Metropolian kampukset avautuvat vaiheittain - pääsääntöisesti etätyöskentely ja -opiskelu jatkuvat.

Katso miten koronavirustilanne vaikuttaa Metropolian toimintaan.

Perustiedot

Ennakkotehtävä
-
Aloituspaikat
20

Koulutuksen kuvaus

Pelikoulutuksen rakenteet -hanke tähtää PK-seudun pelikouluttajien osaamisen syventämiseen. Koulutukseen sisältyy peliliiketoiminnan sekä teknisten taitojen kehittämistä.

Koulutus on jaettu useisiin itsenäisiin kursseihin, joihin voi osallistua omien kiinnostusten ja mahdollisuuksien mukaan.

Kaikki kurssit järjestetään vuoden 2019 alkupuolella. Osa kursseista on lähiopetusta, joko Metropolian tiloissa tai Games Factorylla Helsingissä. Osa kursseista on kokonaan verkossa suoritettavia.

Opetuskieliniä toimii suomi ja englanti

Kurssit

  • Yritysrakenne ja strategia
  • Rahoitusmekanismit
  • Pelialan juridiikka
  • Peliala ja työelämän pelisäännöt
  • Tiimin rakenne ja yrityskulttuuri
  • Budjetointi, likviditeetti ja kassavirran hallinta
  • Branding
  • Sales and marketing
  • Yhteisöt
  • Monetisointi
  • Käyttäjähankinta
  • Analytiikka
  • 2D Graphics
  • 3D Art for Game (Modo)
  • ZBrush
  • Substance Painter
  • Game Development Unity
  • Game Development Unreal Engine

Kenelle

Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti PK-seudulla toimiville pelialan kouluttajille, mutta mukaan ovat tervetulleita myös esim. lukio-opettajat, jotka ovat kiinnostuneta vetämään pelialankursseja sekä muualta Suomessa pelialaan kouluttavat henkilöt. Suurin osa kursseista on suunniteltu niin, että osallistumaan pystyy ilman ennakkotietoja. 

Paikka ja aika

Kaikki kurssit pidetään vuoden 2019 alkupuoliskolla alkaen tammikuun lopulta ja päättyen toukokuun loppuun. Osa kursseista on kokonaan verkossa tehtäviä ja osa pidetään Metropolian tiloissa luokassa H2013 Hämeentie 161 uusi puoli 2.krs. ja osa Games Factorylla Helsingissä osoitteessa Lapinlahdenkatu 16 rakennus 5. Yksittäisten kurssien ajat ja paikat ovat kurssikuvauksissa.

Kurssikuvaukset

Yritysrakenne ja strategia

Sisältö:

  • Osakkeenomistajat, hallitus ja toimitusjohtaja
  • Strateginen johtaminen pelimarkkinassa

Kouluttajat: Jyri Partanen, Suvi Kiviniemi

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki

Aika: 24.1.2019 klo 12:30 - 16:30

 

Rahoitusmekanismit

Sisältö:

  • Julkinen raha
  • Alihankinta
  • Enkelisijoitukset
  • VC-sijoitukset

Kouluttajat: Jyri Partanen, Suvi Kiviniemi, Antti Salminen (Tekes)

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki sekä online

Aika: 1.2.2019 klo 13:30 - 15:30

 

Pelialan juridiikka

Sisältö:

  • Tekijänoikeudet ja tavaramerkit - mitä peligrafiikassa voidaan suojata?
  • Sopimuskäytännöt
  • Lisenssit (pelilisenssit, tuotemerkit)
  • Kansainvälisyyteen liittyvät lakiasiat pelialalla
  • Pelien ikärajat

Kouluttaja: Jenni Eromäki

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki sekä online

Aika: 4.2.2019 klo 12:30 - 16:30

 

Peliala ja työelämän pelisäännöt

Sisältö:

  • Työlainsäädäntö ja alan sopimukset
  • Työsopimuksen tekeminen
  • Työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet
  • Työaika ja vuosiloma

Kouluttaja: Jenni Eromäki

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki sekä online

Aika: 14.2.2019 klo 12:30 - 16:30

 

Tiimin rakenne ja yrityskulttuuri

Sisältö:

  • Core-tiimin valinta ja sitouttaminen
  • Tehokkuuden ja luovuuden optimointi

Kouluttajat: Jyri Partanen, Suvi Kiviniemi

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki

Aika: 28.2.2019 klo 12:30 - 15:30

 

Budjetointi, likviditeetti ja kassavirran hallinta

Sisältö:

  • Vuosibudjetti
  • Kassavirran seuranta
  • Tiimin vastuut ostoissa ja myynneissä

Kouluttajat: Jyri Partanen, Suvi Kiviniemi

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki

Aika: 7.3.2019 klo 12:30 - 16:30

 

Branding

Sisältö:

  • Yrityskuva
  • IP:iden luominen

Kouluttaja: Jose Jacome

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki

Aika: 14.3. klo 12:30 - 16:30

 

Sales and Marketing

Sisältö:

  • Omien IP:iden myyminen
  • Alihankinnan myyminen
  • Markkinointikanavat

Kouluttaja: Jose Jacome

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki

Aika: 28.3. klo 12:30 - 16:30

 

Yhteisöt

Sisältö

  • Community managerin rooli

Kouluttajat: Jyri Partanen ja Suvi Kiviniemi

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki sekä online

Aika: 4.4. klo 12:30 - 15:30

 

Analytiikka 

Sisältö:

  • Case studyt: Googlen päälle rakennetut analytiikka-stackit

Kouluttaja: Jyri Partanen

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki sekä online

Aika: 8.4. klo 14:30 - 16:30

 

Käyttäjähankinta

Sisältö:

  • Kassapositiivinen käyttäjähankinta
  • Mainosten käyttö käyttäjähankinnassa

Kouluttaja: Jyri Partanen ja Suvi Kiviniemi

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki sekä online

Aika: 15.4. klo 14:30 - 16:30

 

Monetisointi

Sisältö:

  • Analytiikan ja käyttäjähankinnan yhdistäminen
  • Live ops osana monetisointia

Kouluttaja: Jyri Partanen ja Suvi Kiviniemi

Paikka: Games Factory Lapinlahdenkatu 16, Building 5, Helsinki sekä online

Aika: 3.5. klo 12:30 - 16:30

 

Introduction to 2D Game Graphics - Online

Instructor: Nick Sweetman

Content overview:

Part 1: Game Art Foundation

  • Game Artist Job Overview
  • Principles of light, shadow
  • Perspective and Prop Design
  • Introduction to pixel character design
  • Creating A High Resolution Game Mockup Shot

Part 2: 2D Background Design

  • Background Research
  • Thumbnail Value Studies
  • Using colour theory for asset creation
  • Blocking out game assets
  • Testing Assets in Unity

Structure & Deadlines:

All assignments are done in 2 week sprints for each section of the course.

During the 2 week sprints student teachers can post work in progress to the discord channel for feedback. They deliver final assignments by uploading on the platform Discord and google drive.

Each student will also receive during the course:

  • 2 x digital paint-over critique
  • 2 x Video critique

 

If students already have basic skills in certain areas it is possible to move ahead and miss out basic practices. In this case examples of work need to be provided before the course begins.

Course structure:

  • 1.2.18 15:00 - 16:00
  • Live online Q&A
  • Course overview how tasks will be given & tools we will use.
  • The session will be recorded for those who cannot participate.

Part 1: Game Art Foundation 1.2.18 > 4.3.18

  • Week 1 & 2 Tasks - Deadline 18.2.19
  • Week 3 & 4 Tasks - Deadline: 4.3.19

Part 2:  2D Background Design 5.3.18 > 1.4.18

  • Week 5 & 6 - Deadline: 18.3.19
  • Week 7 & 8 - Deadline: 1.4.19
  • 1.4.19 - Course Ends
  • 8.4.19 - All teacher students get +1 extra week to finish all assignments.

 

3D Art for Games (Modo)

Sisältö:

  • 3D basics for games in Modo: Features you need to know and know How to use to create game art correctly and efficiently.
  • 3D Game Art Assets: Best practices, workflows, tips and tricks and problem solving.
  • 3D Lowpoly: Mobile game art asset creation workflow, best practices, techniques and problems to avoid (and get around).
  • cgmascot.com/courses/

Kouluttaja: Niko Mäkelä

Paikka: Metropolia, Hämeentie 161 uusi puoli 2.krs., Helsinki, Huone H2013

Aika: Lähipäivät 30.1., 13.2. ja 27.2. klo 9.00 - 15.00

 

ZBrush

Sisältö:

  • Zbrush perusteet
  • Zbrush hahmomallinnus
  • Konseptointi 3D:ssä
  • Hahmon veisto
  • Retopology
  • UV-mappaus

Kouluttaja: Niko Mäkelä

Paikka: Metropolia, Hämeentie 161 uusi puoli 2.krs., Helsinki, Huone H2013

Aika: 13.3. ja 27.3. klo 9.00 - 15.00

 

Substance Painter

Sisältö:

  • Substancen perusteet
  • Substance artti-pipelinessä

Kouluttaja: Niko Mäkelä

Paikka: Metropolia, Hämeentie 161 uusi puoli 2.krs., Helsinki, Huone H2013

Aika: 10.4. ja 24.4. klo 9.00 - 15.00

 

Game Development Unity

Sisältö: 

  • Fundamentals
  • Scripting Fundamentals
  • Animation Fundamentals
  • Physics Fundamentals
  • Materials Fundamentals
  • Lighting Fundamentals
  • Audio Fundamentals
  • UI Fundamentals
  • Gameplay Fundamentals

Kouluttaja: Aki Kanerva

Paikka: Metropolia, Hämeentie 161 uusi puoli 2.krs., Helsinki, Huone H2013

Aika: 5. ja 12.3. klo 9.00 - 16.00

 

Game Development Unreal Engine

Sisältö: 

  • Fundamentals
  • Scripting Fundamentals
  • Animation Fundamentals
  • Physics Fundamentals
  • Materials Fundamentals
  • Lighting Fundamentals
  • Audio Fundamentals
  • UI Fundamentals
  • Gameplay Fundamentals

Kouluttaja: Miro Vesterinen

Paikka: Metropolia, Hämeentie 161 uusi puoli 2.krs., Helsinki, Huone H2013

Aika: 6.4. ja 13.4. klo 9.00 - 16.00

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen tapahtuu tällä hakulomakkeella. Jokaiseen kursiin on max. 20 osallistujaa ja mikäli halukkaita on yli sen määrän, ensisijalla ovat kohderyhmään kuuluvat henkilöt. Sen jälkeen vaikuttaa ilmoittautumisjärjestys.

Lisätietoja

Jouko Loijas

jouko.loijas [at] metropolia.fi