XR Design-opiskelijana opit luomaan innovatiivisia sisältöjä virtuaali- ja laajennetun todellisuuden ympäristöihin. Opit suunnittelemaan tiloja, konsepteja ja esineitä, jotka toteutat virtuaaliympäristöön työkaluinasi 3D-mallinnusohjelmat ja pelimoottorit.
XR-sisällöntuotannon taidot
Työkaluihin syvennytään laajoilla opintojaksoilla, joilla opitaan tärkeimmät XR-sisällöntuotannon taidot
- sovellusten konseptointi
- tila- ja esinemuotoilun perusteet
- 3D-mallinnus ja -animointi
- 3D-mallien valaisu ja teksturointi
- 3D-mallien tuonti pelimoottoreihin
- interaktiivisuuden luominen ohjelmoinnin avulla
- käyttöliittymien suunnittelu virtuaali- ja laajennetun todellisuuden sovelluksiin
- julkaisujen tekeminen virtuaali- ja laajennetun todellisuuden laitteille
- pikseli- ja vektorigrafiikka
- liikegrafiikka
- 360 video
Ryhmätyöskentelyä ja työelämäprojekteja
XR Design -opinnoissa keskeistä on oppiminen erilaisia käytännön harjoitustöitä tekemällä.
XR-tuotannot syntyvät yleensä usean eri alueen erikoisosaajien yhteistyönä. Opintojen aikana työskennellään työelämän toimintatapoja simuloivissa tuotantoryhmissä. Intensiivinen työskentelymalli edellyttää opiskelijalta sitoutumista kokopäiväiseen opiskeluun.
XR Design -opiskelijat tekevät opintojensa aikana isoja projekteja, joissa tutustutaan ja syvennytään XR-tuotannon erityisalueisiin. Opiskelun loppuvaiheessa projekteja tehdään usein yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.
Opintojen rakenne
Muotoilija (AMK) -tutkinto koostuu perusopinnoista, ammattiopinnoista, työharjoittelusta, opinnäytetyöstä sekä vapaavalintaisista opinnoista.
Muotoilun koulutuksen yhteiset perusopinnot tukevat ammattiopintoja. Perusopintoihin kuuluu esimerkiksi
- kieli- ja viestintäopintoja,
- opiskeluun orientoitumista,
- yritystoimintaa ja markkinointia sekä
- muotoilun ja yhteiskunnan suhteiden tarkastelua.
Ammattiopinnoissa paneudutaan XR-tuotannon työvälineisiin ja tuotantoprosesseihin syvällisesti. Perinteisten visuaalisen viestinnän taitojen opinnot tukevat XR-osaamisen kehittymistä.
Tutkintoon sisältyy puolen vuoden opintojen laajuinen työharjoittelu. Harjoittelussa opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa aidossa työympäristössä.
Opintojen lopuksi tehtävä opinnäytetyö on opiskelijan osoitus omasta osaamisestaan. Opinnäytetyö koostuu jotakin XR-tuotannon osa-aluetta käsittelevästä projektista ja kirjallisesta tutkielmasta.
Vapaavalintaisilla opinnoilla opiskelijat voivat täydentää ja syventää osaamistaan.
Monipuoliset työllistymismahdollisuudet
XR-teknologia on kehittyvä tulevaisuuden ala, jossa syntyy uusia työmahdollisuuksia:
- suunnitelmien havainnollistaminen rakentamisessa, teollisuudessa ja muotoilussa
- 3D-pelit ja 3D-simulaattorit
- virtuaalilavasteet elokuvissa ja televisiossa
- terveysteknologian XR-sovellukset
- tieteen havainnollistaminen
Työpaikka voi löytyä vaikkapa
- peli- tai viihdeteollisuudesta
- TV- ja elokuvatuotannoista
- suunnittelutoimistoista
- markkinointi- ja mainosalalta
- opetusmateriaalin tuotannosta tai
- tieteen havainnollistamisesta ja tutkimuksesta.