Tällä sivulla on tietoa musiikin AMK-tutkinnon valintakokeista keväällä 2022.
Tarkat tiedot valintakokeesta ja hakijan henkilökohtainen aikataulu lähetetään hakijoille valintakoekutsussa.

Musiikin valintakokeet koostuvat eri osioista: osat teoriakoe ja säveltapailukoe pidetään etäkokeina.
Instrumentti- tai pääaineen kokeet pidetään lähikokeina. Koepaikka: Soiva, Arabian kampus

Katso koeaikataulu ja tutustu hakukohteesi ohjeisiin seuraavista linkeistä:

Laulu

Klassinen laulu
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

  • Yksi laulu hakijan omalla äidinkielellä ja yksi lied alkukielellä
  • Ooppera-aaria
  • Barokkiaaria, jota hakija varioi tyylinmukaisin ornamentoinnein
  • Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (prima vista tms.)

Hakija voi valita kappaleet omasta ohjelmistostaan. Esitettävien kappaleiden tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

Valintakokeessa kappaleet lauletaan pianon säestyksellä. Kokeessa voi käyttää myös omaa säestäjää. Mikäli hakija käyttää Metropolian säestäjää, tulee kappaleiden säestysnuotit toimittaa koekutsun saavuttua sähköpostin liitteenä Metropoliaan.

 

Pop/jazz-laulu
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus ja
muusikko, esittäminen

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Valitse alla olevasta listasta kaksi kappaletta. Molemmat kappaleet tulee esittää ulkoa.

  • Valo (Ikonen)
  • If I were a bell (Loesser, Granz)
  • Shega de Saudade (No more blues) (Gilberto)
  • The Best (Knight, Chapman)
  • I Don´t Want to Be (DeGraw)
  • Tigthrope (Monáe, ym.)
  • For Once In My Life (Murden, Miller)

2. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.)

Valintakokeessa kappaleet lauletaan Metropolian järjestämän yhtyeen (piano, basso, rummut, kitara) säestyksellä. Hakija tuo itselleen sopivaan sävellajiin transponoidut nuotit (4 kpl) valitsemistaan kappaleista yhtyeelle, sekä antaa ohjeet tempoista ja rakenteista. Kappaleet esitetään ulkoa, ilman nuotteja. Metropolia ei lähetä nuotteja kappaleista.

Piano

Klassinen piano
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä:

  • W.A. Mozart: Sonaatti e-molli K.304, osa 1: Allegro

    Teos esitetään Metropolian viulistiopiskelijan kanssa ja sen saa soittaa nuotista. Linkki nuottiin (Urtext-editio)

2. Toinen valintakoekappale:

  • vapaavalintainen n. 5-10 minuutin mittainen sooloteos. Kappale esitetään ilman nuotteja.

3. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.) Improvisaatiotehtävä ei vaadi välttämättä ennakko-osaamista (tehtävä voi olla esim. lautakunnan antama impulssi, kansanlaulu korvakuulolta, vapaa improvisaatio tai muu vastaava).

Valintakokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämien muusikoiden säestyksellä. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

 

Pop/jazz-piano ja/tai sähköiset kosketinsoittimet
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus ja
muusikko, esittäminen

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä joka sisältää improvisointiosuuden

  • Sunny (B.Hebb), The Standards Real Book, Sher Music Co.
    Teos esitetään yhtyeen (basso, rummut) kanssa.

2. Toinen valintakoekappale: 

Valitse yksi kappale alla olevasta listasta. Kappale esitetään ilman nuotteja.
HUOM! eri lista pianolle ja sähköisille kosketinsoittimille:

Piano:

  • Four (M.Davis) The New  Real  Book 1
  • Spain (C.Corea) The New Real Book 2
  • A Child Is Born (T.Jones) The New Real Book 2
  • Isn´t She Lovely (S.Wonder) The Real Rock Book 2
  • Birk´s Works (D.Gillespie) The Real Book

Sähköiset kosketinsoittimet:

  • Chameleon (H. Hancock)
  • Spain (C. Corea) The New Real Book 2
  • Pass It On (R. Ferrante, Yellowjackets) World´s Greatest Fakebook
  • Isn´t She Lovely (S. Wonder) The Real Rock Book 2
  • Birk´s Works (D.Gillespie) The Real Book

3. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.)

Valintakokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämien muusikoiden (basso, rummut) säestyksellä. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella. Kappaleisiin tulee sisältyä improvisoitu soolo-osuus ja ne esitetään ulkoa. Mikäli hakija haluaa sovittaa valintakoesävellyksen, nuotit tulee ottaa mukaan valintakokeeseen.

Kitara

Klassinen kitara
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä - valitse yksi teos/kappale:

  • kitara + viulu. Niccolo Paganini: Cantabile. Voidaan esittää nuoteista. Nuotit esim. sivustolla IMSLP
  • kitara + viulu/huilu. Mauro Giuliani Grand Duo Concertant, op.85, 2. osa. Andante molto sostenuto. Voidaan esittää nuoteista. Nuotit esim. sivustolla IMSLP

2. Vapaavalintainen teos. 

3. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.)

Valintakokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämien muusikoiden kanssa. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella. 

 

Pop/jazz-kitara
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus ja
muusikko, esittäminen

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Pakollinen yhtyeen kanssa esitettävä kappale

  • Chromazone (Mike Stern). Esitetään ilman nuotteja.

2. Toinen valintakoekappale - valitse yksi alla olevasta listasta:

  • It Was Only Yesterday (L.Carlton) 
  • Donna Lee (C. Parker) 
  • Recordame (J. Henderson)
  • vapaavalintainen yksin esitettävä soolokappale

3. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.)

Chromazone esitetään Mike Sternin albumin ”Time in Place” mukaiselle rakenteella (nuotti löytyy esim. kirjasta The New Real Book Vol.2, Sher Music). Kaikissa yhtyeen kanssa esitettävissä kappaleissa tulee soittaa teema, improvisoitu soolo ja säestysosuus. 

Valintakokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämien muusikoiden säestyksellä. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Hakija tuo nuotit kaikista valitsemistaan kappaleista säestävää yhtyettä varten ja esittää oman osuutensa ilman nuotteja. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

Basso

Basso ja/tai kontrabasso
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus ja
muusikko, esittäminen

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä:

  • All The Things You Are (Kern, Hammerstein) Ab

2. Toinen valintakoetehtävä - valitse yksi alla olevasta listasta:

  • Come On, Come Over (Pastorius, Herzog) C
  • Higher Ground (S.Wonder) Em
  • Spain (Corea) Bm
  • Sweet Home Chicago (R.Johnson)

3. Lautakunnan antamat mahdolliset lisätehtävät, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.)

All The Things You Are esitetään seuraavalla rakenteella: säestä teema, säestä soolo, soita oma improvisoitu soolo-osuus harmonian ja muotorakenteen mukaan, teema loppuun. Varaudu soittamaan soolo myös vapaavalintaiseen kappaleeseen.

Valitut sävellykset soitetaan ilman nuotteja, Metropolian järjestämien muusikoiden säestyksellä. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

Rummut

Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus ja
muusikko, esittäminen

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä: 

  • Gino Vannelli: Seek And You Will Find

2. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, vispilät, prima vista tms.)

Valintakokeessa kappale soitetaan Metropolian järjestämän yhtyeen (koskettimet, basso, kitara, laulu) säestyksellä. Kappale esitetään ilman nuotteja. Metropolia ei lähetä nuotteja kappaleesta. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

Jousisoittimet

Viulu ja alttoviulu
(klassinen)
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä - valitse yksi teos:

Viulu

  • J. Haydn: Six sonatas für 2 violinen (Hoffmann) Edition Schott 4163, Sonate nro 6 F-duuri, 1. osa Andantino. 
  • W.A.Mozart: Don Giovanni for two Violins or Flutes, from an edition published around 1809, Universal Violin edition. Nro 8 Lá ci darem la mano. 
  • Liitteenä pdf-nuotti

Alttoviulu

2. Muu valintakoeohjelma:

  • Viulu: yksi osa J.S. Bachin soolosonaateista tai -partitoista tai kokonainen Telemannin soolofantasia (hakija voi valita itse, mikä) tai ensimmäinen osa W.A. Mozartin viulukonsertosta (valitse numeroista 3,4 tai 5) ilman kadenssia.
    Alttoviulu: osa J.S.Bachin soolosellosarjasta tai Hoffmeister/ Stamitz: Konsertto D 1. osa tai Schumann: Satukuvia (yksi osa) tai Hindemith: Trauermusik
  • Sekä vapaavalintainen yksin esitettävä kappale

3. Lautakunnan valintakokeessa antama improvisaatiotehtävä huomioiden hakijan aikaisempi osaaminen. Klassisen taustan hakijan improvisaatiotehtävä ei vaadi välttämättä ennakko-osaamista (tehtävä voi olla esim. lautakunnan antama impulssi, kansanlaulu korvakuulolta, vapaa improvisaatio tai muu vastaava).

Instrumenttikokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämien muusikoiden säestyksellä. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella. Vapaavalintaisten teosten säestysnuotti toimitetaan Metropoliaan sähköpostin pdf-liitteenä.

Viulu (pop/jazz)
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus ja
muusikko, esittäminen

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Pakollinen yhtyeen kanssa esitettävä kappale

  • Nuages (Django Reinhardt)

2. Toinen valintakoekappale - valitse yksi alla olevasta listasta: 

  • Donna Lee (C.Parker)
  • Blackberry Blossom (trad.)
  • Cantaloupe Island (Herbie Hancock)
  • Impressions (Coltrane)
  • Vapaavalintainen yksin esitettävä soolokappale 

3. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.)
Nuages esitetään seuraavalla rakenteella: teema, improvisoitu soolo rakenteen mukaan ja teema. Soita improvisoitu soolo myös vapaavalintaiseen  kappaleeseen (mikäli valitset yhtyeen kanssa esitettävän kappaleen). 

Valintakokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämien muusikoiden säestyksellä. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Hakija tuo nuotit kaikista valitsemistaan kappaleista säestävää yhtyettä varten ja esittää oman osuutensa ilman nuotteja. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

Sello
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä. Soitetaan 1. sellon stemma seuraavasta sävellyksestä Metropolian järjestämän partnerin kanssa:

  • J.J.F. Dotzauer Duet no.6 op. 9 osat Adagio ja Polonoise (sivut 58 - 63) Katso nuotti IMSLP-sivulla

2. Muu valintakoeohjelma 

  • Boccherini: konserton I osa ja kadenssi (mieluiten oma, itse sävelletty tai improvisoitu) Konserton voi valita vapaasti Boccherinin konsertoista.
  • Sekä vapaavalintainen kappale

3. Lautakunnan valintakokeessa antama improvisaatiotehtävä huomioiden hakijan aikaisempi osaaminen. Klassisen taustan hakijan improvisaatiotehtävä ei vaadi välttämättä ennakko-osaamista (tehtävä voi olla esim. lautakunnan antama impulssi, kansanlaulu korvakuulolta, vapaa improvisaatio tai muu vastaava).

Instrumenttikokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämien muusikoiden säestyksellä. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.  Vapaavalintaisten teosten säestysnuotti toimitetaan Metropoliaan sähköpostin pdf-liitteenä.

Puhaltimet

Huilu, klarinetti, oboe, fagotti, käyrätorvi, saksofoni, trumpetti, pasuuna
(klassinen)
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö, klassiset puhaltimet:

1. Omaksumistehtävä. Ohje lähetetään valintakoekutsun yhteydessä.

2. Toinen valintakoekappale on vapaavalintainen.

3. Lautakunnan valintakokeessa antama improvisaatiotehtävä huomioiden hakijan aikaisempi osaaminen.

Hakija voi halutessaan soittaa vapaavalintaisen kappaleen oman säestäjän kanssa. Hakija toimittaa säestysnuotin vapaavalintaisesta kappaleesta valintakoekutsun saavuttua siinä ilmoitettuun paikkaan. Metropolia ei lähetä nuotteja kappaleista.

Klassisen taustan hakijan improvisaatiotehtävä ei vaadi välttämättä ennakko-osaamista (tehtävä voi olla esim. lautakunnan antama impulssi, kansanlaulu korvakuulolta, vapaa improvisaatio tai muu vastaava). Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

Saksofoni, trumpetti, pasuuna
(pop/jazz)
Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus ja
muusikko, esittäminen

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta.
Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Instrumenttikoe
  4. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu/haastattelu

Kokeiden osat 1-3 sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Instrumenttikokeen sisältö:

1. Yhteissoittotehtävä, joka sisältää improvisointiosuuden:

  •  Stella By Starlight (säv. Victor Young, sävellaji Bb)

 2. Toinen valintakoekappale - valitse yksi alla olevasta listasta:

  • Cantaloupe Island (säv. Herbie Hancock, sävellaji Fm)
  • There Will Never be Another You (säv. Harry Warren, sävellaji Eb)

3. Lautakunnan antamia mahdollisia lisätehtäviä, jotka annetaan valintakokeessa (improvisointi, prima vista tms.)

Valintakokeessa kappaleet soitetaan Metropolian järjestämän yhtyeen (piano, basso, rummut) säestyksellä. Metropolia ei lähetä nuotteja em. kappaleista. Hakija tuo nuotit kaikista valitsemistaan kappaleista pääsykokeisiin säestäjiä varten ja esittää oman osuutensa ilman nuotteja. Esitettävien sävellysten tiedot ilmoitetaan Opintopolun hakulomakkeella.

 

Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö

Musiikkipedagogi

Varhaisiän musiikkikasvatuksen valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta. Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Pääaineen koe: ensimmäinen ja toinen vaihe (katso alta tarkempi kuvaus vaiheiden tehtävistä)

HUOM! Kokeiden osat sijoittuvat eri päiville. Katso valintakokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen, tarkempi aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa. Yhdellä hakijalla on kokeen osia 4:nä eri päivänä.

Pääaineen koe, ensimmäinen vaihe:

  1. Pääinstrumentin koe: hakija soittaa/laulaa kaksi vapaavalintaista erityylistä kappaletta. Pääinstrumentin kokeessa on säestystä tarvitseville käytössä piano. Hakija toimittaa säestysnuotin paikalle.
  2. Sivuainelaulu (hakijoille, joiden pääinstrumentti on muu kuin laulu).
    Hakija valmistaa kaksi erityylistä laulua, joista lautakunta kuuntelee ainakin toisen.
    Toisen lauluista voi säestää itse ja toisessa on mahdollisuus käyttää säestäjää (hakijan tulee tuoda nuotti mukanaan)
  3. Kaikille hakijoille: hakija laulaa ilman säestystä suomalaisen kansanlaulun ”Luullahan jotta on lysti olla” (Toivo Kuulan sovituksessaan käyttämä melodiatoisinto, sävellaji on vapaavalintainen).
  4. Vapaaehtoinen näyte sivuaineesta. Hakija esittää haluamansa kappaleen.
  5. Vapaa säestys (piano):
    -säestystehtävä sointumerkeistä ja soinnutustehtävä (valmisteluaikaa yhteensä 10 minuuttia)
    -vapaavalintainen kappale, esim. lastenlaulu
    -lisäksi yksi vapaavalintainen kappale, jos pääaineena on laulu

Lisäksi lautakunta voi tarvittaessa määrätä lisätehtäviä (esim. improvisointi-, prima vista- tai soinnutustehtävä).
 

Pääaineen koe, toinen vaihe (vain toiseen vaiheeseen hyväksytyt osallistuvat):

  1. Opetustuokio. Toiseen vaiheeseen hyväksytyt valmistavat ja pitävät n. 15 minuuttia kestävän musiikkileikkituokion 3-6 -vuotiaille lapsille. Ryhmässä on 5-10 lasta. Leikkituokion aihepiiri on vapaa. Käytä näytteessä omaa lauluääntäsi ja soittamista (ei valmiita äänitteitä).
  2. Toiminnallinen ryhmäkeskustelu

Musiikin tekeminen ja tuottaminen

Muusikko

Valintakoe koostuu ennakkotehtävästä ja valintakokeesta. Hakija toimittaa ennakkotehtävän Metropolia Ammattikorkeakouluun erillisen ennakkotehtäväohjeen mukaisesti. 

Ennakkotehtävän perusteella jatkoon valituilla hakijoilla valintakoe sisältää seuraavat osiot:

  1. Teoriakoe. Katso malliesimerkit teoria- ja säveltapailukokeesta.
  2. Suullinen säveltapailukoe 
  3. Soitto-/laulunäyte ja haastattelu
  4. Miksaustehtävä

Kokeiden osat sijoittuvat eri päiville. Katso kokeiden aikataulu.
Hakijan henkilökohtainen aikataulu ilmoitetaan valintakoekutsussa.

Soitto-/laulunäyte & haastattelu:                                                                                

Soitto-/laulunäytettä (kesto n. 30 min.) varten kukin hakija valmistaa itselleen taustat yhdestä valitsemastaan valintakoekoekappaleesta (ks. kappalelista alla) ja tuo ne mukanaan pääsykokeeseen mp3-tiedostona (väh. 128 kb/s) USB 2.0 -muistitikulla. Listalta valittavaa kappaletta saa sovittaa ja muokata vapaasti.

Lista valintakoekappaleista, joista hakijan pitää valita yksi:

  • Easy on Me (es. Adele)
  • Bad Habits (es. Ed Sheeran)
  • Siks kai mä oon sun (es. KUUMAA)
  • Limbo (es. Nelli Matula)
  • Annie’s Song (John Denver)
  • The Sidewinder (Lee Morgan)

Soitto-/laulunäytteessä hakija esittää kappaleen pääinstrumentillaan (soitin tai laulu) tekemänsä taustan kanssa. Musiikin tekemisen ja tuottamisen pääaineen valintakokeessa ei siis ole muuta säestysmahdollisuutta. Hakijan käytettävissä on talon puolesta äänentoistolaitteisto, rummut, kosketinsoitin sekä vahvistimet kitaralle ja bassolle.

Soitto-/laulunäytteen yhteydessä kukin hakija haastatellaan. Lisäksi hakija suorittaa lyhyen prima vista -omaksumistehtävän.

Miksaustehtävä:

Kukin hakija tekee balanssi- ja panorointimiksauksen annetusta kappaleesta analogista äänipöytää käyttäen. Tehtävä ei edellytä aiempaa kokemusta analogipöydän käytöstä. Kesto n. 30 min.

Valintakoepäivät 2022

HUOM! Tässä ilmoitettuun valintakoeaikatauluun saattaa tulla muutoksia.
Hakijan henkilökohtainen, tarkka aikataulu ilmoitetaan vasta valintakoekutsussa.

Ma 23.5.                    

  • Teoriakoe (KAIKILLE, etäkoe)
    Teoriakokeessa voi valita sekä pop/jazz- että klassisen taustan tehtäviä.

Ti 24.5 - Ke 1.6.

  • Säveltapailukokeet (KAIKILLE, etäkoe)
    Säveltapailukokeiden (15min/hakija) päivä ja aika ilmoitetaan koekutsussa.                         

Instrumentti- tai pääaineiden kokeet:                

Ma 30.5.                     

  • Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö I vaihe
  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: rummut                

Ti 31.5.                     

  • Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö I vaihe
  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: viulu, alttoviulu ja sello                   

Ke 1.6.                     

  • Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö I vaihe
  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: klassinen piano ja
    pop/jazz piano/sähköiset kosketinsoittimet
  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: pop/jazz kitara

To 2.6.

  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: pop/jazz puhaltimet
  • Soiton- ja laulunopetus: klassinen laulu
  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: basso

Pe 3.6.                   

  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: pop/jazz-laulu
  • Soiton- ja laulunopetus: klassiset puhaltimet 
  • Soiton- ja laulunopetus: klassinen kitara                                   

Ma 6.6.                    

  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: pop/jazz-laulu
  • Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö II vaihe

Ti 7.6.    

  • Soiton- ja laulunopetus ja esittäminen: pop/jazz-laulu
  • Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö II vaihe
  • Musiikin tekeminen ja tuottaminen          

Ke 8.6.                       

  • Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö II vaihe
  • Musiikin tekeminen ja tuottaminen

To 9.6.                       

  • Musiikin tekeminen ja tuottaminen

 

Musiikkipedagogi, soiton- ja laulunopetus: valintakriteerit

Ennakkotehtävät

Kaikki hakukohteet:

  • Musiikillisten tietojen ja taitojen tulisi vastata sitä tasoa, joka on kuvattu taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän vaatimuksissa.
  • Ennakkotehtävässä kiinnitetään huomiota soittotaitoon sekä soveltuvuuteen korkeakoulutukseen

Lisämaininnat, jos hakukohteena laulu:

  • Klassinen laulu: ennakkotehtävässä kiinnitetään huomiota hakijan äänimateriaaliin ja lauluteknisiin taitoihin.
  • Pop/jazz laulu: ennakkotehtävässä kiinnitetään huomiota hakijan äänen kvaliteettiin, lauluteknisiin taitoihin, sävelpuhtauteen, rytmin käsittelyyn, ilmaisuun, rytmimusiikin eri tyylilajien hallintaan sekä soveltuvuuteen korkeakoulutukseen

Valintakoe 

Kaikki hakukohteet:

  • Instrumenttitaidoissa kiinnitetään huomiota teknisiin taitoihin, nuotinlukutaitoon, musiikilliseen ilmaisuun, tyylituntemukseen sekä esiintymistilanteen hallintaan.
  • Yhtyesoittotaitojen osalta kiinnitetään huomiota kykyyn toimia säestävän yhtyeen kanssa sekä kykyyn ohjata yhtyettä musiikillisesti.
  • Improvisointitaidoissa kiinnitetään huomiota rytmi kykyyn improvisoida tyylinmukaisesti annetussa musiikillisessa ympäristössä ja klassisen musiikin hakijoilla improvisointivalmiuksiin.
  • Musiikin teorian ja säveltapailun osalta hakijalla tulee olla taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot, jotka testataan yhteisellä teoriakokeella sekä henkilökohtaisella säveltapailukokeella. Myös instrumenttikokeessa kiinnitetään huomiota näihin taitoihin.
  • Instrumenttikokeessa sekä ryhmähaastattelussa lautakunta kiinnittää huomiota myös musiikillisiin vuorovaikutustaitoihin, ryhmässä toimimisen taitoihin, kommunikointitaitoihin, valmiuksiin aloittaa pedagogiset opinnot sekä valintakokeeseen valmistautumiseen (opiskelutaidot).

Lisämaininnat, jos hakukohteena laulu:

  • Klassinen laulu: instrumenttitaitojen osalta lautakunta kiinnittää huomiota hakijan äänimateriaaliin, lauluteknisiin taitoihin, tradition ja eri aikakausien tyylien tuntemukseen sekä ilmaisuun. Yhteissoittotehtävässä (ensemble-laulu) kiinnitetään huomiota oman stemman osaamiseen, harmonian ja rytmin kuuntelutaitoon sekä musiikin hahmottamiseen.
  • Pop/jazz -laulu: instrumenttitaitojen osalta lautakunta kiinnittää huomiota valintatilanteessa erityisesti seuraaviin asioihin: rytmiikka, nuotinluku, improvisointi, äänen kvaliteetti, laulutekniset valmiudet, melodian tulkinta sekä tekstin ääntäminen ja tulkinta.
    Yhtyetaitojen osalta lautakunta kiinnittää huomiota kykyyn ohjeistaa säestävää yhtyettä sekä hakijan mukanaan tuomien nuottien laatuun. Yhtyesoitossa lautakunta kiinnittää huomiota lisäksi seuraaviin asioihin: rytmiikka, fraseeraus ja svengi, dynamiikka ja balanssi, improvisointi, musiikillinen vuorovaikutus sekä yhtyeen ohjaaminen kappaleen aikana. 
    Lisäksi lautakunta kiinnittää huomiota opiskelijan soveltuvuuteen laulunopettajan työhön, esimerkiksi hänen verbaalisiin kommunikaatiotaitoihinsa sekä äänen soveltuvuuteen monimuotoiseen äänenkäyttöön.
    Improvisointitaidot: katso alla kohta Muusikko, valintakriteerit

 

Muusikko, esittäminen: valintakriteerit

Ennakkotehtävä

  • Musiikillisten tietojen ja taitojen tulisi vastata sitä tasoa, joka on kuvattu taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän vaatimuksissa.
  • Ennakkotehtävässä kiinnitetään huomiota hakijan instrumentin hallintataitoon (laulussa: äänen kvaliteettiin ja lauluteknisiin taitoihin), sävelpuhtauteen, rytmin käsittelyyn, ilmaisuun, perehtyneisyyteen rytmimusiikkiin sekä soveltuvuuteen koulutukseen.

Valintakoe

  • Instrumenttitaidoissa kiinnitetään huomiota siihen, että hakija osaa valintakokeiden sävellykset hyvin sekä teknisesti että taiteellisesti ja osoittaa perehtyneisyyttä rytmimusiikkiin. Lautakunta kiinnittää huomiota valintatilanteen näytteessä seuraaviin asioihin: rytmiikka, nuotinluku, yhteissoittotaidot, improvisointi, soundi, tekniset valmiudet ja melodian tulkinta.
  • Yhtyesoittotaidoissa hakija osaa toimia ammattimaisen säestys-yhtyeen/rytmisektion kanssa. Hän osaa ohjeistaa rytmisektion ja tuo mukanaan transponoidut nuotit. Lautakunta kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin: rytmiikka, fraseeraus ja svengi, soiton dynamiikka ja balanssi, improvisointi ja musiikillinen vuorovaikutus rytmisektion kanssa, komppaaminen, yhtyeen ohjaaminen.
  • Improvisointitaidoissa lautakunta kiinnittää huomioita seuraaviin asioihin omalla pääinstrumentilla toteutettuna: tonaalinen improvisointi, valintakoesävelmien sointu- ja muotorakenteiden hyvä hallinta ja kyky improvisoida tyylinmukaista melodialinjaa niihin, fraseeraus, tyylinmukainen rytminhallinta.
  • Musiikin teorian ja säveltapailun osalta hakijalla tulee olla taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot, jotka testataan yhteisellä teoriakokeella sekä henkilökohtaisella säveltapailukokeella. Myös instrumenttikokeessa kiinnitetään huomiota näihin taitoihin.
  • Instrumenttikokeessa sekä ryhmähaastattelussa lautakunta kiinnittää huomiota myös musiikillisiin vuorovaikutustaitoihin, ryhmässä toimimisen taitoihin, kommunikointitaitoihin sekä valintakokeeseen valmistautumiseen (opiskelutaidot).

Lisämaininnat jos hakukohteena laulu:

  • Laulajilla instrumenttitaidoissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin: rytmiikka, nuotinluku, improvisointi, äänen kvaliteetti, laulutekniset valmiudet, melodian tulkinta sekä tekstin ääntäminen ja tulkinta 
  • Yhtyetaitojen osalta lautakunta kiinnittää huomiota kykyyn ohjeistaa säestävää yhtyettä sekä hakijan mukanaan tuomien nuottien laatuun. Yhtyesoitossa lautakunta kiinnittää huomiota lisäksi seuraaviin asioihin: rytmiikka, fraseeraus ja svengi, dynamiikka ja balanssi, improvisointi, musiikillinen vuorovaikutus sekä yhtyeen ohjaaminen kappaleen aikana

 

Musiikkipedagogi, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö: valintakriteerit

Ennakkotehtävät

  • Laulunäytteessä kiinnitetään huomiota laulun sävelpuhtauteen ja terveeseen äänenkäyttöön, koska ääni-instrumentti on tärkeä työväline musiikkikasvattajalle.
  • Pääinstrumentinäytteessä ja vapaasäestystehtävässä kiinnitetään huomiota hakijan laulu- ja soittotaitoon sekä koulutukseen soveltuvuuteen.
  • Esseetehtävää arvioidessa päähuomio on hakijan motivaatiossa musiikkikasvatuksen ja taiteen soveltavan käytön opintoihin.

Valintakoe

Valintakoe 1-vaihe:

  • Musiikillisissa näytteissä kiinnitetään huomiota hakijan monipuoliseen muusikkouteen ja musiikilliseen ilmaisuun. Musiikillisten tietojen ja taitojen tulisi vastata sitä tasoa, joka on kuvattu taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän vaatimuksissa.
  • Minimivaatimukset laululle: terve äänenkäyttö, laulun sävelpuhtaus sekä riittävä äänialan laajuus. Hakija ymmärtää oman äänenkäyttönsä merkityksen laulamisen mallina lapselle ja kykenee halutessaan laulamaan ilman eri laulutyylien maneereita.
  • Minimivaatimukset pianonsoittotaidolle: vapaasäestystaito, jota on mahdollista kehittää opintojen aikana ammatin vaatimalle tasolle.
    2. vaiheeseen hakijat valitaan edellä mainittujen valintakriteerien perusteella

Valintakoe 2-vaihe:

  • opetustuokiossa kiinnitetään huomiota hakijan luontevuuteen ja vuorovaikutustaitoihin lapsiryhmän kanssa,
    laulamiseen, soittamiseen ja muusikkouteen opetustilanteessa, kehonkieleen, ilmeikkyyteen ja äänenkäyttöön myös puhuessa.
  • toiminnallisessa ryhmäkeskustelussa kiinnitetään huomiota ryhmässä toimimiseen, itseilmaisuun ja vuorovaikutustaitoihin, opiskelumotivaatioon heittäytymiskykyyn ja luovaan toimintaan.

 

Muusikko, musiikin tekeminen ja tuottaminen: valintakriteerit

Ennakkotehtävät

  • Musiikillisten tietojen ja taitojen tulisi vastata sitä tasoa, joka on kuvattu taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän vaatimuksissa.
  • Soitto-/lauluäänitteen arvioinnissa kiinnitetään huomiota instrumentin hallintaan.
  • Sävellysnäytteissä arvioidaan melodian, harmonian, rytmiikan ja muodon tasapainoa ja hallintaa sekä ilmaisun linjakkuutta.
  • Sävellysnäytteistä ainakin toisen tulee edustaa populaarimusiikkia.
  • Sävellys- ja tuotanto-/teknologianäytteiden tulee olla eri kappaleita.
  • Tuotanto-/teknologianäytteissä arvioidaan musiikillisen tuotannon luovuutta, äänikuvan balanssia, spektriä, dynamiikkaa, tasapainoisuutta ja tyylinmukaisuutta sekä kirjallisten liitteiden selkeyttä, kuvaavuutta ja informatiivisuutta.

Hakijan kannattaa huomioida, että koulutuksen painopiste on länsimaisen populaarimusiikin laulunkirjoituksessa ja tuotannossa.

Valintakoe

  • Musiikin teorian ja säveltapailun osalta hakijalla tulee olla taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot, jotka testataan yhteisellä teoriakokeella sekä henkilökohtaisella säveltapailukokeella. Myös pääaineen kokeessa kiinnitetään huomiota näihin taitoihin.
  • Soitto-/laulunäytteessä arvioidaan: 1) hakijan kykyä ilmaista itseään soittamalla ja/tai laulamalla, 2) hakijan valmisteleman taustan teknistä laatua ja musikaalisuutta 3) hakijan kykyä musisoida ennalta valmistelemattomassa tilanteessa.
  • Miksaustehtävän toteutuksessa arvioidaan kappaleen musiikillisten elementtien balanssia/tasapainoa, taajuustasapainoa ja stereokuvaa sekä tehtävän suorittamista annettavan ohjeen mukaisesti.
  • Valintakokeessa lautakunta kiinnittää huomiota myös musiikillisiin vuorovaikutustaitoihin, kommunikointitaitoihin, motivaatioon, valintakokeeseen valmistautumiseen (opiskelutaidot), hakijan koulutettavuuteen sekä soveltuvuuteen ammattialalle.
  • Lopullisia opiskelijavalintoja tehtäessä valintoihin vaikuttavat sekä kaikkien ennakkotehtävien että varsinaisen valintakokeen arvioinnit. Lisäksi valintojen yhtenä kriteerinä on muodostaa valituista osaamisiltaan tasapainoinen opiskelijaryhmä.

Teoriakokeiden mallit

Klassisen musiikin teoriakokeen malli (pdf)

Pop/jazz musiikin teoriakokeen malli (pdf)

Mallikokeen diktaatit (pdf)

Kirjallisuutta

Aldwell, Edward & Schachter, Carl. Harmonia ja äänenkuljetus. Suomen musiikkitieteellinen seura. 

Backlund, Kaj. Improvisointi pop/jazzmusiikissa. Fazer. 

Heikkilä, Pasi & Halkosalmi, Vellu. Tohtori Toonika. F-Kustannus.

Joutsenvirta, Aarre & Perkiömäki, Jari. Musiikinteoria 1. Modus Musiikki Oy.

Levine, Mark. The Jazz Theory Book. Sher Music Co.

Murto, Matti. Soivat soinnut I. Johdatus harmoniaoppiin ja sointujen soittoon. Modus Musiikki Oy.

Tabell, Max. Jazzmusiikin harmonia. Yliopistopaino.

Lisätiedot valintakokeista

Koulutussuunnittelija
Anna Finstad
etunimi.sukunimi [at] metropolia.fi