Terveyspalveluiden uusi asiakasvastaavan toimintamalli on lisännyt omahoitoa ja avun saamisen tunnetta

17.04.2015

Ensimmäisiä, Metropoliasta valmistuneita asiakasvastaavia: Heidi Happonen, Helena Aulasvuori, Tiina Byman ja Arja Toivola.

Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty (kuvassa) ja Suomen Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto antoivat Metropolialle tunnustusta edelläkävijän terveyspalvelujen kehittämisestä.

Terveyskeskuksiin on kehitetty uusi asiakasvastaavan toimintamalli paljon terveyspalveluja käyttävien avuksi.

Ala on kipeästi kaivannut uusia toimintamalleja ja kokeilun tulokset ovat lupaavia.

Terveyskeskusten asiakkaiden turvallisuuden tunne on vahvistunut, omahoito on lisääntynyt ja autetuksi tulemisen tunne on kasvanut. Vastaanottokäynnit ovat vähentyneet, kun asiakas voi hoitaa asiansa kerralla kuntoon.

Samalla myös henkilökunnan työ organisaatioissa on helpottunut. Positiivista palautetta toiminnasta on tullut runsaasti.

Metropolia terveys- ja hoitoala on kehittänyt ASVA-hankkeessa yhdessä kuntien, asiakkaiden ja omaisten kanssa kuuden kunnan terveyspalveluihin uutta kokonaisvaltaista ajattelutapaa asiakkaiden kohtaamiseen.

”Kanssakulkijoita tarvitaan siellä, missä se on inhimillisesti tärkeää ja missä tarve palveluun on suuri. Juuri tähän asiakasvastaavatoiminta on täsmälääke”, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty sanoi Asiakasvastaava-hankkeen päätösseminaarissa 13. huhtikuuta Metropolian Bulevardin toimipisteessä.

Asiakasvastaavan täydennyskoulutus

Kehittämishanke limittyy samanaikaisesti toteutettavaan 30 opintopisteen Metropolian asiakasvastaavan täydennyskoulutukseen. Koulutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Keskeistä koulutuksessa on omahoidon tukeminen ja ennakoiva toiminta. Koulutuksen aikana opiskelijat kehittivät oman paikallisen asiakasvastaavan toimintamallin omassa organisaatiossaan.

Tarvitaan tukea, koulutusta ja osaamista

Haastetta vielä riittää, jotta asiakasvastaavatoiminta leviää laajemmaksi toimintamalliksi. Tiedotusta tulee lisätä ja terveysalan sähköisten järjestelmien tulee tukea paremmin toimintaa.

Asiakasvastaavatoiminta haastaa myös perinteisen johtamismallin. Uudessa toimintamallissa valtaa ja vastuuta tulee siirtää asiakasvastaavalle ja tiimiläisille.

Yksin ei asiakasvastaava voi toimintaansa terveyskeskuksissa ja muissa terveysalan organisaatioissa kehittää. ”Koko työryhmän ja johtajien tuki tarvitaan, lisäksi myös rutkasti koulutusta ja eri alojen osaamista”, asiakasvastaavia kouluttava lehtori Marjatta Luukkanen Metropoliasta kiteytti.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Teija Korhonen, p. 040 653 2818, etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Asiakasvastaava-toiminnan kehittämisen hanke (ESR)

Asiakasvastaava perusterveydenhuollon hoito- ja sosiaalityöhön, 30 opintopisteen koulutus

Nyt voin hoitaa potilaita haluamallani tavalla 3.6.2014

Tutustu Metropolian hankeyhteistyöhön


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Miten kestävyysmuutos voi toteutua kaupungissa? - Eko-Viikin asuinalue tutkimuskohteena

12.10.2018

”Helsinki kasvaa nopeasti. Arviolta 7000-8000 asukasta muuttaa tai syntyy Helsinkiin vuosittain. Millä tavalla tämä tehdään ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla?” Kimmo Kuisma, Helsingin kaupunginkanslian projektijohtaj...

Lue lisää

Nordic Business Forum täytti A-auditorion Myyrmäen kampuksella 26.-27.9.2018

12.10.2018

Nordic Business Forumista on tullut viime vuosina yksi maailman merkittävimmistä yritysjohdon konferensseista. Nordic Business Forumin live-striimausta ja huippu-puhujia oli katsomassa täysi tupa liiketalouden opiskelijoita ja henkilökuntaa. Tänä syksynä teemoina o...

Lue lisää

Kansainvälisen I-dott-kilpailun voitto Metropoliaan

10.10.2018

###YOUTUBEVIDEO###
Kansainvälisen I-dott-kilpailun Metropolis-kategorian on voittanut Metropolian muotoilun opiskelija Gerli Kotkamets. Hän sai voitostaan rahapalkinnon lisäksi AVA-kuosisuunnittelujärjestelmän viikon koulutuksen.
I-dott tarjoaa tekstiilisuunnittelun opiske...

Lue lisää

Kepeli-hankkeen päätösjuhla tanssitti, nauratti sekä itketti

09.10.2018

Naurua ja itkua sekä uskomattomia tarinoita, kaikkia näitä nähtiin ja kuultiin Kepelin Kyläjuhlassa keskiviikkona 26.9.2018 Metropolian Bulevardin kampuksella.
Kahden ja puolen vuoden Kepeli-hankkeen huipennusta juhlistettiin Bulevardin juhlasalissa. Tapahtuma oli avoin kai...

Lue lisää

09.10.2018

Merkittävä Erasmus+ -rahoitusosuus Euroopan ulkopuoliseen yhteistyöhön

Metropolia on saanut ammattikorkeakoulusektorin suurimman rahoituksen Erasmus+ globaalin liikkuvuuden ohjelmasta kaudelle 2018-2020. Opetushallituksen myöntämä rahoitus on yhteensä 212 490 euroa. Tuki mahdollistaa opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuuden yhteistyö...

Lue lisää

08.10.2018

Siirrettävä testiympäristö auttaa kehittämään palveluasumista - HIPPA-hankkeen yhteiskehittely käynnistyi

EAKR-rahoitteinen 6Aika-hanke HIPPA -  Hyvinvointia ja parempaa palveluasumista digitalisaation avulla - käynnistyi keskiviikkona 3.10. Bulevardin kampuksella. Hankkeen tarkoituksena on tukea yrityksiä käyttäjälähtöisten älykkäiden tuotteiden ja palveluje...

Lue lisää

01.10.2018

MINNOFestit täyttyivät onnistuneista projekteista

Liikuntamylly Myllypurossa täyttyi lähes viidestäsadasta Metropolian opiskelijasta, jotka esittelivät kiinnostavia ja onnistuneita innovaatioprojektejaan ständeillä sekä pitchauslavalla.
On vuoden kohokohta olla avaamassa MINNOFestejä, totesi Metropolian TKI-johta...

Lue lisää


1 - 7 / 1588

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015