Suomi vie metaverse-osaamista Japaniin — Helsinki XR Center mukana metaversumipäivässä Osakan maailmannäyttelyssä 2025

30.9.2024 - 12:30

Menetkö tulevaisuudessa työpaikallesi kauko-ohjatulla bussilla tai laitatko aamulla virtuaalilasit päähäsi? Metaversumipäivässä Pohjoismaiden paviljongissa Osakan maailmannäyttelyssä 2025 suomalaisyritykset valottavat virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia ja ratkaisuja tulevaisuuden työssä. Metropolia osallistuu metaversumipäivään laajennettuun todellisuuteen erikoistuvan Helsinki XR Centerin kanssa.

Sekä Japanin että Suomen yhteiskunnat kärsivät väestön nopeasta ikääntymisestä ja työvoiman vähenemisestä, eikä maahanmuutto riitä paikkaamaan tulevaisuuden henkilöstövajetta. Lisäksi perinteisillä työpaikoilla on haasteita houkutella nuoria, sillä he osoittavat yhä enemmän kiinnostusta pelaamista ja teknologioita kohtaan.

Tulevaisuuden työn ja arjen ratkaisut ovat keskiössä suomalaisten XR- ja AI-yritysten järjestämässä teemapäivässä Osakan 2025 maailmannäyttelyssä. Päivä on suunnattu suomalaisille, Japanin markkinoista kiinnostuneille yrityksille, jotka toimivat metaversumiteknologioiden parissa. Japanissa on kova kiinnostus tätä osaamista kohtaan. Tapahtumaa ja sen ohjelmaa koordinoi Laura Olin, joka vetää XR-liiketoimintaa suomalaisessa Younite-AI:ssa.

Helsinki XR Center hakee kontakteja kestävien kaupunkielinolosuhteiden kehittämiseen

Yksi metaversumipäivän osallistujista on Metropolia Ammattikorkeakoulu ja sen alaisuudessa toimiva Helsinki XR Center (HXRC), joka tarjoaa alan startupeille konkreettisia työkaluja kasvuun. HXRC on Euroopan suurin laajennettuun todellisuuteen (VR, AR, MR) ja sen mahdollisuuksiin keskittyvä keskus ja yhteistyöalusta Metropolian Arabian kampuksella. HXRC toimii tutkimus-, startup-, ja yritysyhteistyön keskiössä ja saattaa yhteen XR-alan opiskelijoita, asiantuntijoita, yhteistyökumppaneita ja yrityksiä.

Ihminen kokeilemassa virtuaalilaseja.

– Metropolian älykäs ja luova kaupunki -innovaatiokeskittymä pyrkii kokoamaan eri alojen asiantuntijoita yhteen kehittämään parempia kaupunkielinolosuhteita kaikille. Osakan maailmannäyttelyssä Metropolia yhdistää ja tuo esille näitä teemoja, erityisesti kestävän kehityksen näkökulmasta, kertoo Helsinki XR Centerin johtaja Tiina Vuorio.

Suomessa metaversumi- ja XR-toimiala on poikkeuksellisen aktiivinen ja kattava verkosto, joka yhdistää teknologiayritykset, startupit, tutkimusinstituutit ja koulutusorganisaatiot. Vuorio mainitsee esimerkkinä Suomen viime vuonna lanseeraaman kansallisen metaversumistrategian, jonka suunnitteluun osallistui satoja alan vaikuttajia.

– Innovaatioita tukeva startup-kulttuurimme sekä laadukas tekninen osaaminen, kokeilualustat ja resurssit luovat yhdessä ihanteelliset puitteet metaverse-ekosysteemin kehittämiseen ja edelläkävijyyteen. Tämä osaaminen ansaitsee tulla tunnetuksi maailmalla.

Metaversumin hyödyntäminen tehostaa työtä jopa 40 %

– Metaversumiteknologioiden soveltaminen on erittäin tehokasta suurissa hankkeissa, esimerkiksi kaupunkisuunnittelussa, teollisuudessa, lääketieteessä ja koulutuksessa. Suomalaisilla yrityksillä on erittäin hyviä mahdollisuuksia päästä projekteihin mukaan, sanoo japanilaisen 8EX:n perustaja Paul Yang. Hän on auttanut suomalaisia teknologiayrityksiä Japanin markkinoille jo vuosien ajan.

Metaversumi antaa yrityksille esimerkiksi mahdollisuuden kouluttaa henkilöstöä etänä, mikä alentaa koulutuskustannuksia, lyhentää ja tasoittaa jyrkkää oppimiskäyrää uusien teknologioiden käyttöönotossa. Kaikki tämä voidaan tehdä ilman huolta aikavyöhykkeistä, kielieroista, maantieteellisestä sijainnista ja lopulta skaalautumisesta.

– Työnteon tuottavuus kohenee helposti 30–40 %. Esimerkiksi teollisuudessa tämä ratkaisee työvoiman vähenemiseen liittyvät ongelmat antamalla yrityksille mahdollisuuden palkata ja kouluttaa nopeasti kotimaisia työntekijöitä muilta toimialoilta tai toisesta maasta ja samalla lisätä tuotantoaan, Yang kertoo.

Osakaan lähtijät tosissaan Japanin markkinoiden kanssa

Metaverse-teemapäivä pidetään Osakan maailmannäyttelyn Pohjoismaisessa paviljongissa. Päivän ohjelmassa osallistujat ovat äänessä ja esittelevät tuotteitaan kutsuvieraille. Ohjelman suunnittelu alkaa mukaan ilmoittautuneiden yritysten kesken elokuussa.

– Metaversumipäivän tavoite on luoda konkreettista liiketoimintaa suomalaisten ja japanilaisten yritysten välille, kertoo Laura Olin.

– Maailmannäyttely on tärkeä hanke myös japanilaisille ja siihen osallistuminen kertoo, että Japanin markkinoiden kanssa ollaan tosissaan. Expo-osallistumista kannattaa ehdottomasti hyödyntää omassa markkinoinnissa. Osana yhteistä teemapäivää kulut pysyvät myös pienelle yritykselle sopivina.

Kokemus on osoittanut, että suomalaiset ratkaisut ja suomalaisuus kiinnostavat japanilaisia erityisen paljon. Mistä tämä johtuu, Paul Yang?

– Japanilaisessa ja suomalaisessa kulttuurissa on paljon yhteisiä piirteitä: parhaan mahdollisen lopputuloksen tavoittelu ja yksityiskohtien hiominen sekä halu kehittää kestäviä ja vaikuttavia ratkaisuja. Kulttuureita yhdistää myös tietty vaatimattomuus ja samalla omanarvontunto sekä kiinnostus oppia muilta.

Metaversumiteemapäivän lisäksi Osakan maailmannäyttelyyn suunnitellaan myös muita teemapäiviä esimerkiksi digitaalisten ratkaisujen, terveyden ja kiertotalouden osalta.

Lisätietoja

Tiina Vuorio
Päällikkö, Helsinki XR Center
tiina.vuorio [at] metropolia.fi (tiina[dot]vuorio[at]metropolia[dot]fi)

Uutista täydennetty Metropolian ja Helsinki XR Centerin roolia avaamalla. Uutinen alun perin julkaistu Business Finlandin verkkosivuilla: Suomi vie metaverse-osaamista Japaniin