ERA-sähköauto

Sähköauton keula

Hanke on päättynyt

Autolaboratorion projekti ERA tähtää ympäristöystävällisen sähköauton kehittämiseen ja auton on tarkoitus edetä myös tuotantoon. ERA-prototyyppi on julkistettu 31. maaliskuuta 2010. Auto on saavuttanut toisen sijan USA:ssa järjestettävässä Automotive X-Prize –ajoneuvokehityskilpailussa.

ERA (Electric RaceAbout) sähköurheiluauton prototyypin suunnittelusta, tekniikasta ja rakentamisesta on vastannut Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä koti- ja ulkomaisten asiantuntijayritysten kanssa. Metropolian hankkeen ympärille on luotu ainutlaatuinen yhteistyöverkosto, jossa hankkeen yli 60 kumppanista pääosa on suomalaisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia. Projektissa ovat mukana Metropolian insinööriopiskelijat jotka ovat olleet mukana auton rakentamisen alusta kilpailuun saakka. Opiskelijoille on ollut suuri vastuu yhdistää teoria ja käytäntö erinomaiseksi osaamiseksi. Opiskelijat ovat suunnittelun lisäksi valmistaneet vastuullaan olleet komponentit, asentaneet ne ja vastaavat niiden toiminnasta. Jokaisella opiskelijalla ja henkilökunnan jäsenellä on ollut oma vastuualueensa hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Auton suunnitteluun osallistui Metropolian autotekniikan alan lisäksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluninstituutti. Lisäksi Lappeenrannan teknillinen yliopisto suunnitteli sähköautoon uudet ajoneuvokäyttöön optimoidut sähkömoottorit.

"Olemme päänavaaja sähköajoneuvoalan luomisessa Suomeen. Nyt alan osaaminen kasvaa ja kehittyy Suomessa vauhdilla. Akkuja ja niiden lataamista lukuun ottamatta auton koko muu keskeinen tekniikka, kuten voimantuottoon liittyvä sähkötekniikka, on suomalaista osaamista", projektipäällikkö Sami Ruotsalainen on kertonut MSN Auto Today uutisissa.

Kaksipaikkainen ja nelivetoinen sähköurheiluauto päihittää helposti perinteisen polttomoottorin; sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan alle 6 sekunnissa. Suunnittelussa panostetaan kevytrakennetekniikkaan, sähkötekniikkaan ja auton tuotannollisuuteen. ERA-sähköauto on lähes äänetön, paikallisesti täysin päästötön ja energiatehokas auto. Ympäristöystävällisyys ja energiatehokkuus ovat suunnittelun lähtökohtia ja tällä halutaan näyttää kuinka ympäristön kannalta ongelmallinen yksityisautoilu voi toimia tulevaisuudessa.

Sähköauton toimintasäde on nykyisellä akkutekniikalla yli 200 km. Koska litium-akkupaketti painaa lähes 500 kg, on autossa panostettu kautta linjan keveyteen. Alusta- ja korirakenne ovat kokonaan formuloista tuttua hiilikuitua. Ajomoottorit valmistetaan tätä käyttösovellusta varten, jolloin ylimääräisiä välityksiä ei voimansiirrossa tarvita. Myös jarrut ovat normaalia pienemmät, sillä merkittävä osa energiasta otetaan talteen generaattoreina toimivilla sähkömoottoreilla. Ajokuntoisena auto painaa 1250 kg. Kori painaa noin puolet normaaliauton korin painosta.

ERA-prototyyppi osallistui Suomen edustajana USA:ssa järjestettävään Automotive X-Prize –tuotekehityskilpailuun. Kilpailussa on kolme eri sarjaa, joiden rahapalkintona on yhteensä 10 miljoonaa dollaria. Kilpailun tavoitteena on kannustaa autojen tuotekehitystä energia- ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin, joilla olisi myös kaupallista potentiaalia. 97 kilpailutiimin joukosta ERA-sähköauto valittiin huhtikuun karsintakilpailuun osallistuvien 43 tiimin joukkoon. Loppukilpailu järjestettiin heinä-elokuussa ja voittajat julkistettiin syyskuussa 2010. ERA sähköauto menestyi hyvin saaden toisen sijan.

ERA sähköurheiluauto suunnitellaan siten, että se voidaan ottaa piensarjatuotantoon esim. 300 kappaleen vuosituotannolla. Koska uutta tekniikkaa täysipainoisesti hyödyntävä auto on kallis, on auto suunnattu asiakkaille jotka ovat valmiita maksamaan erikoistuotteesta.

Lisätietoa

tki-info [at] metropolia.fi (tki-info[at]metropolia[dot]fi)

Ajoneuvo- ja konetekniikan AMK-koulutus, ylempi AMK-koulutus

Tältä näyttää kierros Ahvenistolla maailmanennätysautossa - Ruutu.fi 27.8.2015 (video 3:21)

ERA-auton viimeisiä kuulumisia (YouTube)