TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa - nuorille pääomaksi innovaatio-osaaminen

16.04.2018

Nuoren toisen asteen opiskelijan tulisi löytää oma polku työelämään tai jatko-opintoihin valmistuessaan ammattiin. Aina polkua ei löydy ja siirtymä voi venyä pitkäksikin. Myös tavat tehdä työtä muuttuvat. Työtä luonnehtii ennalta määrittelemättömyys, ja sitä tehdään vähemmän rutiininomaisesti. Työntekijältä odotetaan moniosaamista, kykyä nähdä ja tuottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja.

TeiniMINNOtalkoot (ESR) –hankkeessa on kehitetty monialaista ja moniasteista toimintamallia, jolla sujuvoitetaan toisen asteen opiskelijoiden siirtymiä työelämään tai korkea-asteen opintoihin. Siten vaikutetaan muun muassa nuoriso- ja koulutustakuun toteutumiseen. Keskeistä toimintamallissa on toisen asteen ja korkeakouluopiskelijoiden yhteen tuominen. Läpileikkaavana teemana on nuorten innovaatio-osaaminen, innovaatiokompetenssi. Innovaatiokompetensseilla tarkoitetaan tässä hankkeessa niitä henkilökohtaisia ominaisuuksia, taitoja, tietoja ja asenteita, joita innovaatioiden tuottamiseen tiimeissä ja verkostoissa tarvitaan.

Moniasteista, oppilaitos- ja koulurakennusrajat rikkovaa toimintaa kokeiltiin ja tutkittiin käytännössä kahdessa innovaatioturnauspilotissa (Superteam-turnaus), joihin osallistui 26 moniasteista ja monialaista opiskelijatiimiä.

Superteam-turnaus on innovaatioprojekti, jossa etsitään luovia ratkaisuja ja toteutetaan ne

Superteam-turnaus ei ole vain ideakilpailu. Tavoitteena on luoda polkuja toisen asteen ja korkeakoulujen välille. Tiimien tulee kilpailun aikana todentaa innovaatiokyvykkyys ja kehittyminen ja tärkeintä on uusien ihmisten kanssa verkottuminen.

”Pyysimme tiimejä tekemään innovaation seitsemässä viikossa. Ihmettelimme, kun he oikeastaan pystyivät siihen. Olennaista kuitenkin on, mitä prosessin aikana tapahtui, miten kehityttiin puoliraakoina ammattilaisina ja minkälainen toimintajärjestelmä siihen liittyi. Toiminta ei tähdännyt vain uudenlaiseen tuotteeseen yritykselle tai muulle työelämän organisaatiolle, vaan innovaatiokompetenssien todennettuun kehittymiseen”, Superteamin vetäjä ja TeiniMINNOtalkoot-hankkeen projektipäällikkö Laura-Maija Hero kuvailee Superteamin tarkoitusta.

”Yhteinen into ja tahto, sitkeys, merkityksellisyyden kokeminen ja usko tulevaisuuden ammattien utopiaan ajoivat joukon ihmisiä yhteen. Laajeneva oppiminen tälle joukolle oli ihan joka päivästä, mutta toisiaan täydentävä osaaminen auttoi saavuttamaan enemmän kuin mihin kukaan yksin olisi kyennyt. Erilaisten toimintajärjestelmien liitot ja rajanylitykset tekivät meistä uteliaita, oppimishimoisia ja sitoutuneita”, Laura-Maija lisäsi.

TeiniMINNOmalli sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista ja eri asteista koulutusta

Innovaatioprosessien pedagoginen vaikuttavuus, hyöty sekä kehittämistarpeet ovat tulleet näkyväksi tämän hankkeen ja siihen liittyvien muiden tutkimusten myötä.  

TeiniMINNOmalli on uudenlainen tapa oppia ja opettaa moniasteisuutensa takia ja sitä on mahdollista soveltaa muidenkin eriasteisten oppilaitosten yhteistoimintaan säätelemällä opettajan roolia ja itsenäisen työskentelyn määrää ja laatua. Se toimii yhteistyössä työelämän kanssa ja sekoittaa rohkeasti eri alojen osaamista sekä eri asteista koulutusta keskenään.

Projektissa tukena oli vanhempia opiskelijoita, työelämäkumppaneita sekä innopedagogisesti osaavia opettajia. Näiden toimijoiden välinen yhteistyö, osaaminen ja jaettu tieto ovat kriittistä opiskelijan kannalta. Tavoitteena on auttaa nuorista innovatiivisia, proaktiivisia, ja innostuneita yhteiskunnan ja työelämän jäseniä, jotka haluavat ja pystyvät itseohjautuvasti toimimaan ja elämään onnellista sekä vastuuntuntoista elämää.

 Aidot monialaiset ja moniasteiset kehitysprojektit työelämän kanssa tarjoavat vaativan oppimisympäristön. Se muistuttaa tulevaisuuden työympäristöjä, joissa ennalta emme tiedä projektin vaatimaa verkostoa tai osaamista.

Innovaatioprojektit ovat yksi keskeisistä korkea-asteen koulutuksen tavoista toteuttaa työelämäyhteistyötä. Metropoliassa jokainen perustutkintoa suorittava opiskelija osallistuu innovaatioprojektiin, jonka tavoitteena on etsiä uusia käytännön ratkaisuja työelämän tarpeisiin. Yritysten kanssa yhdessä tehtävät pedagogiset innovaatioprosessit sekä projektimainen oppiminen voi vakiintua myös ammatillisen koulutuksen arkeen uusina projektioppimisen muotoina.

TeiniMINNOmalli esitellään laajemmin toukokuussa 2018 ilmestyvässä teoksessa
Minnotalkoot. Toimintatutkimus monialaisesta ja moniasteisesta innovaatiopedagogiikasta.

TeiniMINNOtalkoot on vuosina 2016-2018 toteutettava ESR-rahoitteinen hanke, jossa kumppaneina ovat Metropolia Ammattikorkeakoulu, Espoon ammattiopisto Omnia sekä Innovaatiomestarit Oy.

Lisätietoa:

Projektipäällikkö, Lehtori Laura-Maija Hero
P. 040 179 1409
S-posti: etunimi.sukunimi@metropolia.fi

Tutustu englanninkieliseen julkaisuun Superteam tournament - A pedagogical innovation activity system
Superteam turnaus -juttu
Teiniminnotalkoot-hanke


Muuta maailmaa kanssamme

Tule mukaan muutosta vauhdittavaan varainhankintakampanjaamme. Lahjoita euro, joka tukee yhteistä tulevaisuuttamme. Kiitos lahjoituksesta!

metropolia.fi/lahjoita


Ennätysmäärä valmistuneita vuonna 2018

18.12.2018

Tänään on jälleen ilon päivä monille Metropoliassa opiskelunsa päätökseen saavilla, kun valmistujaisia juhlitaan eri kampuksilla. Vuonna 2018 AMK-tutkinnon suorittaneita opiskelijoita on ennätyksellisesti yli 2800 ja ylemmän AMK-tutkinnon suorit...

Lue lisää

3AMK kouluttaa kiinteistöalan kehittäjiä

17.12.2018

3AMK:n Kiinteistöalan kehittäjä -osaamispolku tähtää isännöinnin, kiinteistöjohtamisen ja kiinteistövälityksen alan tietotaidon kehittämiseen.
Polku järjestettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2018. Uudet kiinteistöa...

Lue lisää

Sytyke ry valitsi Jesse Ukkosen opinnäytetyön vaikuttavimmaksi

14.12.2018

Tietojärjestelmätyön ammattilaisten Sytyke ry järjesti Vaikuttavin opinnäytetyö 2017-18 -kilpailun. Kilpailun voitti Metropolian viestinnän tutkinto-ohjelmasta valmistunut Jesse Ukkonen.
Voitokas opinnäytetyö Häiriötön tekno...

Lue lisää

Museoyhteistyöllä äänimaisemia, sovelluksia ja uusia näyttelyideoita

13.12.2018

EU:n Luova Eurooppa-ohjelman The People’s Smart Sculpture -hankkeen (2014 - 2018) päättyessä sen aikana kerätyt parhaat käytännöt on koottu yhdeksi julkaisuksi.  Hankkeenvtavoitteena oli tukea osallistavaa, yhteisöllistä, monialaista urbaania k...

Lue lisää

11.12.2018

Talonrakennusteollisuus tukee lahjoituksella tuotantojohdon koulutusta

Järjestäytyneitä rakennusliikkeitä Uudellamaalla edustava Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piiri ry on tehnyt 40.000 euron lahjoituksen Metropolia Ammattikorkeakoululle. Joulukuun 4. päivä lahjoitetulla summalla on tarkoitus edistää rakennusalan ammattikorkeakou...

Lue lisää

11.12.2018

Etäkuntoutuksen erikoistumiskoulutuksessa innostava alku

Etäratkaisut kuntoutumisen tukena -erikoistumiskoulutus kokosi yhteen kokeneita ja vasta aiheeseen perehtyviä ammattilaisia. Vuoden kestävä koulutus alkoi innostuneesti ja opimme heti ensimmäisessä tapaamisessa, että koulutuksessa on laaja kirjo osaamista kuntoutuksen m...

Lue lisää

07.12.2018

Koulutettujen maahanmuuttajien urapolku helpottuu

Metropolia Ammattikorkeakoulu tarjoaa maahanmuuttajasairaanhoitajille kaksi opintoväylää, jotka ovat Osaaminen käyttöön Suomessa -hanke (EU-/ETA-alueelta tulevat maahanmuuttajat) ja SOTE-silta -hanke (EU-/ETA-alueen ulkopuolelta tulevat maahanmuuttajat). Väyliä keh...

Lue lisää


1 - 7 / 1625

Tilaa uutiset RSS-syötteenä

 

Uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje

Tilaa Metropolian uutiskirje, joka ilmestyy 4-6 kertaa vuodessa.

Uutiskirjeet 2018

Uutiskirjeet 2017

Uutiskirjeet 2016

Uutiskirjeet 2015