TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen

16.04.2018

Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonnehtii ennalta määrittelemättömyys, ja sitä tehdään vähemmän rutiininomaisesti. Työntekijältä odotetaan moniosaamista, kykyä nähdä ja tuottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja.

TeiniMINNOtalkoot (ESR) –hankkeessa on kehitetty monialaista ja moniasteista toimintamallia, jolla sujuvoitetaan toisen asteen opiskelijoiden siirtymiä työelämään tai korkea-asteen opintoihin. Siten vaikutetaan muun muassa nuoriso- ja koulutustakuun toteutumiseen. Keskeistä toimintamallissa on toisen asteen ja korkeakouluopiskelijoiden yhteen tuominen. Läpileikkaavana teemana on nuorten innovaatio-osaaminen, innovaatiokompetenssi. Innovaatiokompetensseilla tarkoitetaan tässä hankkeessa niitä henkilökohtaisia ominaisuuksia, taitoja, tietoja ja asenteita, joita innovaatioiden tuottamiseen tiimeissä ja verkostoissa tarvitaan.

Moniasteista, oppilaitos- ja koulurakennusrajat rikkovaa toimintaa kokeiltiin ja tutkittiin käytännössä kahdessa innovaatioturnauspilotissa (Superteam-turnaus), joihin osallistui 26 moniasteista ja monialaista opiskelijatiimiä.

Superteam-turnaus on innovaatioprojekti, jossa etsitään luovia ratkaisuja ja toteutetaan ne

Superteam-turnaus ei ole vain ideakilpailu. Tavoitteena on luoda polkuja toisen asteen ja korkeakoulujen välille. Tiimien tulee kilpailun aikana todentaa innovaatiokyvykkyys ja kehittyminen ja tärkeintä on uusien ihmisten kanssa verkottuminen.

”Pyysimme tiimejä tekemään innovaation seitsemässä viikossa. Ihmettelimme, kun he oikeastaan pystyivät siihen. Olennaista kuitenkin on, mitä prosessin aikana tapahtui, miten kehityttiin puoliraakoina ammattilaisina ja minkälainen toimintajärjestelmä siihen liittyi. Toiminta ei tähdännyt vain uudenlaiseen tuotteeseen yritykselle tai muulle työelämän organisaatiolle, vaan innovaatiokompetenssien todennettuun kehittymiseen”, Superteamin vetäjä ja TeiniMINNOtalkoot-hankkeen projektipäällikkö Laura-Maija Hero kuvailee Superteamin tarkoitusta.

”Yhteinen into ja tahto, sitkeys, merkityksellisyyden kokeminen ja usko tulevaisuuden ammattien utopiaan ajoivat joukon ihmisiä yhteen. Laajeneva oppiminen tälle joukolle oli ihan joka päivästä, mutta toisiaan täydentävä osaaminen auttoi saavuttamaan enemmän kuin mihin kukaan yksin olisi kyennyt. Erilaisten toimintajärjestelmien liitot ja rajanylitykset tekivät meistä uteliaita, oppimishimoisia ja sitoutuneita”, Laura-Maija lisäsi.

TeiniMINNOmalli sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista ja eri asteista koulutusta

Innovaatioprosessien pedagoginen vaikuttavuus, hyöty sekä kehittämistarpeet ovat tulleet näkyväksi tämän hankkeen ja siihen liittyvien muiden tutkimusten myötä.  

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa moniasteisuutensa takia ja sitä on mahdollista soveltaa muidenkin eriasteisten oppilaitosten yhteistoimintaan säätelemällä opettajan roolia ja itsenäisen työskentelyn määrää ja laatua. Se toimii yhteistyössä työelämän kanssa ja sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista sekä eri asteista koulutusta keskenään.

Projektissa tukena oli vanhempia opiskelijoita, työelämäkumppaneita sekä innopedagogisesti osaavia opettajia. Näiden toimijoiden välinen yhteistyö, osaaminen ja jaettu tieto ovat kriittistä opiskelijan kannalta. Tavoitteena on auttaa nuorista innovatiivisia, proaktiivisia, ja innostuneita yhteiskunnan ja työelämän jäseniä, jotka haluavat ja pystyvät itseohjautuvasti toimimaan ja elämään onnellista sekä vastuuntuntoista elämää.

 Aidot monialaiset ja moniasteiset kehitysprojektit työelämän kanssa tarjoavat vaativan oppimisympäristön. Se muistuttaa tulevaisuuden työympäristöjä, joissa ennalta emme tiedä projektin vaatimaa verkostoa tai osaamista.

Innovaatioprojektit ovat yksi keskeisistä korkea-asteen koulutuksen tavoista toteuttaa työelämäyhteistyötä. Metropoliassa jokainen perustutkintoa suorittava opiskelija osallistuu innovaatioprojektiin, jonka tavoitteena on etsiä uusia käytännön ratkaisuja työelämän tarpeisiin. Yritysten kanssa yhdessä tehtävät pedagogiset innovaatioprosessit sekä projektimainen oppiminen voi vakiintua myös ammatillisen koulutuksen arkeen uusina projektioppimisen muotoina.

TeiniMINNOmalli esitellään laajemmin toukokuussa 2018 ilmestyvässä teoksessa
Minnotalkoot. Toimintatutkimus monialaisesta ja moniasteisesta innovaatiopedagogiikasta.

TeiniMINNOtalkoot on vuosina 2016-2018 toteutettava ESR-rahoitteinen hanke, jossa kumppaneina ovat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Espoon ammattiopisto Omnia sekä Innovaatiomestarit Oy.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö, Lehtori Laura-Maija Hero
P. 040 179 1409
S-posti: etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Tutustu englanninkieliseen julkaisuun Superteam tournament - A pedagogical innovation activity system
Superteam turnaus -juttu
Teiniminnotalkoot-hanke


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Kliinisen radiografiatieteen dosentin arvo FT Eija Metsälälle

16.08.2018

Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen myönsi Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueella työskentelevälle yliopettaja FT Eija Metsälälle kliinisen radiografiatieteen dosentin arvonimen 15.6.2018. Kysees...

Lue lisää

Insinööritoimisto Tauno Nissinen Oy:ltä lahjoitus Metropolialle

14.08.2018

Tauno Nissinen Oy, Suomen yksi johtavista sähkötekniseen suunnitteluun erikoistuneista toimistoista, on tehnyt elokuun alussa lahjoituksen Metropolialle. Yli 60 vuotta alalla toiminut yritys on koko olemassaolonsa aikana panostanut käyttäjälähtöiseen ja laaduk...

Lue lisää

Autourheilijasta autoinsinööriksi Iso-Britanniaan – Jenni Kurki-Suonion alumnitarina

06.08.2018

Kaukana ovat ajat kun insinööri- ja autotekninen osaaminen olivat lähinnä miesten maailmaa. Autourheilutaustan omaava ja Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähköinsinööriksi vuonna 2012 valmistunut 29-vuotias Jenni Kurki-Suonio kannustaa mielellään...

Lue lisää

Metropolia mukana SuomiAreenassa keskustelemassa työn murroksen haasteista ja mahdollisuuksista

23.07.2018

Metropolia Ammattikorkeakoulun, Suora Työ Oy:n ja Teollisuusliiton yhteistyössä SuomiAreenassa järjestämä paneelikeskustelu #KelpaankoMinä – tarvitaanko työelämässä Tinderiä? sai helteisessä Porissa yleisöltä innokkaan ...

Lue lisää

12.07.2018

OP aloittaa tekoälyn valmennusohjelman – tähtäimessä tekoälyn käyttöönotto ja osaamisen uudistaminen

OP Ryhmä toteuttaa syksyllä 2018 tekoälyn koulutuspilotin 20 työntekijälleen yhteistyössä Metropolian kanssa. Valmennuksen tavoitteena on luoda perusta tekoälyn hyödyntämisessä tarvittavalle ymmärrykselle ja oppia soveltamaan tekoälyn tekni...

Lue lisää

29.06.2018

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond tukee apurahallaan Metropolian ruotsinkielistä oopperaproduktiota

Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond on myöntänyt apurahan Metropolian oopperakoulutuksen Kung Karls jakt -produktioon. Tuki on tarkoitettu erityisesti koululaisnäytännön järjestämiseen ja yleisöyhteistyöhön ruots...

Lue lisää

28.06.2018

Intensiivinen kampusmuuttojen loppuvuosi

Metropoliassa eletään intensiivistä kampusmuuttojen aikaa loppuvuosi. Korkeakoulun toiminnot keskitetään 20 toimipisteestä neljälle kampukselle usean vuoden muutoksena. Intensiivisin muuttojen suma jatkuu loppuvuoden.
Jatkossa Metropolian kampukset sijaitsevat Espoon L...

Lue lisää


1 - 7 / 1558

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015