Metropolian kampukset avautuvat vaiheittain - pääsääntöisesti etätyöskentely ja -opiskelu jatkuvat.

Katso miten koronavirustilanne vaikuttaa Metropolian toimintaan.

Perustiedot

Tutkintonimike
Muotoilija (AMK)
Kesto / Ajankohta
4 vuotta
Laajuus
240 opintopistettä
Opetuspaikka
Seuraava haku- tai ilmoittautumisaika:
  • 17.3.-31.3.2021
Aloituspaikat
20
Erillishaut
1. - 15.5. / 1. - 15.11.

3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijana opit tuottamaan 3D-grafiikan keinoin kuvia, animaatioita, erikoisefektejä ja reaaliaikaisia 3D-sovelluksia sekä perinteisiin päätelaitteisiin että VR/AR/XR-laitteisiin. 3D-opintojaksojen lisäksi tutkintoon sisältyy opintokokonaisuuksia myös valokuvauksen, 2D-liikegrafiikan ja -animaation sekä perinteisen kuvataiteen ja visuaalisen suunnittelun alueilta.

3D-opiskelijalta edellytetään kolmiulotteista hahmottamiskykyä, taitoa viestittää kuvien avulla ja motivaatiota uusien työvälineiden opiskeluun. 3D-ohjelmien osaamista ei edellytetä hakijalta - niihin syvennytään koulutuksen aikana.

Ryhmätyöskentelyä ja työelämäprojekteja

3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelussa keskeistä on oppiminen erilaisia käytännön harjoitustöitä tekemällä. 3D-grafiikan työvälineisiin syvennytään laajoilla opintojaksoilla, joilla käydään läpi tärkeimmät työvaiheet:

  • 3D-mallintaminen
  • 3D-mallin teksturointi
  • 3D-mallin valaistuksen luominen
  • 3D-hahmojen animaatiojärjestelmien rakentaminen (rigging)
  • 3D-hahmojen animointi
  • 3D-animaation jälkikäsittely
  • erikoisefektien tuottaminen 3D-grafiikalla
  • reaaliaikaisen 3D-grafiikan tuottaminen sekä perinteisiin päätelaitteisiin että VR/AR/XR-laitteisiin
  • 2D-liikegrafiikan ja -animaation tuottaminen
  • tuotannon suunnittelu esituotannosta jälkituotantoon.

3D-tuotannot syntyvät yleensä aina usean eri alueen erikoisosaajien yhteistyönä. Opintojen aikana työskennellään usein työelämän toimintatapoja simuloivissa tuotantoryhmissä. Intensiivinen työskentelymalli edellyttää opiskelijalta sitoutumista kokopäiväiseen opiskeluun.

3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijat tekevät opintojensa aikana isoja projekteja, joissa tutustutaan ja syvennytään 3D-tuotannon erityisalueisiin. Opiskelun loppuvaiheessa projekteja tehdään usein yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.

Opintojen rakenne

Muotoilijan (AMK) tutkinto koostuu muotoilun perusopinnoista, ammattiopinnoista, työharjoittelusta, opinnäytetyöstä sekä vapaavalintaisista opinnoista.

Muotoilun koulutuksen perusopinnot tukevat ammattiopintoja. Perusopintoihin sisältyy esimerkiksi kieli- ja viestintäopintoja, opiskeluun orientoitumista, yritystoimintaa ja markkinointia sekä median ja yhteiskunnan suhteiden tarkastelua. 

Ammattiopinnoissa paneudutaan 3D-animoinnin ja -visualisoinnin työvälineisiin ja tuotantoprosesseihin syvällisesti. Perinteisten visuaalisen viestinnän taitojen opinnot tukevat 3D-osaamisen kehittymistä. 

Tutkintoon sisältyy puolen vuoden opintojen laajuinen työharjoittelu. Harjoittelussa opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa aidossa työympäristössä.

Opintojen lopuksi tehtävä opinnäytetyö on opiskelijan osoitus omasta osaamisestaan. Opinnäytetyö koostuu jotakin 3D-animoinnin ja -visualisoinnin osa-aluetta käsittelevästä projektista ja kirjallisesta tutkielmasta.

Vapaavalintaisilla opinnoilla opiskelijat voivat täydentää ja syventää osaamistaan.

Monipuoliset työllistymismahdollisuudet

Esimerkiksi seuraavilla aloilla tarvitaan 3D-grafiikan erikoisosaajia:

  • 3D-animaatio elokuvissa ja televisiossa
  • 3D-kuvat ja -animaatio mainonnassa
  • 3D-pelit ja 3D-simulaattorit
  • VR/AR/XR-sovellukset
  • erikoisefektit elokuvissa ja televisiossa
  • arkkitehtuurin ja tuotteiden 3D-visualisointi
  • tieteen visualisointi
  • 3D-käyttöohjeet
  • 3D-käyttöliittymät.

Valmistuneet opiskelijat ovat työllistyneet esimerkiksi 3D- tai 2D-peligraafikoiksi, hahmosuunnittelijoiksi, hahmoanimaattoreiksi, VR/AR/XR-artisteiksi, kompositoijiksi, VFX-artisteiksi, 3D-mainosgraafikoiksi, arkkitehtuurin visualisoijiksi, tuotevisualisoijiksi ja tv-graafikoiksi.

Työpaikka voi löytyä vaikkapa peli- tai viihdeteollisuudesta, VR/AR/XR-tuotannoista, tv- ja elokuvatuotannoista, suunnittelutoimistoista, mainosalalta, opetusmateriaalin tuotannosta tai tieteen havainnollistamisesta ja tutkimuksesta.

Opiskelijoiden kokemuksia
Justus kertoo 3D-opinnoistaan ja työstään.