Induktiivisen latauksen kenttäkoe

Hanke on päättynyt 31.12.2015.

Vuodesta 2012 Metropoliassa on tutkittu eri vaihtoehtoja ladata sähköautoja langattomasti. Saksalaisen autoelektroniikkayrityksen Leopold Kostal GmbH:n prototyyppijärjestelmässä auton lataus tapahtuu erikoisvalmisteisen rekisterikilven läpi. Sitä verrataan nyt Metropolian hiljattain saamaan amerikkalaiseen Evatran-latauslaitteistoon, joka on asennettu auton pohjaan.

”Testeissämme esimerkiksi Kostalin laturin hyötysuhde on vain muutaman prosenttiyksikön matalampi kuin vastaavan langallisen laturin”, kertoo Wireless Charging Project Manager Ville Eskelinen Metropoliasta.

Langaton lataaminen on vaihtoehto hitaalle, tyypillisesti kotona tai toimistossa tapahtuvalle matalatehoiselle lataukselle. Metropoliassa uskotaan, että seuraavan viiden vuoden aikana langaton lataus etenee isoilla harppauksilla.

Metropoliassa kehitetään Induktiivisen latauksen kenttäkoe -projektin puitteissa myös muun muassa laitteistoa, jolla latauksen hyötysuhdetta saadaan optimoitua. Samoin kehitysprosessissa on muita langattomaan lataukseen liittyviä laitteita.

Lisätietoa

tki-info [at] metropolia.fi (tki-info[at]metropolia[dot]fi)