Terveyspalveluiden uusi asiakasvastaavan toimintamalli on lisännyt omahoitoa ja avun saamisen tunnetta

17.04.2015

Ensimmäisiä, Metropoliasta valmistuneita asiakasvastaavia: Heidi Happonen, Helena Aulasvuori, Tiina Byman ja Arja Toivola.

Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty (kuvassa) ja Suomen Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto antoivat Metropolialle tunnustusta edelläkävijän terveyspalvelujen kehittämisestä.

Terveyskeskuksiin on kehitetty uusi asiakasvastaavan toimintamalli paljon terveyspalveluja käyttävien avuksi.

Ala on kipeästi kaivannut uusia toimintamalleja ja kokeilun tulokset ovat lupaavia.

Terveyskeskusten asiakkaiden turvallisuuden tunne on vahvistunut, omahoito on lisääntynyt ja autetuksi tulemisen tunne on kasvanut. Vastaanottokäynnit ovat vähentyneet, kun asiakas voi hoitaa asiansa kerralla kuntoon.

Samalla myös henkilökunnan työ organisaatioissa on helpottunut. Positiivista palautetta toiminnasta on tullut runsaasti.

Metropolia terveys- ja hoitoala on kehittänyt ASVA-hankkeessa yhdessä kuntien, asiakkaiden ja omaisten kanssa kuuden kunnan terveyspalveluihin uutta kokonaisvaltaista ajattelutapaa asiakkaiden kohtaamiseen.

”Kanssakulkijoita tarvitaan siellä, missä se on inhimillisesti tärkeää ja missä tarve palveluun on suuri. Juuri tähän asiakasvastaavatoiminta on täsmälääke”, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty sanoi Asiakasvastaava-hankkeen päätösseminaarissa 13. huhtikuuta Metropolian Bulevardin toimipisteessä.

Asiakasvastaavan täydennyskoulutus

Kehittämishanke limittyy samanaikaisesti toteutettavaan 30 opintopisteen Metropolian asiakasvastaavan täydennyskoulutukseen. Koulutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Keskeistä koulutuksessa on omahoidon tukeminen ja ennakoiva toiminta. Koulutuksen aikana opiskelijat kehittivät oman paikallisen asiakasvastaavan toimintamallin omassa organisaatiossaan.

Tarvitaan tukea, koulutusta ja osaamista

Haastetta vielä riittää, jotta asiakasvastaavatoiminta leviää laajemmaksi toimintamalliksi. Tiedotusta tulee lisätä ja terveysalan sähköisten järjestelmien tulee tukea paremmin toimintaa.

Asiakasvastaavatoiminta haastaa myös perinteisen johtamismallin. Uudessa toimintamallissa valtaa ja vastuuta tulee siirtää asiakasvastaavalle ja tiimiläisille.

Yksin ei asiakasvastaava voi toimintaansa terveyskeskuksissa ja muissa terveysalan organisaatioissa kehittää. ”Koko työryhmän ja johtajien tuki tarvitaan, lisäksi myös rutkasti koulutusta ja eri alojen osaamista”, asiakasvastaavia kouluttava lehtori Marjatta Luukkanen Metropoliasta kiteytti.

Lisätietoja

Projektipäällikkö Teija Korhonen, p. 040 653 2818, etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Asiakasvastaava-toiminnan kehittämisen hanke (ESR)

Asiakasvastaava perusterveydenhuollon hoito- ja sosiaalityöhön, 30 opintopisteen koulutus

Nyt voin hoitaa potilaita haluamallani tavalla 3.6.2014

Tutustu Metropolian hankeyhteistyöhön


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


ISS Palveluiden ja Metropolian yhteistyöllä kilpailukykyä ja urapolkumahdollisuuksia

19.12.2018

Suomen johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys ISS Palvelut Oy ja Metropolia laajentavat yhteistyötään 18.12.2018 solmitulla laaja-alaisella yhteistyösopimuksella.
Yhteistyön tavoitteena on tukea ISS Palvelut Oy:n kilpailukykyä ja henkilöstön osaam...

Lue lisää

Ennätysmäärä valmistuneita vuonna 2018

18.12.2018

Tänään on jälleen ilon päivä monille Metropoliassa opiskelunsa päätökseen saavilla, kun valmistujaisia juhlitaan eri kampuksilla. Vuonna 2018 AMK-tutkinnon suorittaneita opiskelijoita on ennätyksellisesti yli 2800 ja ylemmän AMK-tutkinnon suorit...

Lue lisää

3AMK kouluttaa kiinteistöalan kehittäjiä

17.12.2018

3AMK:n Kiinteistöalan kehittäjä -osaamispolku tähtää isännöinnin, kiinteistöjohtamisen ja kiinteistövälityksen alan tietotaidon kehittämiseen.
Polku järjestettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2018. Uudet kiinteistöa...

Lue lisää

Sytyke ry valitsi Jesse Ukkosen opinnäytetyön vaikuttavimmaksi

14.12.2018

Tietojärjestelmätyön ammattilaisten Sytyke ry järjesti Vaikuttavin opinnäytetyö 2017-18 -kilpailun. Kilpailun voitti Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmasta valmistunut Jesse Ukkonen.
Voitokas opinnäytetyö Häiriötön tekno...

Lue lisää

13.12.2018

Museoyhteistyöllä äänimaisemia, sovelluksia ja uusia näyttelyideoita

EU:n Luova Eurooppa-ohjelman The People’s Smart Sculpture -hankkeen (2014 - 2018) päättyessä sen aikana kerätyt parhaat käytännöt on koottu yhdeksi julkaisuksi.  Hankkeenvtavoitteena oli tukea osallistavaa, yhteisöllistä, monialaista urbaania kulttu...

Lue lisää

11.12.2018

Talonrakennusteollisuus tukee lahjoituksella tuotantojohdon koulutusta

Järjestäytyneitä rakennusliikkeitä Uudellamaalla edustava Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piiri ry on tehnyt 40.000 euron lahjoituksen Metropolia Ammattikorkeakoululle. Joulukuun 4. päivä lahjoitetulla summalla on tarkoitus edistää rakennusalan ammattikorkeakou...

Lue lisää

11.12.2018

Etäkuntoutuksen erikoistumiskoulutuksessa innostava alku

Etäratkaisut kuntoutumisen tukena -erikoistumiskoulutus kokosi yhteen kokeneita ja vasta aiheeseen perehtyviä ammattilaisia. Vuoden kestävä koulutus alkoi innostuneesti ja opimme heti ensimmäisessä tapaamisessa, että koulutuksessa on laaja kirjo osaamista kuntoutuksen m...

Lue lisää


1 - 7 / 1626

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015