Smart Countryside Mobility -hankkeessa

  • kehitetään Uudenmaan haja-asutusalueiden henkilöliikkumisen ja pientavaralogistiikan palveluita 
  • parannetaan Uudenmaan haja-asutusalueiden saavutettavuutta ja palveluiden laatua
  • edesautetaan liikkumispalveluiden ekosysteemin muodostumista.

Liikkumispalveluiden suunnittelussa kuullaan eri käyttäjäryhmiä, koska liikkumisen mm. palveluiden luo pitää olla mahdollista kaikille. Tästä hyötyvät sekä asukkaat palveluiden parempana saavutettavuutena että paikalliset yrittäjät.

Eu-lippulogo tekstillä Euroopan unioni, Euroopan aluekehitysrahasto

Projektia koordinoi Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkään liikkumisen innovaatiokeskittymä. Hankekumppanina on Laurea-ammattikorkeakoulu.

Projekti on Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama. Hanke toteutetaan 1.6.2021-1.8.2023.

TULEVIA TAPAHTUMIA

Tulevaisuuden liikennepalvelut Raaseporissa -työpaja osa 2 – palautetilaisuus kehitetyistä palveluista

Elokuun lopussa joukko Fiskarisin ja Pohjan kyläläisiä sekä kaupungin edustajia ideoi yhdessä Raaseporin tulevaisuuden liikennepalveluita. Työpajoissa syntyneistä ratkaisuista on kehitetty prototyyppejä, ja nyt on aika kysyä palautetta – toimivatko nämä liikenteen palveluiden alustavat mallit ja miten niitä voisi parantaa vielä entisestään?

Tervetuloa mukaan työpajaan, jossa pääset kehittämään Raaseporin tulevaisuuden liikennepalveluita! Työpajat järjestetään seuraavasti:

  • Fiskars 5.10.2022 klo 16.00–19.00
  • Pohja 6.10.2022 klo 16.00–19.00

Työpajan tavoitteet  

Työpajassa kerätään palautetta elokuun työpajoissa kehitetyistä ratkaisuista Raaseporin tulevaisuuden liikenteen palveluiksi. Smart Countryside Mobility -hankkeen asiantuntijat ovat jatkokehittäneet kyseisiä palveluita, ja pääset nyt antamaan palautetta ja oman näkemyksesi kehitystyön tueksi.   

Työpaja on vapaamuotoinen, ja voit tulla käymään milloin tahansa työpajan aikana omien aikataulujesi mukaan. Hankkeen asiantuntijat ovat paikalla koko työpajan ajan keräämässä palautetta. Osallistujille tarjotaan virvokkeita ja välipalaa. Työpaja pidetään suomeksi. 

Mitä on tapahtunut ennen työpajoja?  

Palautetyöpajojen työskentely pohjautuu elokuun lopussa Fiskarsissa ja Pohjassa pidettyihin Tulevaisuuden liikennepalvelut Raaseporissa -työpajoihin, joissa kyläläiset ideoivat yhdessä tulevaisuuden liikennepalveluita. 

Koko ideointi- ja kehittämistyö perustuu keväällä 2022 tehtyyn työhön: Raaseporin asukkailta saatiin henkilöliikennetutkimuksen ja haastatteluiden avulla palautetta, toiveita ja ideoita liikennepalveluita koskien. Näiden tulosten perusteella on tunnistettu keskeiset haasteet, mihin tällä kehittämistyöllä haetaan ratkaisuja.  

Aika ja paikka

Fiskars

  • 5.10.2022 klo 16.00–19.00. Työpajassa on tarjolla kahvia ja välipalaa.
  • Cafe Bar Pesula Fiskars (Hälleforsintie 1, Fiskars).

Pohja

  • 6.10.2022 klo 16.00–19.00. Työpajassa on tarjolla kahvia ja välipalaa.
  • Pohjan kirjasto (Keskusraitti 4, Pohjankuru).

Mitä prototyypeille tapahtuu työpajojen jälkeen?  

Hankkeen asiantuntijat kehittävät palveluita edelleen työpajoissa annetun palautteen perusteella. Jatkokehitetyistä palveluratkaisuista järjestetään toinen palautetilaisuus marraskuun alkupuolella.

Lisätietoja: projektipäällikkö Jaakko Hannula, jaakko.hannula(at)laurea.fi, puh. 050 441 3563   

Työpajat järjestetään yhteistyössä Fiskars Kyläseura ry:n ja Pohjan kirkonkylän kyläyhdistys ry:n kanssa.

UUTISIA

Hankkeen yhteiskehittämistyöpajat:
Pohjan Pösö ja Raasepokka - tässäkö Raaseporin tulevaisuuden liikennepalveluita? (31.8.2022)

Pohjan Pösö on yhteiskäyttöauto, jota kyläläiset voivat käyttää. Raaseporin joka kaupunginosassa on oma sähköautonsa, jonka lainaaminen tapahtuu sovelluksella tai arkiaikaan puhelimella.

Raasepokka on puolestaan bussi, jossa on apteekki, ruokakauppa, kirjasto ja kahvila. Raasepokka pysähtyy joka kylässä omalle pysäkilleen, jossa voi hypätä kyytiin ja vaikka kahvitella tuttujen kanssa matkan aikana. Samalla voi ottaa mukaansa tilaamansa lääkkeet, lainakirjat ja ruokaostokset. (Kuvat Raija Kaljunen)

Ihmisiä istuu ja työskentelee kahden pöydän ääressä isossa tilassa sekä kaksi ihmistä seisoo seinälle kiinnitetyn ison paperiarkin vieressä taaimmaisen pöydän takana ja kolme ihmistä kolmen ison Post it -lapun äärellä tilan takaseinän vieressä.


Nämä konseptit ovat esimerkkejä Raaseporin tulevaisuuden liikennepalveluista, joita ideoitiin elokuun lopussa Pohjassa ja Fiskarsissa Smart Countryside Mobility -hankkeen työpajoissa. Kyläläiset ja kaupungin edustajat kehittivät yhdessä uusia ratkaisuja haasteisiin, jotka perustuvat hankkeessa keväällä tehtyihin kyselyihin ja haastatteluihin. Työpajoissa kehiteltiin seitsemän liikkumispalveluiden konseptia, lisäksi syntyi ideoita palveluista viestimiseen.

Työpajojen teemoja olivat julkinen liikenne, kutsukyyti ja kyläbussi, uusi jakamiseen perustuva palvelu sekä palveluiden liikkuminen asukkaiden luokse. Yhteiskehittämisessä käytettiin erilaisia palvelumuotoilun luovia menetelmiä. Palvelumuotoilijat Jaakko Hannula, Raija Kaljunen ja Miia Seppänen Laurea-ammattikorkeakoulusta ohjasivat työpajat. 

Kaksi miestä ja kaksi naista istuvat pöydän ääressä, yksi esittelee kuvaa paperilla ja muut katsovat.

Asukkaiden näkökulmat oivallisesti esiin

- Oli hienoa nähdä, millaisia uusia konsepteja ryhmät kehittivät ja miten osallistujat kokivat niiden täydentävän toisiaan. Töiden esittelyt herättivät keskustelua, joissa nousi saman tien esiin alustavia jatkokehittämisideoita, työpajaa vetäneet Raija Kaljunen ja Jaakko Hannula toteavat tyytyväisinä.

Hannulan mukaan oli upeaa, että asukkaat osallistuivat molemmissa työpajoissa niin aktiivisesti ja innostuneesti. Asukkaiden näkökulmat nousivat erinomaisesti esiin kaikista teemoista.

- Molemmissa työpajoissa ryhmät kertoivat, että kehitettyjen palvelujen on tarkoitus tukea ja täydentää toisiaan, mikä on mielestäni erinomainen näkökulma. Saimme runsaasti eväitä liikenteen palveluiden jatkokehittämiseen, Hannula summaa työpajojen tuloksia.

Nainen ja mies istuvat pöydän ääressä, toinen nainen seisoo pöydän vasemmalla puolella ja pitää molemmin käsin ylhäällä paperiarkkia, jossa tekstiä. Mies katsoo tätä seisovaa naista ja istuva nainen pöydän oikealla puolella olevaa, seinälle kiinnitettyä isoa paperiarkkia, jossa Pot it -lappuja.

Yhteiskehittäminen raaseporilaisten kanssa jatkuu

Seuraavaksi hankkeen asiantuntijat ja Laurea-ammattikorkean opiskelijat kehittävät näistä työpajoissa muotoilluista palvelukonsepteista ensimmäiset prototyypit, jotka tuodaan testattavaksi Raaseporin asukkaille alkusyksyn aikana. Prototyyppejä kehitetään edelleen testauksessa saadun palautteen ja huomioiden pohjalta. Ehkäpä joku päivä Pohjan Pösö ja Raasepokka oikeasti palvelevat Raaseporin asukkaita.

Hanke Asumisen messuilla Billnäsissä:
Unelmien liikkumispalvelun kartoittamista (14.6.2022)

Smart Countryside Mobility -hanke oli mukana Asumisen messuilla Billnäsin ruukissa lauantaina 11.6. Messuilla oli tuona päivänä noin 600-700 kävijää, useampi kymmen poikkesi hankkeen osastolla ideoimassa unelmiensa henkilöliikenteen palvelua Raaseporin alueelle.

Nainen kiinnittää Post it -lappua seinälle ripustettuun, suuren paperiarkkiin.Hankkeen messuosastolla tehtiin minihaastatteluita ja kerättiin osastolla käyneiltä post it -lapuilla tarpeita, toiveita ja ideoita sekä liikkumiseen liittyviä haasteita. (Kuvat Raija Kaljunen)

Pöydällä posti it -lappupaketteja ja A4-paperi, johon kirjoitettu haastattelun vastaukset.

Lavalla istuu kolme ihmistä: nainen, mioes ja nainen. Mies puhuu mikrofooniin, Heidän edessään istuu mies, joka katsoo heitä,Projektipäällikkö Harri Miinin veti myös paneelikeskustelun, jossa Suomen Kylät Ry:n maallemuuttoasiantuntija Johanna Niilivuo, Raaseporin kaupungin henkilöliikennelogistikko Henri Nevakivi ja Raaseporin nuorisovaltuuston puheenjohtaja Edith Spitz kertoivat kokemuksia ja vaihtoivat ajatuksia Raaseporissa liikkumisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Asumisen messut olivat osa Home&Found-kierrätysasuntofestivaalia 10.-12.6.2022.
Tutustu Home&Found-tapahtumaan sen omilla nettisivuilla.

 

Järvenpään henkilöliikennetutkimus:
Polkupyörävarkauksien pelko työmatkapyöräilyn suurin haaste (7.6.2022)

Järvenpään henkilöliikennetutkimuksessa nousivat esiin samanlaiset haasteet kuin Raaseporissa tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa (katso uutinen 18.5.22): Kaupungin sisäisen linja-autoliikenteen ja junayhteyksien aikatauluja ei ole synkronoitu. Junat kulkevat myöhään, mutta sisäistä liikennettä ei iltaisin ole ollenkaan. Tämä rajoittaa huomattavasti vuorotyöläisten kulkemisen mahdollisuuksia ja myös harrastuksissa kävijöitä: harrastuspaikat sijaitsevat kaukana keskustasta, joten niihin on pakko kulkea omalla autolla. Lapsiperheet myös kokivat julkisilla kulkemisen liian kalliiksi.

Järvenpään sisällä on helppoa kulkea kävellen, pyörällä tai julkisilla. Kauemmaksi mentäessä yhteydet supistuvat huomattavasti. Työmatkapyöräilyyn liittyen suurimmaksi haasteeksi nousi polkupyörävarkauksien pelko: matkaajat eivät uskalla jättää pyöriään juna-aseman katokseen - lukittava säilytystila olikin monen vastaajan toiveena. Lisäksi toivottiin pyöräreittien lisäämistä esimerkiksi Vanhalle Lahdentielle, myös teiden talvihuoltoa pitäisi parantaa nykyisestä, jotta pyöräilyn suosio kasvaisi.

Järvenpään henkilöliikennetutkimuksen toteuttivat Laurean Avoimen AMK:n YAMK-tutkinnon polkuopiskelijat Anna-Reetta Kyllönen ja Dara Sadik keväällä 2022.

Raaseporin henkilöliikennetutkimus:
Lisää linja-autojen ilta- ja viikonloppuvuoroja! (18.5.2022)

Reittiliikenne Raaseporin sisällä, linja-autoliikenteen aikataulut ja bussivuorojen riittämättömyys sekä palveluiden saavutettavuus nousivat keskeisiksi teemoiksi, kun alueen asukkailta kysyttiin mielipidettä Raaseporin alueen henkilöliikenteen palveluista. Vastaajat kaipasivat myös kattavampaa ja turvallisempaa pyörätieverkostoa. Lisäksi julkisen liikenteen lippujen hintoja pidettiin liian korkeana sekä toivottiin bussi- ja junaliikenteen aikataulujen yhdistämistä.

Palvelut ovat alueella keskittyneet, mikä vaikuttaa niiden saavutettavuuteen julkisilla liikennevälineillä. Raaseporilaiset toivovatkin lisää julkisen liikenteen vuoroja Fiskarsiin ja Karjaalle sekä muiden taajamien välille. Erityisesti kaivattiin linja-autoliikennöintiä iltaisin ja viikonloppuisin. Nämä haasteet nousivat esiin Raaseporin henkilöliikennetutkimuksessa, jonka Laurean YAMK-opiskelijaryhmä toteutti maaliskuussa 2022. Tutkimukseen vastasi 114 alueen asukasta.

Hanke muualla

Uutinen Raaseporin kaupungin nettisivuilla hankkeen yhteistyöstä kaupungin kanssa.

Länsi-Uusimaa-lehden uutinen hankkeen alkamisesta alueella (vaatii kirjautumisen).

Hanketyö käytännössä

Hankkeen käytännön toimien kohdealueiksi valikoituivat taustatutkimuksen perusteella

  • Järvenpää
  • Karkkila
  • Raasepori.

Kullakin alueella tehdään tiivistä yhteistyötä kaupungin eri sidosryhmien kanssa. Projektin aikana kuullaan alueen asiantuntijoita - niin kaupungin edustajia, alueen asukkaita kuin paikallisia yrittäjiäkin. Näin varmistetaan toimenpiteiden laaja vaikuttavuus.

Helmi-maaliskuussa 2022 kartoitettiin muun muassa asukkaiden liikkumistottumuksia ja palveluiden saavutettavuutta. Haastatteluiden ja kyselyiden tuloksia analysoidaan huhti-kesäkuussa. 

Yritysten tukeminen hanketyöllä 

Hankkeen pääkohderyhmänä ovat alueella toimivat yritykset, joiden selviytymis- ja kilpailukykyä sekä toimintamahdollisuuksia hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan.

Hankkeessa tehdään palvelumuotoilun keinoin konseptointia uusista liikkumispalveluista, jotka vastaavat tunnistettuihin haasteisiin.

Opiskelijat mukaan kehittämään

Opiskelijoille tarjotaan osallistumismahdollisuuksia tuomalla suunnitteluhaasteita osaksi sopivia kurssikokonaisuuksia ja tarjoamalla innovaatiokursseille konseptinkehitykseen liittyviä haasteita.

Opiskelijoita osallistetaan hankkeeseen myös kohderyhmänä siten, että nämä pääsevät taustoittamaan alueiden liikkumispalveluiden haasteita omasta näkökulmastaan ja osallistumaan pilottikokeiluihin yhtenä kohderyhmänä.

Hankkeessa pyritään lisäksi tarjoamaan AMK- ja YAMK-päättötyöaiheita sopivaksi katsotuista kokonaisuuksista, esimerkiksi teknisten ratkaisuiden suorittamisesta, palvelukonseptien muotoilusta ja viestinnästä.

Hankkeen tulokset

Hankkeen lopputuloksena saadaan toteutettua prototyyppikonsepti uudentyyppisestä liikkumispalvelusta, joka helpottaa Uudenmaan harvempaan asuttujen alueiden liikkumishaasteita. Konseptin perusteella toteutettavan palvelun myötä haja-asutusalueiden saavutettavuus ja joukkoliikenteen palvelutaso paranevat sekä alueen joukkoliikennetoimijat kykenevät pilotoimaan uusia, resurssitehokkaampia ratkaisuja palveluvalikoimaansa.

Hankkeessa ei pyritä saamaan aikaiseksi valmista teknistä ratkaisua, jolla kaikki alueiden liikkumishaasteet ratkeavat, vaan luomaan konsepti, joka ottaa huomioon niin resurssitehokkuuden, tekniset ratkaisut, kuluttajatottumukset kuin erityisryhmien tarpeetkin.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Harri Miinin 
harri.miinin [at] metropolia.fi

Toimipiste