3D-animointi ja -visualisointi, Muotoilun tutkinto-ohjelma AMK, päiväopiskelu
Alan muut opiskeluvaihtoehdot:
Alan muut opiskeluvaihtoehdot:
Hae muotoilija (AMK) -koulutukseen Opintopolussa
15.3.–30.3. kevään yhteishaku II
1.5.–15.5. haku Metropolian avoimen AMK:n opintojen perusteella
1.5.–15.5. haku suomalaisten korkeakouluopintojen perusteella
Opiskelupaikan vastaanottaminen, ilmoittautuminen, käyttäjätunnusten aktivointi... Tutustu opintojen aloituksen ohjeisiin.
3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijana opit tuottamaan 3D-grafiikan keinoin kuvia, animaatioita, erikoisefektejä ja reaaliaikaisia 3D-sovelluksia sekä perinteisiin päätelaitteisiin että VR/AR/XR-laitteisiin. 3D-opintojaksojen lisäksi tutkintoon sisältyy opintokokonaisuuksia myös valokuvauksen, 2D-liikegrafiikan ja -animaation sekä perinteisen kuvataiteen ja visuaalisen suunnittelun alueilta.
3D-opiskelijalta edellytetään kolmiulotteista hahmottamiskykyä, taitoa viestittää kuvien avulla ja motivaatiota uusien työvälineiden opiskeluun. 3D-ohjelmien osaamista ei edellytetä hakijalta - niihin syvennytään koulutuksen aikana.
3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelussa keskeistä on oppiminen erilaisia käytännön harjoitustöitä tekemällä. 3D-grafiikan työvälineisiin syvennytään laajoilla opintojaksoilla, joilla käydään läpi tärkeimmät työvaiheet:
3D-tuotannot syntyvät yleensä aina usean eri alueen erikoisosaajien yhteistyönä. Opintojen aikana työskennellään usein työelämän toimintatapoja simuloivissa tuotantoryhmissä. Intensiivinen työskentelymalli edellyttää opiskelijalta sitoutumista kokopäiväiseen opiskeluun.
3D-animoinnin ja -visualisoinnin opiskelijat tekevät opintojensa aikana isoja projekteja, joissa tutustutaan ja syvennytään 3D-tuotannon erityisalueisiin. Opiskelun loppuvaiheessa projekteja tehdään usein yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.
Muotoilijan (AMK) tutkinto koostuu muotoilun perusopinnoista, ammattiopinnoista, työharjoittelusta, opinnäytetyöstä sekä vapaavalintaisista opinnoista.
Muotoilun koulutuksen perusopinnot tukevat ammattiopintoja. Perusopintoihin sisältyy esimerkiksi kieli- ja viestintäopintoja, opiskeluun orientoitumista, yritystoimintaa ja markkinointia sekä median ja yhteiskunnan suhteiden tarkastelua.
Ammattiopinnoissa paneudutaan 3D-animoinnin ja -visualisoinnin työvälineisiin ja tuotantoprosesseihin syvällisesti. Perinteisten visuaalisen viestinnän taitojen opinnot tukevat 3D-osaamisen kehittymistä.
Tutkintoon sisältyy puolen vuoden opintojen laajuinen työharjoittelu. Harjoittelussa opiskelijat pääsevät soveltamaan oppimaansa aidossa työympäristössä.
Opintojen lopuksi tehtävä opinnäytetyö on opiskelijan osoitus omasta osaamisestaan. Opinnäytetyö koostuu jotakin 3D-animoinnin ja -visualisoinnin osa-aluetta käsittelevästä projektista ja kirjallisesta tutkielmasta.
Vapaavalintaisilla opinnoilla opiskelijat voivat täydentää ja syventää osaamistaan.
Esimerkiksi seuraavilla aloilla tarvitaan 3D-grafiikan erikoisosaajia:
Valmistuneet opiskelijat ovat työllistyneet esimerkiksi 3D- tai 2D-peligraafikoiksi, hahmosuunnittelijoiksi, hahmoanimaattoreiksi, VR/AR/XR-artisteiksi, kompositoijiksi, VFX-artisteiksi, 3D-mainosgraafikoiksi, arkkitehtuurin visualisoijiksi, tuotevisualisoijiksi ja tv-graafikoiksi.
Työpaikka voi löytyä vaikkapa peli- tai viihdeteollisuudesta, VR/AR/XR-tuotannoista, tv- ja elokuvatuotannoista, suunnittelutoimistoista, mainosalalta, opetusmateriaalin tuotannosta tai tieteen havainnollistamisesta ja tutkimuksesta.
3D-showreel 2021-2022
hakijapalvelut [at] metropolia.fi
Jaro Lehtonen
Lehtori
p. 040 508 7454
jaro.lehtonen [at] metropolia.fi (Lähetä Jarolle sähköpostia)
Kansainvälinen osaaminen on tärkeä osa ammattitaitoa ja Metropoliassa on erilaisia mahdollisuuksia sen kehittämiseen.