaa virtaa ja osaamista kulttuurialalle!

Koulutus on suunnattu kulttuurialalla työskenteleville luovan alan ammattilaisille, myös freelancereille sekä itsensä työllistäville ja/tai vähintään toisen asteen tutkinnon suorittaneille henkilöille. Hankkeen koulutussisältö on suunnitteltu luovan alan tekijän osaamisen ja työelämävalmiuksien päivittämiseksi sekä niiden vahvistamiseksi. LUOVI:ssa koulutus on valtakunnallista ja se on osallistujalle maksutonta.

LUOVI rakentuu kolmesta yleisiä työelämävalmiuksia tukevasta moduulista sekä erityisopintojaksosta, jotka keskittyvät digitaalisiin taitoihin ja -työvälineisiin sekä oman brändin rakentamiseen ja markkinointiin.

Ornamo ry, Suomen musiikkiperintö ry ja Luovan talouden agentit ja managerit AGMA ry toimivat hankkeen kumppaneina ja hankkeessa asiantuntijakouluttajina.

Kaikille luovan alan ammattilaisille suunnatut yleisiä työelämävalmiuksia tukevat koulutusmoduulit

  • Kestävä ura (2-10 op) 30 opiskelijapaikkaa
  • Innovaatio-osaaminen (5 op) 30 opiskelijapaikkaa
  • Kestävä tuotanto (5 op) 30 opiskelijapaikkaa

Ammatillisten digitaitojen työpajat

Koulutuksessa avataan myös Metropolian luovan kampuksen studiot ohjatuissa työpajoissa ammatillisten digivalmiuksen päivittämiseen ja kehittämiseen.

  • Nuottigrafiikan ja kriittisen editoinnin perusteet (5-10 op) 15 opiskelijapaikkaa
  • Luovuus brändinä syventävät opinnot (10 op) 15 opiskelijapaikkaa
  • 3D ohjelmistot (6 op) 15 opiskelijapaikkaa
  • Digitaaliset työvälineet (6 op) 15 opiskelijapaikkaa

Luovin moduulit

Syksyn 2023 opintotarjonta

Kestävä ura kulttuurialalla. Luovuus brändinä perusteet (3 op). Tälle jaksolle otetaan 30 opiskelijaa.

Luovuus brändinä syventävät opinnot osa 1. (7 op). Tälle jaksolle otetaan 15 opiskelijaa.

Nuottigrafiikan ja kriittisen editoinnin perusteet (5-10 op)

Kevät 2024

Luovuus brändinä syventävät opinnot osa 2. (3 op). Tälle jaksolle otetaan 15 opiskelijaa.

Myynti, verkostoituminen ja kansainvälistyminen (3 op). Tälle jaksolle otetaan 30 opiskelijaa.

Innovaatio-osaaminen (5 op). Tälle jaksolle otetaan 30 opiskelijaa.

Kestävä tuotanto (5 op). Tälle jaksolle otetaan 30 opiskelijaa.

Syksy 2024

Tulevaisuuden työvälineet (2 op). Tälle jaksolle otetaan 30 opiskelijaa.

Opintojaksoille ilmoittaudutaan aina lukukausi kerrallaan!

Nuottigrafiikan ja kriittisen editoinnin perusteet (1-9 op)

Lisää tietoa opintojaksosta ja ilmoittaudu mukaan

Opiskelija voi valita kuudesta opintokokonaisuudesta suoritettavaksi 1–9 op. Suosituksena on kuitenkin vähintään yhden nuotinkirjoitusohjelman valitseminen opetustarjonnasta, riippuen aikaisemmasta kokemuksesta nuotinkirjoitusohjelmien käyttäjänä. Opiskelijan on mahdollista valita opintojaksoon painotus joko rytmi- tai klassisen musiikin alueelta. Tähän moduuliin otetaan 15 opiskelijaa.

Tekstikriittisen editoinnin perusteet (klassinen musiikki), syyskuu–marraskuu 2023, tapaamiset 7 kertaa verkossa torstaisin alkaen 14.9. klo 16.30–18.00 (lisäksi itsenäistä työskentelyä), Timo Virtanen, 1 op

Dorico Jani Kyllönen, 2 op syksy 2023. Opetus Metropolian Arabian kampuksella Soivassa (os. Muotoilijankatu 1, 00560 Helsinki) perjantaisin klo: 17-20 17.11., 24,11, ja 1.12. Kurssiin kuuluu myös itsenäistä opisekelua ja jakson jälkeen palaute.

Sibelius Jani Kyllönen 2 op kevät 2024. Opetus Metropolian Arabian kampuksella Soivassa (os. Muotoilijankatu 1, 00560 Helsinki) perjantaisin klo: 17-20 19.1., 26.1., 2.2., ja 9.2.

Finale Jani Kyllönen, 2 op. Opetus Metropolian Arabian kampuksella Soivassa (os. Muotoilijankatu 1, 00560 Helsinkin) perjantaisin klo: 17-20 16.2, 1.3., 8.3. ja 15.3.

Nuottikustantamisen perusteet ja nuottien käyttötavat (rytmi- ja klassinen musiikki) Jari Eskola, 1 op syksy 2023

Ke 8.11. klo 15-16.30 aloitusluento Zoomissa Jari Eskola, johdantoluento: nuottien eri käyttötavat

ke 15.11. klo 15-16.30 luento Zoomissa: musiikkikustantamisen perusteet. Pop, taidemusiikki. Reijo Kekkonen (Sulasol ry), taidemusiikki; Marja Kortelainen (Warner Chappell Music Finland), pop-musiikki.

ke 22.11. klo 15-16.30 Vierailu: orkesteri 1 (Radion Sinfoniaorkesterin nuotisto) Isäntä: nuotistonhoitaja Sebastian Djupsjöbacka. Kokoontuminen Musiikkitalossa Kansalaistorin puoleisen oven kohdalla.

ke 29.11. klo 15-16.30 Vierailu: orkesteri 2 (Kaartin soittokunta - puhallinorkesterinuotisto) Emäntä: nuotistonhoitaja: Rea Nyholm. Kokoontuminen Konservatorion ala-aulassa, Ruoholahdentori 6.

ke 13.12. klo 14-15.30 (HUOM! AIKA) Vierailu: orkesteri 3 (Kansallisoopperan ja -baletin nuotisto) Isäntä & emäntä: nuotistonhoitajat Juhana Hautsalo ja Mari Rautio. Kokoontuminen Kansallisoopperan henkilökunnan sisäänkäynnillä (Mannerheimin tien puolella, 10 metriä oikealle pääovista, ovi aukeaa summerilla.)

Orkesterivierailuilla keskitytään kyseisten organisaatioiden erityispiirteisiin nuottien käytön osalta.

Rytmimusiikin transkriptio ja kuulonvarainen editointi,Opetus tammikuu–maaliskuu 2024 alkaen viikolla 4, Jere Laukkanen, lähiopetus Metropolian Arabian kampus/ verkko-opetus, 1 op. Opetuskerrat ke 31.1.2024 klo 15.30–17.00, ke 14.2. klo 15.30–17.45, ke 28.2. klo 15.30–17.45, ke 13.3. klo 15.30–17.45 ja ke 27.3. klo 15.30–17.00.

Opintojakson opinnot ovat opiskelijalle maksuttomia, täydennyskoulutusta rahoittaa jatkuvan työllisyyden ja oppimisen palvelukeskus JOTPA.

Kestävä ura kulttuurialalla: Luovuus brändinä (3 op) perusteet

Ilmoittaudu mukaan opintojaksolle

Opintojaksolla käydään läpi brändäyksen perusteita, tunnistetaan oman tuotteen tai palveluiden kohderyhmiä sekä käydään läpi eri viestintäkanavien mahdollisuuksia. Syksyn opintojakso toteutetaan verkossa ja se koostuu webinaareista, yksilö- ja ryhmätehtävistä ja vertaisarvioinneista. Opintojaksolla tutustutaan myös muihin opiskelijoihin pienryhmissä tapahtuvassa uraohjauksessa.

Opintojakso on jaettu kolmeen eri teemaan, joiden kautta aihepiiriä lähestytään

1. Brändin palikat

Tutustut brändin perusteisiin ja siihen mistä brändi rakentuu. Mikä on osaamisesi, tuotteesi tai palvelusi tarina? Mikä on tekijän oma brändi? Miten kerrot brändistäsi muille? Mikä on erottava tekijä?

2. Luovuuden näkyvyys

Tunnistat eri kohderyhmät ja sen, minkä kanavien kautta heidät tavoitat. Jaksolla avataan eri viestintäkanavien ominaisuuksien ja niiden tarjoamien mahdollisuuksien hallittua hyödyntämistä. Saat lisää ymmärrystä viestinnän roolista omassa toiminnassa ja brändin rakentamisessa.

3. Brändin promootiomateriaalit

Saat työkaluja, joiden avulla rakennat brändin mukaisia sisältöjä valitsemiisi kanaviin, kulloinkin teknisesti toimivassa formaatissa.

Ajankohta: Opintojakson toteutus 7.9.–29.12.1023 aikavälillä.

Opetus- ja ryhmämentorointikerrat

1. Brändin palikat -webinaari & tehtävänanto to 7.9.2023 klo 14–16
2. Luovuuden näkyvyys -webinaari & tehtävänanto ti 3.10.2023 klo 14–16
3. Brändin promootiomateriaalit -webinaari & tehtävänanto to 2.11.2023 klo 14–16

Webinaarien lisäksi jokainen osallistuu 1, 2 tai 3 mentorointiryhmän tapaamisiin (yhteensä kolme tapaamiskertaa).

Nea Granlund Ryhmä 1 mentorointikerrat

To 21.9. klo:14.00-16.00
To 19.10. klo: 14.00-16.00
Pe 1.12. klo: 14.00-16.00

Asta Levy Ryhmä 2 mentorointikerrat

Pe 22.9. klo: 13.00-15.00
Pe 24.11. klo: 13.00-15.00
Pe 8.12. klo: 13.00-15.00

Juhana Kokkonen Ryhmä 3 mentorointikerrat

Ke 4.10. klo: 14.00-16.00
To 9.11. klo: 14.00-16.00
Ke 29.11. klo: 14.00-16.00

Luovuus brändinä perusteet ( 3 op) on osa Kestävä ura kulttuurialla -opintojaksoa. Opintojakson moduulit koostuvat neljästä itsenäisestä kattoteemasta, jotka tukevat toisiaan. Opiskelija voi osallistua joko yksittäiseen tai kaikkiin jäljellä oleviin opintojaksoihin, joista kukin erillinen moduuli on 2–3 opintopisteen arvoinen. Opintojakso toteutetaan verkossa ja se koostuu webinaareista, yksilö- ja ryhmätehtävistä, vertaisarvioinnista ja ryhmämentorointitapaamisista. Oppimisympäristönä käytetään Moodlea ja tapaamisissa Zoom tai Teams –alustoja.


Kestävä ura kulttuurialalla opintojakson moduulit
1. Oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen (opintojakso päättynyt)
2. Luovuus brändinä (perusteet) 3 op, syksy 2023
3. Myynti, verkostoituminen ja kansainvälistyminen, 3 op, kevät 2024
4. Tulevaisuuden työvälineet, 2 op, syksy 2024

Luovuus brändinä osa 1 (7 op) Syventävät opinnot

Ilmoittaudu opintojaksolle

Syksyllä 2023 toteutettava Luovuus brändinä, osa 1 opintojaksolla saat konkreettisia eväitä ja työkaluja brändin rakentamiseen ja hallintaan. Opintojaksolla avataan kulttuurin ja luovan alan tekijöille brändiajattelun tarjoamia mahdollisuuksia oman osaamisen markkinoimiseen ja myyntiin.

Opintojakson päätteeksi oivallat oman tunnistettavan brändin merkityksen viestinnässä. Saat välineitä eri kanavien tarjoamiin mahdollisuuksiin hallittuun kommunikointiin keskeisille kohderyhmille, sekä keinoja, millä tavoin voit rakentaa kanaviin oman brändisi mukaisia sisältöjä valituille kohderyhmillesi.

Syksyn opintojakso toteutetaan pääosin verkossa ja se koostuu webinaareista, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä vertaisarvioinnista. Näiden lisäksi brändin promootiomateriaali -osuudessa toteutetaan kaksi studiotyöpajakertaa, jotka järjestetään Metropolia Ammattikorkeakoulun Arabian kampuksella Helsingissä marraskuussa (tarkemmat päivät ilmoitetaan elokuussa). Opintojakson oppimisympäristönä käytetään Moodlea ja verkkotapaamisissa Zoom tai Teams –alustoja.

Brändiajatteluun ja materiaalien työstämiseen tutustutaan teorian, kaupallisten- sekä luovan alan case-esimerkkien kautta, digitaalisia työvälineitä hyödyntäen sekä tuote- tai henkilövalokuvaus studiotyöskelyn kautta.

Luovuus brändinä osa 1 –opintojakso rakentuu seuraavasti:

1. Brändin palikat

Tutustut brändin perusteisiin ja siihen mistä brändi rakentuu. Mikä on osaamisesi, tuotteesi tai palvelusi tarina? Mikä on tekijän oma brändi? Miten kerrot brändistäsi muille? Mikä on erottava tekijä?

2. Luovuuden näkyvyys

Tunnistat eri kohderyhmät ja sen, minkä kanavien kautta heidät tavoitat. Jaksolla avataan eri viestintäkanavien ominaisuuksien ja niiden tarjoamien mahdollisuuksien hallittua hyödyntämistä. Saat lisää ymmärrystä viestinnän roolista omassa toiminnassa ja brändin rakentamisessa.

3. Brändin promootiomateriaalit

Saat työkaluja, joiden avulla rakennat brändin mukaisia sisältöjä valitsemiisi kanaviin, kulloinkin teknisesti toimivassa formaatissa. Tällä opintojaksolla tuotetaan mm. studiotasoinen brändi/promootiokuva opiskelijan omaan markkinointikäyttöön.

Opetuskerrat

Brändin palikat (syyskuu):
1. webinaari & tehtävänanto to 7.9.2023 klo 14–16
2. webinaari & tehtävien esittely/palaute ma 25.9.2023 klo 14–16

Luovuuden näkyvyys (lokakuu):
1. webinaari & tehtävänanto ti 3.10.2023 klo 14–16
2. webinaari & tehtävien esittely/palaute ke 25.10.2023 klo 14–16

Brändin promootiomateriaalit (marras-joulukuu):
1. webinaari & tehtävänanto to 2.11.2023 klo 14–16
2. valokuvausstudiopäivät ke 9.11. klo 9-16, pe 10.11. klo: 16.30-20.00 ja ke 15.11. klo: 16.30-20.00
3. webinaari & tehtävien esittely/palaute ma 11.12.2023 klo 14–16


Luovuus brändinä, osa 2 toteutus keväällä 2024 (3 op)

Kokonaisvaltaisen ymmärryksen brändin rakentamisesta ja hallinnasta luovalla alalla saat osallistumalla myöhemmin keväällä 2024 toteutettavaan Luovuus brändinä osa 2 opintokokonaisuuteen. Tämä opintojakso keskittyy hallitun brändin palvelupolkuun sekä tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin osaamisen markkinoinnissa. Ilmoittautuminen Luovuus brändinä toiseen kokonaisuuteen avautuu marraskuussa.

HUOM! Voit suorittaa myös molemmat opintojaksot: Luovuus brändinä perusteet (3 op) ja syventävät opinnot (7 op) eli yht 10 op.

Kaikille avoimet webinaarit

LUOVI jakaa osaamista myös kaikille avoimissa webinaareissa, blogijulkaisuja sekä loppujulkaisun, johon kootaan moduulien tulokset ja menetelmät avoimesti kaikkien saataville. Voit siis osallistua LUOVI:n avoimiin webinaareihin, vaikka et olisikaan ilmoittautunut opintojaksolle. Avoimet webinaarit syksy 2023:

1. Brändin palikat -webinaari & tehtävänanto to 7.9.2023 klo 14.30–16
2. Luovuuden näkyvyys -webinaari & tehtävänanto ti 3.10.2023 klo 14–16
3. Brändin promootiomateriaalit -webinaari & tehtävänanto to 2.11.2023 klo 14–16

Seuraava kaikille avoin webinaari 2.11. klo: 14.00-16.00 Brändin promootiomateriaalit

Liity alla olevasta linkistä rohkeasti mukaan!

https://metropolia.zoom.us/j/3822177644

Kysyttävää

Ota rohkeasti yhteyttä!

Matleena Kaurila

Projektipäällikkö

matleena.kaurila [at] metropolia.fi (matleena[dot]kaurila[at]metropolia[dot]fi) / 0406529433