Smart Countryside Mobility -hankkeen logoSmart Countryside Mobility -hankkeessa

  • kehitetään Uudenmaan haja-asutusalueiden henkilöliikkumisen ja pientavaralogistiikan palveluita
  • parannetaan Uudenmaan haja-asutusalueiden saavutettavuutta ja palveluiden laatua
  • edesautetaan liikkumispalveluiden ekosysteemin muodostumista.

Liikkumispalveluiden suunnittelussa kuullaan eri käyttäjäryhmiä, koska liikkumisen mm. palveluiden luo pitää olla mahdollista kaikille. Tästä hyötyvät sekä asukkaat palveluiden parempana saavutettavuutena että paikalliset yrittäjät.

Eu-lippulogo tekstillä Euroopan unioni, Euroopan aluekehitysrahasto

Projektia koordinoi Metropolia Ammattikorkeakoulun Älykkään liikkumisen innovaatiokeskittymä. Hankekumppanina on Laurea-ammattikorkeakoulu.

Projekti on Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama. Hanke toteutetaan 1.6.2021-1.8.2023.

Tulevia tapahtumia

Suunnittelemme paraikaa tapahtumaa, viestimme siitä tässä - pysy kuulolla!

Uutisia

Lue tästä, mitä hankkeessa tapahtuu.

Hanketiimiläiset paikan päällä palautenäyttelyissä Karkkilassa: ”Anna palautetta ja vaikuta tarvitsemiisi liikennepalveluihin!” (24.1.2023)

Hankkeen asiantuntijat olivat esittelemässä tulevaisuuden liikennepalveluiden ensimmäisiä mallinnuksia tammikuun puolivälissä Karkkilassa. Palautteen saaminen on erittäin tärkeää, koska palautteenkeruun jälkeen hankkeessa alkaa Karkkilan liikenteen palveluiden konseptien Pöydän päällä on pahvilaatikko, jonka yhdellä sivulla on paperi, jossa lukee Smart Countryside Mobility ja tekstin vieressä on kyseisen hankkeen logo. Latikon päällä on paperi, jossa on QR-koodi. Pöytä ja laatikko ovat valkoisen tiiliseinän ääressä, seinällä on paperi, jossa on myös QR-koodi. rakentaminen. (Kuva Raija Kaljunen)

– Toivomme runsasta palautetta karkkilalaisilta Höökikyydistä, sen digitaalisista palveluista ja Palvelubussista. Palautteen perusteella viimeistelemme kevään aikana palveluiden mallinnukset mahdollisimman hyvin käyttäjien tarpeita vastaaviksi, kertoo palvelumuotoilija Raija Kaljunen Laurea-ammattikorkeakoulusta.

Asiantuntijoita poikkesi tapaamaan myös Höökikyyti-auton kuljettaja, häneltä saatiin arvokasta tietoa Höökikyydin käytänteistä kuljettajan työn näkökulmasta. Asiantuntijat tapasivat myös yhteistyökumppani Karkkilan kaupungin edustajia.

Asiantuntijoita vielä tavattavissa

Hankkeen asiantuntijoita on tavattavissa vielä perjantaina 27.1. Karkkilan matkailuneuvonnassa klo 10-12 ja kirjastossa klo 12.30-15.

Karkkilalaiset voivat antaa palautetta kyseisistä ratkaisuista kirjastossa 29.1. ja matkailuneuvonnassa 27.1. asti. Palautetta Karkkilan tulevaisuuden liikennepalveluista voi antaa myös tällä verkkolomakkeella 29.1. klo 23.00 saakka.

Palautenäyttelyiden liikennepalveluideat perustuvat ideointityöpajaan, jossa runsas joukko karkkilalaisia kehitti kaupungin ylläpitämää sisäisen joukkoliikenteen linja-autolinjaa, Höökikyyti-palvelua, sekä sen viestintää ja markkinointia. Lisäksi ideoitiin uudenlaisia liikkumispalveluita Karkkilaan. Työpajan järjestivät Smart Countryside Mobility -hanke ja Karkkilan kaupunki marraskuussa 2022.

Opiskelijat mukana hanketyössä: Digitaalisia palveluiden prototyyppejä Karkkilan ja Raaseporin käyttöön (10.1.2023)

Opiskelijat ovat tiiviisti mukana ammattikorkeakoulujen hanketyössä, niin myös meidän hankkeessamme: Laurea-ammattikorkeakoulun palvelumuotoiluopiskelijat loivat syksyllä 2022 Service Design in Digital Context -kurssilla digitaalisten liikennepalveluiden prototyyppejä hankkeemme yhteistyökaupunkien Karkkilan ja Raaseporin käyttöön.

Kurssin lähtökohtana toimivat hankkeemme elokuussa 2022 järjestämät Raaseporin työpajat ja niissä ideoidut liikennepalvelukonseptit.

My Fiskars -sovellus kokoaa palvelut yhteen paikkaan

My Fiskars -mobiilisovellusprototyypin ideana on saada alueen kaikki palvelut yhteen paikkaan, josta sekä asukkaiden että vierailijoiden on helppoa löytää luotettavaa ja ajantasaista tietoa. Hankkeen keväällä 2022 toteuttamissa asukaskyselyissä yhdeksi liikennepalveluiden käytön ongelmaksi nousi juuri tiedon sirpaleisuus ja epäluotettavuus.

Sovellus jakaantuu Asukkaan Fiskars- ja Vierailijan Fiskars -osioihin. Fiskarsin asukkaat löytävät sovelluksesta tietoa mm. terveys-, kyläavustaja-, kierrätys- ja harrastusasioista. Liikenne-napin takaa löytyy julkisen liikenteen aikataulut sekä tietoa kimppakyydistä, kylän yhteisen auton käytöstä ja kyläjunan aikataulusta. Koska sovellus sisältää kattavasti tietoa kylän palveluista, My Fiskars -sovellus toimisi myös uusien asukkaiden infopakettina.

My Fiskars -sovelluksen kehittivät Laurean palvelumuotoiluopiskelijat Marja Gorbinet, Saija Lehto ja Eleonora Prits.

Hop on - Hop off Raasepori -bussi kyyditsee sekä turisteja että alueen asukkaita

Palvelumuotoiluopiskelijat Erika Bäck, Sari Eskelinen, Vanesa Korantengová ja Katja Kotilainen kehittivät digitaalisen palveluprototyypin Hop on - Hop off Raasepori -bussia varten. Prototyyppi tarjoaa helposti ajankohtaista tietoa bussista, sen aikatauluista ja reiteistä sekä mahdollistaa bussimatkan maksamisen. Tuloksena ovat nettisivut sekä mobiilisovellus, joissa otetaan huomioon eri käyttäjäryhmät - turistit ja paikalliset asukkaat - sekä heidän tarpeensa.

Hop on - Hop off Raasepori -bussi on hankkeemme työpajassa elokuussa 2022 ideoitu Raaseporin tulevaisuuden liikennepalvelukonsepti, joka palvelee sekä alueella liikkuvia turisteja että alueen asukkaita. Bussi liikennöisi yhteistyössä junan kanssa toimien helppona jatkeena junaliikenteelle odottaen junalta saapuvia matkustajia. Tarjolla olisi mahdollisesti myös yhteysliikennettä alueen eri kulttuuritapahtumiin.

Raaseporin terveydenhoitobussi tuo palvelut asukkaiden luo

Palvelumuotoiluopiskelija Mia Jolas kehitti ryhmänsä kera Raaseporin terveydenhoitobussin mobiilisovellusprototyypin. Terveydenhoitobussi sisältää mm. rokotus-, hammashoito- ja mammografiapalvelut. Mobiilisovelluksella on mahdollista saada ajankohtaista tietoa kyseisen bussin aikatauluista, reiteistä ja palveluista. Lisäksi sovelluksella voi varata ajan haluamaansa palveluun.

Prototyyppi perustuu Raasepokka-liikennepalveluun, jonka raaseporialaiset ideoivat elokuussa 2022 hankkeemme työpajassa. Raasepokka on bussi, jossa Raaseporin asukkaiden luo kulkevat niin apteekki-, ruokakauppa-, kirjasto- kuin kahvilapalvelutkin.

Yhteistyökuntien edustajat vaikuttuivat prototyypeistä

Smart Countryside Mobility -hankkeen kehitystyössä yksi keskeinen teema on tukea yhteistyökuntia Raaseporia ja Karkkilaa liikennepalveluiden digitaalisissa ratkaisuissa. Opiskelijoiden kehittämät prototyypit antavat kunnille esimerkkiä siitä, miten digitaalisia liikennepalveluita voidaan tehdä. Raaseporin ja Karkkilan edustajia oli kutsuttu seuraamaan prototyyppien esittelywebinaaria joulukuussa 2022, ja he vaikuttuivat näkemästään.

Raaseporin kaupungin henkilöliikennelogistikko Henri Nevakivi piti ideaa My Fiskars -kyläsovelluksesta hyvänä, hän lisäisi sovelluksen liikennetarjontaan vielä paikallistaksin tilausmahdollisuuden. Myös ajatus Hop on - Hop off Raasepori -bussista kiehtoi Nevakiveä.

- Yritetään ottaa tämä jossain muodossa käyttöön ainakin kesällä, hieno konsepti, hehkutti Nevakivi.

Myös terveydenhoitobussikonsepti teki vaikutuksen Henri Nevakiveen.

- Todella mielenkiintoinen tämä terveysbussi, sen voisi ehkä yhdistää kirjastoautoon. Kaikki ei voi tosin pyöriä mobiilisovelluksen ympärillä, koska esim. kaikki ikäihmiset eivät käytä kännykkää. Sovelluksen vaihtoehtona voisi olla esim. palvelunumero, Nevakivi ideoi.

Myös joukkoliikennesuunnittelija Anna Vähä-Herttua Karkkilan kaupungilta piti Hop on - Hop off -bussikonseptista.

- Mielenkiintoinen esitys, pidän sovelluksesta. Karkkilassakin on ollut puheissa tällainen jossain muodossa, totesi Vähä-Herttua.

Kuntalaisen kommentit

Marianne Liitelä Pohjan kirkonkylän kyläyhdistyksestä on ollut aktiivisesti mukana kehittämässä Raaseporin liikennepalveluita hankkeen työpajoissa. Hän seurasi myös prototyyppien esittelyä.
My Fiskars -sovellusprototyypin suhteen Liitelä mietti, miten samanlainen kyläsovellus toimisi kaksikielisessä Pohjassa.

- Alustan pitäisi olla kaksikielinen, ei voi olla vain erikseen omat kielipohjat. Lisäksi Fiskarsin ja Pohjan kylien sovellusten pitäisi kommunikoida keskenään, kylät sijaitsevat vain viiden kilometrin etäisyydellä toisistaan, muistutti Liitelä.

Liitelän mukaan terveydenhoitobussikonseptin kaltaista palvelua todellakin tarvitaan, varsinkin vanhuksille. Hop on - Hop off Raasepori -bussikonseptin hän näkee puolestaan turisteille sopivampana ja turistiaikaan toimivana.

- Pohjan asukkaiden tarpeet ovat toisenlaisia kuin turisteilla, mutta kyllä paikallisetkin hyppäisivät kyytiin, jos joku palvelu tulisi reitillä vastaan, Liitelä totesi.

Ekosysteemikehityksen kysely yrityksille (16.12.2022)

Smart Coutryside Mobility -hankkeen yhtenä tavoitteena on edesauttaa liikkumispalveluiden ekosysteemin muodostumista. Tähän liittyen on julkaistu kysely hankkeen kohdekaupunkien Raaseporin ja Karkkilan yrityksille. Kyselyn tavoite on tunnistaa ja analysoida yritysten ja yrittäjien näkemyksiä toiminta-alueensa palveluiden kehittämiseen liittyvissä kysymyksissä.

Kyselyn tuloksia hyödynnetään yhteistyössä hankkeen kohdekaupunkien kanssa niiden liikenteen palveluiden kehittämisessä. Kyselyllä saadaan myös arvokasta tietoa koko Uudenmaan haja-asutusalueiden liikennepalveluiden kehittämiseksi. Kyselyt ovat auki 31.1.2023 saakka.

Raaseporin yrittäjät voivat vastaa kyselyyn tällä nettisivulla.

Karkkilan yrittäjien kysely löytyy tältä nettisivulta.

Ekosysteemit rakentuvat yritysten, yrittäjien, tutkimuksen, julkishallinnon sekä kolmannen sektorin toimijoiden väliselle vuorovaikutukselle. Ekosysteemi on sekä rakenne että vuorovaikutusprosessi, jonka kautta toisiaan täydentävät toimijat luovat yhdessä arvoa. Ekosysteemissä on useita rinnakkaisia verkostorakenteita, joita yhdistävät jaettu visio ja yhteiset tavoitteet sekä toimintamalli, jolla tavoitteiden toteuttamista ohjataan (strateginen tiekartta) ja toimeenpannaan.

Lue lisää ekosysteemeistä Valtiokonttorin toimittamalta Valtiolla.fi-sivustolta.

Hankkeen työpaja Karkkilassa: Liikkumispalveluita ideoitiin yhteisvoimin (4.11.2022)

Karkkilan asukkaille, yrityksille, yhdistyksille ja kaupungin edustajille järjestettiin 2.11.2022 Nyhkälän koululla ideointityöpaja, jossa yhteiskehittämisen keinoin pohdittiin tulevaisuuden Karkkilan Yli kaksikymmentä ihmistä seisoo huoneessa pöytien ääressä pienissä ryhmissä. Etualalla kuvan oikeassa laidassa nainen seisoo seinän vieressä ja osoittaa post it -lappua seinällä, kolme ihmistä katsoo häntä. Muut ihmiset keskustelevägta ryhmissään. liikkumispalveluita. Työpajassa kehitettiin Karkkilan kaupungin ylläpitämää, sisäisen joukkoliikenteen linja-autolinjaa, Höökikyyti-palvelua, sekä sen viestintää ja markkinointia. Lisäksi ideoitiin uudenlaisia liikkumispalveluita Karkkilaan.

Työpajan teemat oli valittu Smart Countryside Mobility - hankkeessa keväällä 2022 toteutetun asukaskyselyn tulosten perusteella. Hanke järjesti työpajan yhteistyössä Karkkilan kaupungin kanssa. (Kuvat Raija Kaljunen)

Runsaasti ideoita

Työpajaan tuli paikalle runsaasti ihmisiä, jotka keskustelivat aiheista innokkaasti ja tuottivat paljon monipuolisia ideoita pienryhmissä.

Kahdeksan ihmistä työskentelee kahden pöydän ääressä. Etummaisen pöydän edessä seisoo kolme naista osin selin kameraan, ja he katsovat pöydällä olevia papereita. Pöydän ääressä istuu mies kasvot kameraan päin, hänkin katsoo pöydällä olevaa paperia. Taaempana kuvassa on toinen pöytä, jonka ääressä istuu kome naista ja yksi mies, he keskustelevat.

- Olemme saaneet todella paljon positiivista palautetta työpajasta, ja oli erittäin hienoa nähdä noinkin suuri määrä innokkaita ihmisiä kertomassa mielipiteitään. Esiin tuli uusia ideoita ja myös jo käytössä olevia, joiden olemassa olosta ei asukkailla ilmeisesti ole tietoa, kertovat joukkoliikennesuunnittelija Anna Vähä-Herttua ja projektipäällikkö Niina Kangas Karkkilan kaupungilta.

Työpajan tuloksena syntyi uusia konsepteja siitä, millainen palvelu Höökikyyti voisi tulevaisuudessa olla, miten sitä voisi markkinoida ja millaisia uudenlaisia liikkumispalveluita Karkkilassa voisi olla.

Nainen esittelee seinällä olevaa paperia, jossa on post it -lappuja. Paperin toisella puolella seisovat mies ja poika, jotka katsovat paperia. Heidän vieressä oikealla on Smart Countryside Mobility -hankkeen Roll up. Kuvassa vasemmalla kuusi ihmistä kuuntelee esitystä, yksi nainen istuuu, muut ihmiset seisovat, yksi mies ottaa kännykällä kuvaa seinällä olevasta paperista,

- Liikkumispalveluiden digitalisaatio nousi esiin tavalla tai toisella lähes kaikissa ratkaisuehdotuksissa. Tietoa halutaan saada heti, helposti ja reaaliaikaisesti. Palveluiden halutaan olevan kaikkien saavutettavissa, myös ei-diginatiivien, toteaa palvelumuotoilija Raija Kaljunen Laureasta.

Palautetilaisuus liikkumispalveluideoista tammikuussa

Ideointityöpajan tulokset tuodaan kaikkien karkkilalaisten nähtäville tammikuussa 2023.

- Jokainen halukas pääsee tutustumaan ratkaisuehdotuksiin, ja toivomme saavamme karkkilalaisilta mahdollisimman paljon palautetta. Kehittämistyö jatkuu yhteistyössä Karkkilan kaupungin edustajien kanssa, kertoo projektipäällikkö Harri Miinin Metropoliasta.

Hankkeen yhteiskehittämistyöpajat: Pohjan Pösö ja Raasepokka - tässäkö Raaseporin tulevaisuuden liikennepalveluita? (31.8.2022)

Pohjan Pösö on yhteiskäyttöauto, jota kyläläiset voivat käyttää. Raaseporin joka kaupunginosassa on oma sähköautonsa, jonka lainaaminen tapahtuu sovelluksella tai arkiaikaan puhelimella.

Raasepokka on puolestaan bussi, jossa on apteekki, ruokakauppa, kirjasto ja kahvila. Raasepokka pysähtyy joka kylässä omalle pysäkilleen, jossa voi hypätä kyytiin ja vaikka kahvitella tuttujen kanssa matkan aikana. Samalla voi ottaa mukaansa tilaamansa lääkkeet, lainakirjat ja ruokaostokset. (Kuvat Raija Kaljunen)

Ihmisiä istuu ja työskentelee kahden pöydän ääressä isossa tilassa sekä kaksi ihmistä seisoo seinälle kiinnitetyn ison paperiarkin vieressä taaimmaisen pöydän takana ja kolme ihmistä kolmen ison Post it -lapun äärellä tilan takaseinän vieressä.

Nämä konseptit ovat esimerkkejä Raaseporin tulevaisuuden liikennepalveluista, joita ideoitiin elokuun lopussa Pohjassa ja Fiskarsissa Smart Countryside Mobility -hankkeen työpajoissa. Kyläläiset ja kaupungin edustajat kehittivät yhdessä uusia ratkaisuja haasteisiin, jotka perustuvat hankkeessa keväällä tehtyihin kyselyihin ja haastatteluihin. Työpajoissa kehiteltiin seitsemän liikkumispalveluiden konseptia, lisäksi syntyi ideoita palveluista viestimiseen.

Työpajojen teemoja olivat julkinen liikenne, kutsukyyti ja kyläbussi, uusi jakamiseen perustuva palvelu sekä palveluiden liikkuminen asukkaiden luokse. Yhteiskehittämisessä käytettiin erilaisia palvelumuotoilun luovia menetelmiä. Palvelumuotoilijat Jaakko Hannula, Raija Kaljunen ja Miia Seppänen Laurea ammattikorkeakoulusta ohjasivat työpajat.

Kaksi miestä ja kaksi naista istuvat pöydän ääressä, yksi esittelee kuvaa paperilla ja muut katsovat.Asukkaiden näkökulmat oivallisesti esiin

- Oli hienoa nähdä, millaisia uusia konsepteja ryhmät kehittivät ja miten osallistujat kokivat niiden täydentävän toisiaan. Töiden esittelyt herättivät keskustelua, joissa nousi saman tien esiin alustavia jatkokehittämisideoita, työpajaa vetäneet Raija Kaljunen ja Jaakko Hannula toteavat tyytyväisinä.

Hannulan mukaan oli upeaa, että asukkaat osallistuivat molemmissa työpajoissa niin aktiivisesti ja innostuneesti. Asukkaiden näkökulmat nousivat erinomaisesti esiin kaikista teemoista.

- Molemmissa työpajoissa ryhmät kertoivat, että kehitettyjen palvelujen on tarkoitus tukea ja täydentää toisiaan, mikä on mielestäni erinomainen näkökulma. Saimme runsaasti eväitä liikenteen palveluiden jatkokehittämiseen, Hannula summaa työpajojen tuloksia.

Nainen ja mies istuvat pöydän ääressä, toinen nainen seisoo pöydän vasemmalla puolella ja pitää molemmin käsin ylhäällä paperiarkkia, jossa tekstiä. Mies katsoo tätä seisovaa naista ja istuva nainen pöydän oikealla puolella olevaa, seinälle kiinnitettyä isoa paperiarkkia, jossa Pot it -lappuja.

Yhteiskehittäminen raaseporilaisten kanssa jatkuu

Seuraavaksi hankkeen asiantuntijat ja Laurea-ammattikorkean opiskelijat kehittävät näistä työpajoissa muotoilluista palvelukonsepteista ensimmäiset prototyypit, jotka tuodaan testattavaksi Raaseporin asukkaille alkusyksyn aikana. Prototyyppejä kehitetään edelleen testauksessa saadun palautteen ja huomioiden pohjalta. Ehkäpä joku päivä Pohjan Pösö ja Raasepokka oikeasti palvelevat Raaseporin asukkaita.

Hanke Asumisen messuilla Billnäsissä: Unelmien liikkumispalvelun kartoittamista (14.6.2022)

Smart Countryside Mobility -hanke oli mukana Asumisen messuilla Billnäsin ruukissa lauantaina 11.6. Messuilla oli tuona päivänä noin 600-700 kävijää, useampi kymmen poikkesi hankkeen osastolla ideoimassa unelmiensa henkilöliikenteen palvelua Raaseporin alueelle.

Nainen kiinnittää Post it -lappua seinälle ripustettuun, suuren paperiarkkiin.Hankkeen messuosastolla tehtiin minihaastatteluita ja kerättiin osastolla käyneiltä post it -lapuilla tarpeita, toiveita ja ideoita sekä liikkumiseen liittyviä haasteita. (Kuvat Raija Kaljunen)

Pöydällä posti it -lappupaketteja ja A4-paperi, johon kirjoitettu haastattelun vastaukset.

Lavalla istuu kolme ihmistä: nainen, mioes ja nainen. Mies puhuu mikrofooniin, Heidän edessään istuu mies, joka katsoo heitä,Projektipäällikkö Harri Miinin veti myös paneelikeskustelun, jossa Suomen Kylät Ry:n maallemuuttoasiantuntija Johanna Niilivuo, Raaseporin kaupungin henkilöliikennelogistikko Henri Nevakivi ja Raaseporin nuorisovaltuuston puheenjohtaja Edith Spitz kertoivat kokemuksia ja vaihtoivat ajatuksia Raaseporissa liikkumisesta nyt ja tulevaisuudessa.

Asumisen messut olivat osa Home&Found-kierrätysasuntofestivaalia 10.-12.6.2022.


Tutustu Home&Found-tapahtumaan sen omilla nettisivuilla.

Järvenpään henkilöliikennetutkimus: Polkupyörävarkauksien pelko työmatkapyöräilyn suurin haaste (7.6.2022)

Järvenpään henkilöliikennetutkimuksessa nousivat esiin samanlaiset haasteet kuin Raaseporissa tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa (katso uutinen 18.5.22): Kaupungin sisäisen linja-autoliikenteen ja junayhteyksien aikatauluja ei ole synkronoitu. Junat kulkevat myöhään, mutta sisäistä liikennettä ei iltaisin ole ollenkaan. Tämä rajoittaa huomattavasti vuorotyöläisten kulkemisen mahdollisuuksia ja myös harrastuksissa kävijöitä: harrastuspaikat sijaitsevat kaukana keskustasta, joten niihin on pakko kulkea omalla autolla. Lapsiperheet myös kokivat julkisilla kulkemisen liian kalliiksi.

Järvenpään sisällä on helppoa kulkea kävellen, pyörällä tai julkisilla. Kauemmaksi mentäessä yhteydet supistuvat huomattavasti. Työmatkapyöräilyyn liittyen suurimmaksi haasteeksi nousi polkupyörävarkauksien pelko: matkaajat eivät uskalla jättää pyöriään juna-aseman katokseen - lukittava säilytystila olikin monen vastaajan toiveena. Lisäksi toivottiin pyöräreittien lisäämistä esimerkiksi Vanhalle Lahdentielle, myös teiden talvihuoltoa pitäisi parantaa nykyisestä, jotta pyöräilyn suosio kasvaisi.

Järvenpään henkilöliikennetutkimuksen toteuttivat Laurean Avoimen AMK:n YAMK-tutkinnon polkuopiskelijat Anna-Reetta Kyllönen ja Dara Sadik keväällä 2022.

Raaseporin henkilöliikennetutkimus: Lisää linja-autojen ilta- ja viikonloppuvuoroja! (18.5.2022)

Reittiliikenne Raaseporin sisällä, linja-autoliikenteen aikataulut ja bussivuorojen riittämättömyys sekä palveluiden saavutettavuus nousivat keskeisiksi teemoiksi, kun alueen asukkailta kysyttiin mielipidettä Raaseporin alueen henkilöliikenteen palveluista. Vastaajat kaipasivat myös kattavampaa ja turvallisempaa pyörätieverkostoa. Lisäksi julkisen liikenteen lippujen hintoja pidettiin liian korkeana sekä toivottiin bussi- ja junaliikenteen aikataulujen yhdistämistä.

Palvelut ovat alueella keskittyneet, mikä vaikuttaa niiden saavutettavuuteen julkisilla liikennevälineillä. Raaseporilaiset toivovatkin lisää julkisen liikenteen vuoroja Fiskarsiin ja Karjaalle sekä muiden taajamien välille. Erityisesti kaivattiin linja-autoliikennöintiä iltaisin ja viikonloppuisin. Nämä haasteet nousivat esiin Raaseporin henkilöliikennetutkimuksessa, jonka Laurean YAMK-opiskelijaryhmä toteutti maaliskuussa 2022. Tutkimukseen vastasi 114 alueen asukasta.

Menneet tapahtumat

Smart Countryside Mobility -hankkeen järjestämät tapahtumat.

Palautetta tulevaisuuden liikennepalveluista -näyttelyt Karkkilassa ja verkossa

Karkkilaa varten ideoiduista liikennepalveluista voi antaa palautetta tammikuussa. Karkkilalaisten kehittämät tulevaisuuden liikenneratkaisut ovat esillä 16.-29.1.2023 Karkkilan kirjastolla ja Karkkilan matkailuneuvonnassa. Tervetuloa tutustumaan ratkaisuehdotuksiin ja antamaan palautetta - mikä toimii, mikä ei!

Lue Karkkilalainen-lehden uutinen näyttelystä lehden verkkosivulla.
Lue Länsi-Uusimaa-lehden uutinen näyttelystä lehden verkkosivulta (maksumuurin takana).

Liikennepalveluideat perustuvat hankkeemme Karkkilan kaupungin kanssa marraskuussa 2022 järjestämään ideointityöpajaan, jossa runsas joukko karkkilalaisia kehitti kaupungin ylläpitämää sisäisen joukkoliikenteen linja-autolinjaa, Höökikyyti-palvelua, sekä sen viestintää ja markkinointia. Lisäksi ideoitiin uudenlaisia liikkumispalveluita Karkkilaan. Lue Karkkilalainen-lehden uutinen työpajasta lehden verkkosivulta.

Palautetta voi antaa myös verkossa

Jos et pääse paikan päälle katsomaan näyttelyä, testaamaan liikenneratkaisuja etkä antamaan palautetta, niin ei huolta - voit antaa palautetta Karkkilan tulevaisuuden liikennepalveluista tällä verkkolomakkeella 29.1. klo 23.00 saakka.

Hankkeen asiantuntijoita tavattavissa

Hankkeen asiantuntijoita on paikalla tavattavissa keskiviikkona 18.1. (matkailuneuvonta klo 11.00-12.00 ja 13.00-16.00 sekä kirjasto klo 13.00-16.00) ja perjantaina 27.1. (matkailuneuvonta klo 10.00-12.00 ja kirjasto klo 12.30-15.00). He kertovat lisää Karkkilaa varten ideoiduista liikennepalveluista ja vastaavat kysymyksiin.

Missä ja milloin

Näyttelyt aukeavat Karkkilan kirjastolla ja Karkkilan Matkailuneuvonnassa maanantaina 16.1.2023.

Karkkilan kirjasto (Valtatie 26 E)
- 16.-29.1.2023
- auki omatoimiseen käyttöön ma-to klo 7-20 sekä pe-su klo 7-18
- kirjaston henkilökunta paikalla ma-to klo 13-19 sekä pe klo 10-17
- linkki kirjaston verkkosivuille
Kirjaston ovet ovat avoinna, kun henkilökunta on paikalla. Omatoimikirjaston käyttö edellyttää erillisen käyttöoikeussopimuksen allekirjoittamista kirjaston palveluaikana.

Karkkilan Matkailuneuvonta - Visit Karkkila
(Karkkilan linja-autoasema, Huhdintie 10-12)
- 16.-27.1.2023
- auki ma ja to-pe klo 10-17 sekä ti-ke klo 11-18
- HUOM! Suljettu joka päivä lounasajan klo 12-13
- linkki matkailuneuvonnan verkkosivuille

Smart Countryside Mobility -hanke järjestää palautenäyttelyt Karkkilan kaupungin kanssa.

Hanketyö käytännössä

Hankkeen käytännön toimien kohdealueiksi valikoituivat taustatutkimuksen perusteella

  • Järvenpää
  • Karkkila
  • Raasepori.

Kullakin alueella tehdään tiivistä yhteistyötä kaupungin eri sidosryhmien kanssa. Projektin aikana kuullaan alueen asiantuntijoita - niin kaupungin edustajia, alueen asukkaita kuin paikallisia yrittäjiäkin. Näin varmistetaan toimenpiteiden laaja vaikuttavuus.

Helmi-maaliskuussa 2022 kartoitettiin muun muassa asukkaiden liikkumistottumuksia ja palveluiden saavutettavuutta. Haastatteluiden ja kyselyiden tuloksia analysoidaan huhti-kesäkuussa.

Yritysten tukeminen hanketyöllä

Hankkeen pääkohderyhmänä ovat alueella toimivat yritykset, joiden selviytymis- ja kilpailukykyä sekä toimintamahdollisuuksia hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan.

Hankkeessa tehdään palvelumuotoilun keinoin konseptointia uusista liikkumispalveluista, jotka vastaavat tunnistettuihin haasteisiin.

Opiskelijat mukaan kehittämään

Opiskelijoille tarjotaan osallistumismahdollisuuksia tuomalla suunnitteluhaasteita osaksi sopivia kurssikokonaisuuksia ja tarjoamalla innovaatiokursseille konseptinkehitykseen liittyviä haasteita.

Opiskelijoita osallistetaan hankkeeseen myös kohderyhmänä siten, että nämä pääsevät taustoittamaan alueiden liikkumispalveluiden haasteita omasta näkökulmastaan ja osallistumaan pilottikokeiluihin yhtenä kohderyhmänä.

Hankkeessa pyritään lisäksi tarjoamaan AMK- ja YAMK-päättötyöaiheita sopivaksi katsotuista kokonaisuuksista, esimerkiksi teknisten ratkaisuiden suorittamisesta, palvelukonseptien muotoilusta ja viestinnästä.

Hankkeen tulokset

Hankkeen lopputuloksena saadaan toteutettua prototyyppikonsepti uudentyyppisestä liikkumispalvelusta, joka helpottaa Uudenmaan harvempaan asuttujen alueiden liikkumishaasteita. Konseptin perusteella toteutettavan palvelun myötä haja-asutusalueiden saavutettavuus ja joukkoliikenteen palvelutaso paranevat sekä alueen joukkoliikennetoimijat kykenevät pilotoimaan uusia, resurssitehokkaampia ratkaisuja palveluvalikoimaansa.

Hankkeessa ei pyritä saamaan aikaiseksi valmista teknistä ratkaisua, jolla kaikki alueiden liikkumishaasteet ratkeavat, vaan luomaan konsepti, joka ottaa huomioon niin resurssitehokkuuden, tekniset ratkaisut, kuluttajatottumukset kuin erityisryhmien tarpeetkin.

Toimipiste