Terveyspalveluiden uusi asiakasvastaavan toimintamalli on lisännyt omahoitoa ja avun saamisen tunnetta

17.04.2015

Ensimmäisiä, Metropoliasta valmistuneita asiakasvastaavia: Heidi Happonen, Helena Aulasvuori, Tiina Byman ja Arja Toivola.

Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty (kuvassa) ja Suomen Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto antoivat Metropolialle tunnustusta edelläkävijän terveyspalvelujen kehittämisestä.

Terveyskeskuksiin on kehitetty uusi asiakasvastaavan toimintamalli paljon terveyspalveluja käyttävien avuksi.

Ala on kipeästi kaivannut uusia toimintamalleja ja kokeilun tulokset ovat lupaavia.

Terveyskeskusten asiakkaiden turvallisuuden tunne on vahvistunut, omahoito on lisääntynyt ja autetuksi tulemisen tunne on kasvanut. Vastaanottokäynnit ovat vähentyneet, kun asiakas voi hoitaa asiansa kerralla kuntoon.

Samalla myös henkilökunnan työ organisaatioissa on helpottunut. Positiivista palautetta toiminnasta on tullut runsaasti.

Metropolia terveys- ja hoitoala on kehittänyt ASVA-hankkeessa yhdessä kuntien, asiakkaiden ja omaisten kanssa kuuden kunnan terveyspalveluihin uutta kokonaisvaltaista ajattelutapaa asiakkaiden kohtaamiseen.

”Kanssakulkijoita tarvitaan siellä, missä se on inhimillisesti tärkeää ja missä tarve palveluun on suuri. Juuri tähän asiakasvastaavatoiminta on täsmälääke”, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty sanoi Asiakasvastaava-hankkeen päätösseminaarissa 13. huhtikuuta Metropolian Bulevardin toimipisteessä.

Asiakasvastaavan täydennyskoulutus

Kehittämishanke limittyy samanaikaisesti toteutettavaan 30 opintopisteen Metropolian asiakasvastaavan täydennyskoulutukseen. Koulutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Keskeistä koulutuksessa on omahoidon tukeminen ja ennakoiva toiminta. Koulutuksen aikana opiskelijat kehittivät oman paikallisen asiakasvastaavan toimintamallin omassa organisaatiossaan.

Tarvitaan tukea, koulutusta ja osaamista

Haastetta vielä riittää, jotta asiakasvastaavatoiminta leviää laajemmaksi toimintamalliksi. Tiedotusta tulee lisätä ja terveysalan sähköisten järjestelmien tulee tukea paremmin toimintaa.

Asiakasvastaavatoiminta haastaa myös perinteisen johtamismallin. Uudessa toimintamallissa valtaa ja vastuuta tulee siirtää asiakasvastaavalle ja tiimiläisille.

Yksin ei asiakasvastaava voi toimintaansa terveyskeskuksissa ja muissa terveysalan organisaatioissa kehittää. ”Koko työryhmän ja johtajien tuki tarvitaan, lisäksi myös rutkasti koulutusta ja eri alojen osaamista”, asiakasvastaavia kouluttava lehtori Marjatta Luukkanen Metropoliasta kiteytti.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Teija Korhonen, p. 040 653 2818, etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Asiakasvastaava-toiminnan kehittämisen hanke (ESR)

Asiakasvastaava perusterveydenhuollon hoito- ja sosiaalityöhön, 30 opintopisteen koulutus

Nyt voin hoitaa potilaita haluamallani tavalla 3.6.2014

Tutustu Metropolian hankeyhteistyöhön


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

12.07.2018

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn ...

Lue lisää

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ...

Lue lisää

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

28.06.2018

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Esp...

Lue lisää

Opiskelijavalinnat julkaistu — Metropoliassa aloittaa 3300 uutta opiskelijaa

28.06.2018

Kevään 2018 korkeakoulujen yhteishaun opiskelijavalinnan tulokset on julkaistu. Metropoliassa aloittaa opintonsa syksyllä noin 3300 uutta opiskelijaa, joista tekniikan alalla noin 1558, sosiaali- ja terveysalalla 872, liiketaloudessa 409 ja kulttuurialalla 461 uutta opi...

Lue lisää

27.06.2018

Opetushallitus on myöntänyt valtionavustusta 1 080 000 euroa hankkeelle Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien osaaminen käyttöön Suomessa

Vuodesta 2016 alkaen Metropolia on tarjonnut SIMHE-palveluja (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) maahanmuuttajien osaamisen tunnistamiseksi ja heidän ohjaamiseksi tarkoituksenmukaisille koulutus- ja urapoluille.
Hankkeessa Metropolia tulee luomaan yhteistyössä pä&a...

Lue lisää

25.06.2018

Svenska kulturfonden tukee ruotsinkielisen oopperaproduktion tuottamista 24 000 eurolla

Svenska kulturfonden on myöntänyt 24 000 euron apurahan Metropolian musiikin ensimmäisen ruotsinkielisen oopperaproduktion toteuttamiseen. Teokseksi on valittu Fredrik Paciuksen ooppera Kaarle-kuninkaan metsästys (Kung Karls jakt), vuodelta 1856.
”Suomen musiikin isän...

Lue lisää

21.06.2018

STEK ry tukee Myllypuron kampuksen kehittämistä

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus ry (STEK) tukee parhaillaan valmistumassa olevan Myllypuron kampuksen kehittämistä myöntämällään apurahalla.
Talotekniikan koulutuksessa on jo lähdetty kehittämään valmiuksia kerätä kampus...

Lue lisää


1 - 7 / 1554

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015